Евронюз: България е сред страните с най-лош железопътен транспорт
Източник: БГНЕС

П ътуването с влак в България съвсем не прилича на разходка в парка, твърди публикация на Евронюз за европейския железопътен транспорт, озаглавена „Къде в Европа пътуването с железниците е кошмар?“

От високоскоростните железници на Франция до допотопнитe влакове с дървени пейки от съветско време на Молдова, железопътната мрежа в Европа е демонстрация на различни стандарти, твърди публикацията на Евронюз.

Ситуацията е особено лоша на Балканите,

цитира агенцията доклад на Световния икономически форум (СИФ), класиращ услугите по честота, точност, бързина и цена.

Влак дерайлира в Италия, има жертва, издирват пътник

Сред страните-членки на ЕС, България, Румъния, Словения и Гърция са с най-лошите железопътни услуги, според Европейската комисия, докато най-добрите услуги са в Холандия, Финландия, Германия и Испания.

„В Албания нито един пътнически влак не се движи между ноември 2019 г. и началото на февруари поради липса на средства за закупуване на локомотивно гориво. Държавната железопътна компания – HSH – дори не е уведомила официално за спирането на обслужването на пътници“, сочи докладът. Докладът на СИФ дава на Албания 1,2 точки от седем, непосредствено зад Сърбия, а Босна и Херцеговина и Северна Македония имат по 2.

Броят на инцидентите и съобщенията за наранявания също е най-голям на изток.

Всички държави от Централна и Източна държава имат по-високи проценти от средните за ЕС, сочи последният доклад на Агенцията за железопътния транспорт на Европейския съюз.

Родопската теснолинейка в Топ 10 на "Гардиън"

Отново в България, както и в Унгария, броят на инцидентите е три пъти по-голям от другаде. В Румъния и Естония той е пет пъти повече от средното за ЕС.

„В България например има влак само три пъти седмично между градовете Кюстендил и Гюешево. Това отнема 1 час и 40 минути. Лошото състояние на инфраструктурата позволява на влаковете да пътуват с максимална скорост от само 25 км/ч, намалявайки до 15 км/ч в определени участъци“, съобщава публикацията.

По-нататъшния фокус на текста попада върху влаковете на около 700 километра на север – от Орадея до Арад – една от хилядите регионални услуги на румънската железопътна мрежа. „Пътуващите през пасища в селски участъци влакове са предвоенни реликви от 1937 г., които в повечето западноевропейски страни ще бъдат в музей или използвани само за туристически линии“, твърди статията.

Запали се товарен влак

Тя цитира данни на финансовия портал profit.ro, според които румънските железници са натрупали 4,5 милиона минути закъснение само през 2017 г. – равняващи се на 8,6 години. Около 53 милиона пътници са пътували с влак в страната през миналата година, според Международния съюз на железниците.

„В страни като България или Румъния

влакове втора или трета ръка, които са изхвърлени в началото на 2000 г. от френската, английската, немската или датската железопътна линия,

са част от ежедневния транспорт“, посочва текста.

Но извън границите на съюза ситуацията се влошава още повече.

Машинистът от Дуръс, Албания, на име Валон, казва пред Евронюз, че всеки отделен влак е вандализиран и затова някои вагони нямат светлина и прозорците са счупени, след като върху тях са хвърлени камъни. „Локомотивите също се разпадат”, продължава той и посочва фаровете. „Те крадат и крушките на фаровете”.

Публикацията продължава с бедственото положение в някои други страни. В Молдова старите машини от съветско време се използват заедно с вагони от 60-те години, в които пътниците седят на дървени пейки. В Босна и Херцеговина някои минни инсталации всеки ден придвижват въглища с парни локомотиви от 1942 г.

Услугите за междуградски пътувания не се справят много по-добре. През последното десетилетие влаковете, които свързваха Сараево с Белград, Загреб или Будапеща, бяха отменени, посочва информацията.

