Политическа буря за милиарди евро в сърцето на Европа
Източник: ЕПА/БГНЕС
7

Н апрежението между коалиционните партньори в Италия е на път да достигне точката на разрив и причината е мегапроект на стойност милиарди евро за високоскоростна железопътна линия под Алпите между Италия и Франция.

Италианските строителни корпорации настояват проектът, който по предварителни сметки ще струва 8,6 млрд. евро, да бъде осъществен. Той вече е частично започнат, но търговете за най-скъпата част все още предстоят.

Железопътната връзка ще намали времето за пътуване между Милано и Париж от почти седем часа до малко над четири.

Против обаче са природозащитниците и антиелитарното движение „5 звезди“, което подозира, че зад проекта стои гигантска злоупотреба с публични средства. Едно от основните предизборни обещания на движението, получило най-много гласове на изборите в Италия тази година, е да спре проекта.

В същото време коалиционният партньор в кабинета - крайнодясната Лига, обеща да построи тунела и сега се опасява, че това ще е още един ангажимент пред избирателите, който ще наруши. Така управляващите в Рим са в патова ситуация.

"Италия е втората по големина на производството страна в Европа и е в нейния интерес да има широкомащабна инфраструктура", заявява Винченцо Бокиа, ръководител на индустриалното лоби "Конфиндустрия".

Кметството на Торино - управлявано от "5 звезди" - гласува против проекта миналата седмица, докато стотици протестираха отвън. На следващия ден в регионалния съвет на Пиемонт пък подкрепи железопътната линия. Оттам дори заявиха, че са готови на референдум.

А противниците на проекта ще демонстрират в Торино в събота заедно с френски политици.

Новата железопътна линия ще минава през дълъг 57 километра тунел между долината Суса в Италия и долината Мориен във Франция. Плановете за проекта датират още от края на миналия век. Планира се той да бъде завършен до 2025 г.

Италианският премиер Джузепе Конти се опита да заеме неутрална позиция, като заяви, че решение ще бъде взето след "анализ на разходите и ползите".

Сметката за тунела е разделена с съотношение 40%, 35% и 25% между Европейския съюз, Италия и Франция.

Френският кабинет също е под натиск от опозицията за проекта, но напрежението е далеч по-слабо, отколкото в Италия.

Министърът на транспорта на Франция Елизабет Борн в понеделник обеща в парламента "решимост на правителството да изгради тази инфраструктура" и предупреди, че часовникът тиктака за започване на търгове за проекта.

ЕС пък се опитва да насърчи и двете страни да продължат напред с тунела, иначе той може да се провали. От Брюксел вече са отпуснали за проекта 814 млн. евро за периода 2014-2020 г., от които са платени 120 млн. Евро. Още 370 млн. евро са налети при предходната европейска бюджетна процедура.

ЕС директно приложи принципа на моркова и тоягата, като заплаши Италия, че трябва да върне парите, но и предложи да увеличи дела на европейското финансиране до 50%.

Без прецедент, Брюксел отхвърли бюджета на Италия

Юрист без опит в политиката вероятно ще бъде новият италиански премиер

"Правителство на промяната" в Италия дава базисен доход 780 евро

Разгром за Европейския съюз на Меркел в Италия

Сценариите пред Италия за банкова и политическа криза

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още интересни новини последвайте страницата ни в Instagram.

Коментари 7
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

7 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Руският медиен регулатор блокира приложението Viber

Руският медиен регулатор блокира приложението Viber

Свят Преди 3 часа

Това е последната от поредицата социални медийни услуги, забранени от властите в страната

Километрично задръстване на Северната тангента в София

Километрично задръстване на Северната тангента в София

България Преди 4 часа

И трите платна в посока Кулата са блокирани

,

Правителството на Джо Байдън преподписа договор за научно сътрудничество с Китай

Свят Преди 6 часа

Белият дом заяви, че договорът вече съдържа значително по-строги клаузи

Снимката е илюстративна

Доживотна присъда за единия от убийците на аптекарка в Русе

България Преди 6 часа

Еранухи Пехливанян беше отвлечена, убита и разчленена през 2022 г.

,

МВнР: България и САЩ установяват засилено партньорство в граничната сигурност

България Преди 7 часа

Това стана ясно след среща между посланик Кенет Мертен и външния министър Иван Кондов

Защо Стоунхендж все още е загадка. 7 теории за неговия произход и предназначение

Защо Стоунхендж все още е загадка. 7 теории за неговия произход и предназначение

Любопитно Преди 7 часа

Това са седемте най-често срещани теории, които се опитват да хвърлят светлина върху тази мистерия

Случайно откриха неиздавани записи на Майкъл Джексън в склад

Случайно откриха неиздавани записи на Майкъл Джексън в склад

Любопитно Преди 7 часа

Касетите съдържат 12 неиздавани парчета, по които Джексън е работил между 1989 и 1991 г.,

Как да стоплим бебето в количката през зимата

Как да стоплим бебето в количката през зимата

Любопитно Преди 7 часа

Ето няколко насоки, които ще ви бъдат от полза

Служебното правителство внесе бюджетните закони в Народното събрание

Служебното правителство внесе бюджетните закони в Народното събрание

България Преди 7 часа

С бизнеса беше постигнато съгласие вместо предлаганият данък за подземните богатства, да бъде внесена еднократна вноска за 2025 г.

д

ЕИБ отпуска 250 млн. евро заем на България за съфинансиране на европроекти

България Преди 7 часа

Финансирането ще укрепи икономиката, ще поощри растежа и конкурентоспособността и ще подобри жизнения стандарт

Снимката е илюстративна

Осем години затвор за подсъдим, прегазил четирима души край Монтана

България Преди 7 часа

Подсъдимият работел като шофьор във фирма за международни превози

Олаф Шолц

Politico: Шолц в Германия е на финала на играта си. Ето какво ще се случи.

Свят Преди 8 часа

Вотът на доверие към канцлера Олаф Шолц в германския парламент в понеделник, който той почти сигурно ще загуби, е само последната стъпка в процеса

.

Масова 24-часова стачка блокира транспорта в Италия

Свят Преди 8 часа

Причината е недоволство от проектобюджета

Каузите финансова и дигитална грамотност ангажират екипа на Пощенска банка

Каузите финансова и дигитална грамотност ангажират екипа на Пощенска банка

Пари Преди 8 часа

Експерти са се посветили на каузата да повишават финансова грамотност на децата и младежите

Заради разюздано парти: Разследват персонал на Бъкингамския дворец

Заради разюздано парти: Разследват персонал на Бъкингамския дворец

Свят Преди 8 часа

Афтърпартито е приключило с „побой“ и „кавга в бар“