Седем грешки на стартиращите социални предприемачи
Източник: Getty Images/Guliver
0

Близо 200 човека кандидатстваха за предстоящата през октомври, първа за България, Академия за социални предприемачи. Поради огромния интерес, организаторите от фондация „Промяната“ и The Business Institute решиха да удължат срока за кандидатстване до 15 септември.

Ако и вие обмисляте да стартирате свой „бизнес с кауза“, то е добре да прочетете кои са най-често срещаните грешки на стартиращите социални предприемачи според Юрий Вълковски, директор на фондация „Промяната“ (част от мрежата на Reach for Change) и основен фасилитатор в предстоящата Академия за социални предприемачи:

Непознаване на социалния проблем

Социалните предприемачи са движени от благородното желание да помогнат на някого, но понякога имат опростена или нереалистична представа за неговите проблеми.

Например: повечето хора си мислят, че децата без родителска грижа живеят в лоши битови условия и са склонни да даряват пари за дрехи и храна. По-запознатите са наясно, че същинските проблеми на тези деца и младежи започват след като напуснат институцията и се оказват на улицата без базисни социални умения – не знаят как да се грижат за себе си, как да кандидатстват за работа, как да си намерят квартира и т.н.

Само най-опитните социални работници знаят, че същинският проблем е не да намериш работата на тези младежи, но да ги научиш как да се задържат на работа и да бъдат добри и надеждни работници. Задълбоченото разбиране на социалния проблем и намирането на ефективни начини за неговото решаване са от ключово значение за успеха на всеки социален предприемач.

Твърде дълго планиране

Една от най-опасните грешки на начинаещите социални предприемачи е стремежът им да изпипат своя бизнес план до най-малката подробност. Много често социалните предприемачи имат предишен опит в социалната сфера, но не са се занимавали с бизнес и затова са много предпазливи. Те правят сложни планове и пишат дълги стратегии, обмислят своя продукт внимателно и се съветват с много хора, но минават месеци преди да предприемат реални стъпки.

На всички тях препоръчвам да се запознаят с концепцията за “lean startup”, която е създадена за технологичните компании, но е изцяло приложима и за социалните стартъпи. Накратко казано: Стартирайте възможно най-рано, без да правите големи първоначални инвестиции. Учете се от грешките си, променяйте продукта в движение.

Липса на връзка между социалната и бизнес частта

Успешна неправителствена организация с опит в социалната сфера решава да създаде собствено социално предприятие, което да носи постоянни приходи и да я направи финансово устойчива. Намерението е прекрасно, но впоследствие се оказва, че бизнесът не може да се движи между другото, че първоначалните разходи са по-големи от предвидените, че екипът на НПО-то не разбира от финанси и продажби…

Вместо приходи социалното предприятие може да донесе не само разходи, но и истинска организационна криза. Това се случва, когато социалното предприятие е планирано като нова дейност, която цели само финансови приходи, без да носи допълнителен социален ефект. В противовес на това, успешните социални предприятия винаги са плътно свързани със социалната дейност на организацията – бизнесът и социалните ползи трябва да вървят ръка за ръка.

Липса на мащаб и амбиция за разрастване

Ако говорите, дори само минута, с млад IT предприемач, ще се убедите, че в своите представи той е следващият Стив Джобс или Илон Мъск. Е, в краен случай може и Бил Гейтс. Увереността, че ще завладееш света е важна част от предприемаческия дух. Парадоксално, това често не важи за социалните предприемачи. Много от тях са фокусирани върху решаването на конкретен, локален социален проблем. Нещо повече, липсва разбирането, че ако твоето социално решение е ефективно и устойчиво, то може да се разпространи извън България, а защо не и по целия свят.

За съжаление, социалните предприемачи често се самоограничават и сами слагат лимити на своите мечти и амбиции.

Мечтата „Център за …“

Често мечтата за устойчива социална дейност приема формата на „Център за …“: център за деца с увреждания, център за изкуства, център за спортни занимания и т.н. Понякога бъдещите социални предприемачи започват планирането си от разходите за наем на офис, заплати за поне 3 човека, добре звучащи длъжности на всички ангажирани – CEO, CFO и така нататък.

В тези случаи бъдещото социално предприятие се мисли като голяма, вече утвърдена и печеливша фирма. Това, обаче, може да донесе големи разочарования.

В реалния живот стартъпите – социални или не – започват в гаражи, а не в големи офиси. Често основателите съвместяват много роли, работят от вкъщи и не получават заплата в продължение на дълги месеци. Социалният предприемач трябва да бъде фокусиран върху социалния продукт, който създава – каква полза носи и кой ще плати за него. Наемането на офис и създаването на „център“ са важни стъпки, но те биха могли да дойдат впоследствие, когато основната дейност вече е успешна и устойчива.

Подценяване на маркетинга и продажбите

В България има 4 конкурса и една оперативна програма, които избират и финансират стартиращи социални предприемачи. Бъдещите социални предприемачи разписват на хартия бизнес планове, получават начално финансиране, започват производство, но понякога се оказва, че създават продукти, които не могат да продадат.

В резултат те започват да трупат детски кукли, сапунчета, буркани с мед и други прекрасни продукти, често произведени от деца сираци или от хора с увреждания. Историята зад продуктите обаче не е достатъчна за успешните продажби. За да се реализира продукцията, тя трябва да е не само качествена и конкурентна като цена, но да е подкрепена от ясна маркетингова стратегия, добре планирани и разработени канали за продажба и подготвени хора, които да движат целия процес.

