Пазарът на луксозни стоки се възстановява след първоначалния срив заради световната криза.
"Очаквам потребителите да се върнат в магазините до Коледа. Вече усещам промяната в мисленето им", оптимист е Диего Дела Валме, мениджър на италианската компания Tods Group (TodsGroup.com).
Представители на индустрията смятат, че по-голямото производство на евтини стоки всъщност ще засили търсенето на по-скъпи и по-качествени продукти.
Не купуваме мечтите си в супермаркета, отбелязва Бернар Арно, ръководител на компанията Moet Hennessy Louis Vuitton (LVMH.com), която обединява 50 луксозни марки.
Колегите му от сектора твърдят, че цената не е пречка за ценителите на лукса и докато един продукт събужда желание, той ще продължава да се продава.
В началото на годината именно производителите на скъпи вещи бяха убедени, че кризата ще ги подмине, предвид устойчивия ръст на продажби напоследък. През 2007 и 2008 г. пазарът на луксозни стоки възлиза на 170 млрд. евро.
Те разчитаха в голяма степен на клиентите си от Русия, Китай и Близкия Изток, които бързо развиват афинитет към лукса.
Въпреки това те се отдръпнаха - не заради липса на пари, а от предпазливост. От началото на годината продажбите са намалели с 10%.
В специален доклад консултантската компания Bain&Company (Bain.com) прогнозира, че пазарът на луксозни стоки ще се възстанови през 2011 г.
Очакваният спад за цялата 2009 г. е 10%, прогнозите са за еднопроцентов ръст през 2010 г.