7 начина да стимулираме мозъка си
Без значение дали търсите клюки за някоя знаменитост или научни материали, ползите за мозъка са едни и същи   
Източник: ЕПА/БГНЕС
6

Паметта ни има нужда от тренировки – редовно и по много. Когато прехвърлим 20-те, мозъкът ни започва прогресивно да забавя дейността си. Т. нар. "когнитивно западане" е неизбежен страничен ефект от постепенното застаряване.

Всъщност, според данни от най-нови проучвания, можем в голяма степен да неутрализираме мозъчните промени, свързани с възрастта, чрез няколко много прости дейности, които гарантирано подхранват и укрепяват менталната ни сила. Здраве.bg предлага седем от тях:

1. Ползвайте често интернет

Когато ровите в Google, въвличате в работа ключови центрове в мозъка, които контролират съставното мислене и взимането на решения. Няколко кликвания могат да са по-стимулиращи за мозъка дори от четенето.

Изследвания сочат, че търсенето в интернет използва невралните вериги, които иначе не се активират по време на четене – но само при хора с по-ранен опит в Интернет.

Резултатите показват почти три пъти по-голяма мозъчна активност при хората, които редовно сърфират в "мрежата", отколкото при тези, които го правят за първи път.

Затова сядайте на компютъра по около 20 минути няколко пъти в седмицата, търсейки информация по теми, за които винаги сте искали да научите нещо повече – независимо колко привидно незначителни са те.

Без значение дали търсите клюки за някоя знаменитост или научни материали, ползите за мозъка са едни и същи.

2. Упражнявайте се

Да, физическите натоварвания предотвратяват или най-малкото забавят деменцията. А някои най-нови изследвания показват, че те дори могат да възстановят част от загубените способности на мозъка, включително паметта.

Например, аеробиката не само засилва скоростта и остротата на мисълта, но и капацитета на мозъчната тъкан. А само 50 минути бързо ходене три пъти седмично осигурява същия ефект.

За още малко полза просто се разхождайте в парка. Любопитни данни сочат, че в среда на зеленина и много дървета паметта и вниманието действат с над 20% по-добре, отколкото, ако се разхождате между сградите по улицата.

3. За зъбите ползвайте и паста и конец

Здравето на устата е пряко свързано със здравето на мозъка, е доказало съвместно британско изследване на психиатри и зъболекари.

Данните от него сочат, че възпалението на венците и периодонталните заболявания са свързани с влошаване на когнитивните функции и през зряла възраст – не само през старостта.

И така - следвайте съветите на стоматолога – мийте зъбите си по две минути поне веднъж на ден и редовно ги почиствайте с конец.

4. Пийте умерено

Ограничаването на алкохола е полезно за когнитивните функции. Безопасната и здравословна граница е не повече от едно питие на ден.

Колкото повече алкохол пие човек, толкова по-малък става общият капацитет на мозъка му.

Връзката между пиенето и редуцирания обем на мозъчната дейност е по-силна при жените – вероятно защото хората с по-малко тегло по правило са по-чувствителни към ефектите на алкохола.

Но не се притеснявайте. Ако ви се иска чаша вино с вечерята, това е напълно в нормата. Най-добре да е червено.

5. Яжте боровинки

Ново проучване показва, че тези пурпурни плодове стимулират процеса на мислене. Други данни сочат, че боровинките стимулират повишен растеж на клетките в областта на хипокампуса.

Обяснението на учените е, че антоцианинът (тъмносиният пигмент в боровинките) е причина за тези когнитивни промени. Той съдържа химикали, които имат свойството да се натрупват именно в областите от мозъка, които управляват ученето и паметта.

Затова се запасете с боровинки, когато са в сезон, и ги консумирайте, например, за закуска върху овесените ядки или с киселото мляко.

Извън сезона те могат да се намерят замразени – също толкова полезни са, колкото и пресни.

6. Решавайте ребуси

Изненадващо за мнозина главоблъсканиците видимо подобряват мозъчната дейност. Интересно изследване на близо 3000 възрастни мъже и жени показва, че дори еднократното (до 10 пъти по 1 час) решаване на ребуси, судоку и други логически задачи така стимулира мозъка, че менталните способности се изострят и хората започват да постигат резултатите на 10 години по-младите от тях.