Но промяната идва,

твърди Евронюз. Вече се работи за модернизиране на инфраструктурата благодарение на средствата на ЕС. Целта е тези мрежи да се приведат в съответствие с европейските стандарти, така че влаковете да могат да вдигат до 160 км/ч в някои части.

В Северна Македония, Сърбия, Черна гора, Босна и Херцеговина вече има нов китайски, руски и испански инвентар, който да се интегрира във флота от локомотиви и вагони. Тези модернизации обаче са от полза най-вече за основните пътни артерии в ЕС, целящи да укрепят трансевропейската транспортна мрежа и да компенсират пропуските в безопасността и скоростта в останалата част от блока.

„Пътниците, които живеят далеч от тези основни маршрути обаче“, завършва публикацията не дотам обнадеждаващо, „вероятно ще продължат да пътуват във влакове с отворени врати или такива от следвоенния период“.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Китай обвини САЩ в лицемерие, търговската война ескалира

Китай обвини САЩ в лицемерие, търговската война ескалира

Свят Преди 7 минути

Според Министерството на търговията на Китай действията на САЩ през последните месеци „сериозно увреждат интересите на Китай“

Пазарджик на избори - търсят се 41 общински съветници

Пазарджик на избори - търсят се 41 общински съветници

България Преди 18 минути

Общо 597 са кандидатите за 41 мандата

Почина легендата на Холивуд Даян Кийтън (ВИДЕО+СНИМКИ)

Почина легендата на Холивуд Даян Кийтън (ВИДЕО+СНИМКИ)

Свят Преди 9 часа

Звездата ни напусна на 79-годишна възраст

Трима ранени при стрелба на оживен площад в Германия

Трима ранени при стрелба на оживен площад в Германия

Свят Преди 9 часа

Нападателят е успял да избяга

,

Няма оцелели след експлозията във фабрика за боеприпаси в щата Тенеси (ВИДЕО)

Свят Преди 10 часа

Взривната вълна беше усетена на километри, ДНК тестове ще потвърдят самоличността на загиналите

,

Хърватия ще въведе нова европейска система за граничен контрол

Свят Преди 10 часа

Новата система може да забави проверките по границите

,

Земетресение с магнитуд 5,7 разтърси Етиопия

Свят Преди 11 часа

То е било на дълбочина 10 км

.

Израел премества палестински затворници съгласно споразумението за Газа

Свят Преди 11 часа

Съгласно споразумението за примирие Израел трябва да освободи 250 затворници, включително някои, излежаващи доживотни присъди за смъртоносни атаки

След трагедията в Елените: Държавата нарежда събаряне на хотела и аквапарка

След трагедията в Елените: Държавата нарежда събаряне на хотела и аквапарка

България Преди 12 часа

В Елените продължава да има полицейски екипи, които не допускат никого

.

Двама убити и петима ранени при руски въздушен удар в Донецка област

Свят Преди 12 часа

Руските удари са нанесли щети на девет къщи - частни жилища, и една църква

Полската опозиция протестира срещу мигрантската политика на премиера Туск

Полската опозиция протестира срещу мигрантската политика на премиера Туск

Свят Преди 12 часа

Според непотвърдени данни в митинга участват няколко хиляди души

,

Председателят на СОС: Надявам се до 10 дни да има нормализиране на кризата с боклука

България Преди 13 часа

"Кметът пое ангажимент да изготви план за излизане от тежката ситуация", подчерта Цветомир Петров

.

САЩ няма да разполага американски войски в Газа

Свят Преди 13 часа

Това заяви главнокомандващият адмирал Брад Купър

Google Maps няма да помогне. Тази страна няма имена на улици: Как живеят хората там?

Google Maps няма да помогне. Тази страна няма имена на улици: Как живеят хората там?

Любопитно Преди 14 часа

Всичко по темата може да прочетете в следващите редове

Ердоган възнамерява да посети Ивицата Газа

Ердоган възнамерява да посети Ивицата Газа

Свят Преди 14 часа

Турският лидер подчерта, че след споразумението за прекратяване на огъня „не трябва да има връщане назад“