Неясен социален ефект

От друга страна, съществуват и социални бизнеси, които са много успешни в продажбите, успяват да се развиват бързо, достигат до много хора. При тях има друга опасност – да станат неразличими от традиционния бизнес, който не си поставя социални цели. Това би попречило на успешните социални бизнеси да привлекат допълнителна финансова и обществена подкрепа, заради социалните ползи, които носят.

Нещо повече, почти всички социални предприемачи не умеят да дефинират по разбираем начин какъв точно е социалният ефект от работата им. Ако за традиционния бизнес основен индикатор за успех е печалбата в края на годината, то за социалните предприемачи има още един ключов критерий за успех – до каква степен са допринесли за реална социална промяна. Всеки успешен социален предприемач трябва да може кратко и ясно, с конкретни примери и цифри, да докаже пред своите инвеститори и пред обществото, че работи за истинска Промяна.

Юрий Вълковски е изпълнителен директор на фондация "Промяната", част от мрежата на Reach for Change. Съвместно с Нова Броудкастинг Груп, фондацията организира конкурс ПРОМЯНАТА, който търси и подкрепя социални предприемачи с вдъхновяващи социални идеи и амбицията да подобрят живота на децата в България.

Юрий Вълковски ще бъде един от главните фасилитатори на Академия за социални предприемачи. Целта на Академията е да създаде ново поколение социални предприемачи, които да получат знанията и практическите умения за постигане на значима социална промяна и изграждането на устойчив бизнес модел. Срокът за кандидатстване в Академията е удължен - до 15 септември можете да кандидатствате за участие в Академията, 50% стипендия и такса от 240 лв на адрес: se-academy.bg

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

ц

Руски шпиони са се опитали да проникнат през границата в Харковска област

Свят Преди 35 минути

Това е станало на фона на засилен обстрел на град Вовчанск

Започва реорганизация на движението на влаковете от жп гарите София и София-Север

Започва реорганизация на движението на влаковете от жп гарите София и София-Север

България Преди 46 минути

Причината за това са големите закъснения на влаковете от последните дни

<p>Стоянов: МВР не е агенция за недвижими имоти</p>

Калин Стоянов: МВР не е агенция за недвижими имоти, паркингите са ангажимент на СО

България Преди 1 час

Аз съм "за" да бъдат изградени велоалеи в столицата, каза служебният министър на вътрешните работи

<p>&quot;Това е възмутително. Животът на служителите на ООН отново е изложен на&nbsp;риск&quot;</p>

Израелски демонстранти подпалиха комплекс на Агенцията на ООН в Йерусалим

Свят Преди 1 час

"Това е възмутително развитие. Животът на служителите на ООН отново е изложен на сериозен риск"

д

Извършен е опит за похищение на кораб източно от йеменския град Аден

Свят Преди 1 час

Капитанът на кораба е съобщил, че е бил приближен от малка лодка, в която е имало пет-шест въоръжени хора

Никълъс Кейдж и синът му Уестън

Обвиниха сина на Никълъс Кейдж в побой над майка му

Любопитно Преди 2 часа

Към момента случаят се разследва от властите, за да се установи дали Уестън трябва да бъде съден

Човекът и климатичните промени – търсете новия брой на списание ,,Мениджър“

Човекът и климатичните промени – търсете новия брой на списание ,,Мениджър“

Любопитно Преди 2 часа

Ще научите още как да си отгледате стартъп и какво се случва в туризма.

5,8 по Рихтер разлюля Тайван

5,8 по Рихтер разлюля Тайван

Свят Преди 2 часа

Земетресението е станало на дълбочина от около 10 километра

Apple iPad Pro

Apple се извини за скандална реклама и я спря

Технологии Преди 2 часа

Новият iPad Pro ще бъде популяризиран по друг начин

Изписаха от "Пирогов" 2-годишното дете, простреляно във Враца

Изписаха от "Пирогов" 2-годишното дете, простреляно във Враца

България Преди 2 часа

В края на април то беше изведено от реанимация

Изумителни факти за най-големия орган - кожата

Изумителни факти за най-големия орган - кожата

Любопитно Преди 2 часа

Разказваме ви изненадващи факти за бебешката кожа, за да научите какво да очаквате и как да защитите новороденото си

г

Нещастните, щастливи хора: парадоксът Gen Z

Любопитно Преди 2 часа

Проучване показва, че 52% от Gen Z се чувстват стресирани и проявяват симптоми на бърнаут на работното място; 43% от поколението Z смятат кариерата си за по-важна от личния живот

Честито! Гала ще става баба, дъщеря ѝ очаква първото си дете

Честито! Гала ще става баба, дъщеря ѝ очаква първото си дете

Любопитно Преди 2 часа

Мари съобщи новината в профила си в Instagram

Една история за йога, манипулации и многочасов секс

Една история за йога, манипулации и многочасов секс

Свят Преди 2 часа

Германски журналисти разкриват манипулации и злоупотреба с власт

Вулкан

Превръщат ли се скритите вулкани в Италия в най-голямата заплаха за човечеството?

Любопитно Преди 2 часа

Ако сега някой ви пита кой е най-опасният вулкан на Апенините, вероятно ще отговорите: Везувий.

д

„Чистота на депозит” в „Темата на NOVA“

България Преди 3 часа

Не пропускайте тази събота след централната емисия новини