Започнете с нещо малко – вземете си книжка с лесни ребуси, докато пътувате за някъде. Когато уменията ви се подобрят, преминете към по-сложни и предизвикателни задачи, които да стимулират мозъка.

7. Медитирайте

Оказва се, че медитацията, освен че намалява стреса, увеличава броя на сивите мозъчни клетки.

Изследване, проведено в Университета на щата Масачузетс, показва, че медитацията води до стимулиране и растеж на кортекса - областта в мозъка, която контролира паметта, езика и сензорните процеси.

Превърнете медитацията в навик. Можете да започнете с 15 минути през обедната почивка или преди да си тръгнете от работа.

Седнете изправени, затворете очи и се фокусирайте върху това, което усещате в настоящия момент, независимо дали е цвърченето на птичките в далечината или просто звука от дишането ви.

Коментари 6
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

6 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Стрелба в гимназия в САЩ, има загинали

Стрелба в гимназия в САЩ, има загинали

Свят Преди 12 минути

Ученик откри огън по полицаи

Microsoft

Microsoft ще плати 19 млрд. долара за тази компания

Технологии Преди 25 минути

Nuance разработва технологии за гласово разпознаване

Заразени с COVID-19 и в Център за деца с увреждания в Добрич

Заразени с COVID-19 и в Център за деца с увреждания в Добрич

Теми в развитие Преди 7 часа

Разпоредено е да бъдат предприети всички противоепидемични мерки

Парламентът на Великобритания почете паметта на принц Филип

Парламентът на Великобритания почете паметта на принц Филип

Свят Преди 8 часа

Депутатите запазиха минута мълчание в памет на съпруга на британската кралица, а после говориха за заслугите му

Акция в Пловдив: Глобени са 127 пешеходци

Акция в Пловдив: Глобени са 127 пешеходци

България Преди 8 часа

Грози ги санкция от 20 до 50 лв

САЩ пращат два военни кораба в Черно море

САЩ пращат два военни кораба в Черно море

Свят Преди 9 часа

Ескадрените миноносци "Рузвелт" и "Доналд Кук" ще влязат във водите на 14 и 15 април

17-годишно българче изчезна в Англия, издирват го с хеликоптер

17-годишно българче изчезна в Англия, издирват го с хеликоптер

Свят Преди 11 часа

Полицията е претърсила стаята му, но не е открила нищо подозрително, нито пък той да е взел със себе си някакви вещи

Пожар в Санкт Петербург, има жертва, двама са тежко ранени

Пожар в Санкт Петербург, има жертва, двама са тежко ранени

Свят Преди 11 часа

Над 300 пожарникари, 70 коли и хеликоптер са на мястото, като се изпомпва и вода директно от река Нева

Заплашват да хранят насила провеждащия гладна стачка Навални

Заплашват да хранят насила провеждащия гладна стачка Навални

Свят Преди 12 часа

В официалната му страница в Twitter се посочва, че той все още няма достъп до лекар

Атанас Добрев, Главен изпълнителен директор на Vivacom

Това е нова ера за телевизията и интернет в България

България Преди 12 часа

Атанас Добрев: Предлагаме до 200 пъти по-висока скорост

д

В името на щастливото детство

Любопитно Преди 13 часа

Да подпомогнем каузата за превенция на изоставяне на бебета и малки деца

Стрелба пред парижка болница, има загинал

Стрелба пред парижка болница, има загинал

Свят Преди 13 часа

Нападателят е избягал с мотоциклет

Прокуратурата и АИКБ подписаха меморандум за сътрудничество

Прокуратурата и АИКБ подписаха меморандум за сътрудничество

България Преди 14 часа

Миналата година прокуратурата сключи меморандум за сътрудничество и разбирателство с КНСБ, КТ "Подкрепа" и КРИБ

УМБАЛСМ "Н.И. Пирогов"

Безплатни прегледи в Пирогов: Излез от изолацията

Теми в развитие Преди 14 часа

Системната среща със специалист е задължителна за пациентите с онкологични заболявания

Скандал в САЩ, полицаи атакуваха чернокож военен

Скандал в САЩ, полицаи атакуваха чернокож военен

Свят Преди 14 часа

Лейтенант Карон Назарио е облечен в униформата си по време на инцидента

Коктейл от антитела намалява риска от COVDID-19

Коктейл от антитела намалява риска от COVDID-19

Теми в развитие Преди 15 часа

В САЩ той вече има разрешение за употреба