"Цената на горивото за жалост в момента наистина е много висока и на българския пазар, и в света - заради кризата. 7 лв. за литър бензин обаче е черна шега преди Великден", коментира пред БНР Андрей Белчев, председател на Българската петролна и газова асоциация.
"Фактор, който определя поносимостта на цените на горивата, е
покупателната способност на населението, която е ниска в България
Ние като граждани в тази държава можем да си позволим много по-малко, отколкото хората в Дания, Франция или останалите европейски държави", добави той.
Присъединете се към тематичната ни страница във "Фейсбук", където дискутираме цените на горивата.
За това дали е възможно литър гориво да струва у нас 3 лв., Белчев коментира, че това е неприятна перспектива.
"Не е невъзможно, ако при основния ценообразуващ фактор - кризата около Иран, не се постигне резултат и се стигне до военни действия.
Но забелязваме успокояване на международното положение около Иран. Цените на петрола леко спаднаха. В последните два месеца цената се задържа на нива около 125 долара за барел и сега спадна на 118-119 долара.
В момента няма друга причина, която да прави петрола толкова скъп.
А апокалиптичните прогнози за 7 лв. за литър бензин
е черна шега преди Великден. Това е невъзможно в икономически план.
Цени от 3 лв. за литър са много тежки и тежко ще се понесат от вътрешния пазар, ако се случи това поскъпване", каза още Белчев.
"В ЕП се обсъжда промяна на директива, върху която е базирано данъчното облагане на енергийните продукти.
Данъците, които се налагат на течните горива, използвани за транспорт, е предвидено да се образуват на базата на въглеродния двуокис, който се изхвърлят в атмосферата при изгарянето им, както и на базата на енергийната стойност на горивото, така че да бъдат съизмерими от гледна точка на енергийния си потенциал", обясни Белчев.
Разликата със сегашната система на облагане е значителна.
"Акцизът досега се определяше на минимални ставки. Новата система се предвижда да влезе в сила от 1 януари 2013 г. и до 1 януари 2018 г. да достигне най-високата си стойност.
Това ще доведе до увеличаване на данъчното бреме върху горивата средно с около 20 ст. у нас. За бензина и дизела ще станат по 820 лв. на 1000 л гориво. В момента те са по-ниски с между 180 и 200 лева.
По-сериозно ще е увеличението на пропан бутана и метана,
които в момента са с по-ниски акцизи у нас.
Според Белчев бъдещата директива ще бъде приета в ЕП, защото тя изпълнява програмата на ЕС за повишаване на енергийната ефективност и за намаляване на замърсяването.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!