Председателят на Асоциацията на рекламните агенции-България (ARABulgaria.org) Красимир Гергов откри Форума на рекламата като даде своята прогноза за ръст на рекламния пазар между 7 до 10% през 2011 г., мотивирана главно от влиянието, което предстоящите избори се очаква да окажат.
Петнадесетото издание на събитието се проведе на 23 март в зала 6 на НДК. Представители на комуникационни агенции, рекламодатели, медии и маркетинг специалисти се събраха, за да научат как се е развил българският рекламен пазар през отминалата година и да се запознаят с новостите в бранша.
Иво Цеков, управляващ директор на медия агенция "Пиеро 97", представи детайлни данни за медия микса през 2010 г. спрямо предходната година. Нетният рекламен пазар се е свил с 14% спрямо 2009 г., като той е достигнал малко над 329 млн. лв., а годината е преминала в борба на медиите за оцеляване.
Телевизията е запазила нивото на бюджетите си, външната реклама, радиото отчитат спад. Интернет единствено отбелязва ръст от 11% спрямо 2009 г. на брутните рекламни инвестиции.
Най-голям спад на нетния рекламен бюджет е отчетен в пресата. "Традиционната липса на прозрачност в пресата по отношение на големите тиражи предизвиква голямо недоверие относно тяхната ефективност", уточни Иво Цеков. Започналото през 2010 г. отпадане на издания се очаква да продължи още по-интензивно и през 2011 г."
Иво Цеков сподели още очакванията си за появата на нови медийни групи, което ще засили конкуренцията и ще повиши качеството на съдържанието и на услугите. По думите му, много офлайн медии ще инвестират по-сериозно в интернет сайтове, като пакетно предлагане на по-добра цена. Заради кризата клиентите ще търсят по-прецизно таргетиране на по-ниска цена. Осезателно увеличаване на видеосъдържанието в сайтовете ще увеличи чисто "телевизионните" рекламодатели в интернет. В същото време януари и февруари 2011 г. са едни от най-силните в историята на продажбите на интернет реклама в България.
Сред лекторите на събитието силно впечатление направиха двамата представители на Международното училище за реклама и комуникации към Европейската асоциация на комуникационните агенции - Ричард Стейси и Мики Денехи. Ричард Стейси показа социалните медии не като носител на информация, а като средство за връзка и действие. Мики Денехи сподели какъв е пътят на бранда до "марка на любовта" и как се създава потребителска лоялност.
В програмата на събитието се включиха още Дугъл МакМилън от Nokia Corporation и Джордж Лукс от "ГАРБ Аудиенс Межърмент България". Велина Мавродинова от студио за стратегическии дизайн "Ентусиазъм" и Динко Господинов-Градинко от Carre Noir представиха две гледни точки по темата за авторството в рекламата. Радостина Манахова от MMD Partners и Юлиан Добрев (Прагматика) заинтригуваха аудиоторията с данни от своите изследвания. Веселин Ангелов от "Гемиус България" показа какво можем да измерваме при Адсървинга: количествените, качествените показатели и отражението върху рекламираната марка.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!