13 наистина супер храни
Източник: БГНЕС
5
П опитайте петима експерти по храненето кои според тях са 13-те най-полезни храни и ще получите пет различни списъка, но все пак много от посочените отговори ще се препокриват. Защо? Защото всяка храна осигурява нещо различно: някои са богат източник на протеини или фибри, но лишени от много витамини и минерали, докато други съдържат силни фитонутриенти, витамини и минерали, но не и протеини. Според диетолозите правилното решение е в това да приемаш разнообразни полезни продукти, пише Здраве.bg.

Ако започнете да консумирате по-често някои от изброените надолу храни, ще ви е и приятно, и полезно.

Ябълки

"Една ябълка на ден държи доктора далеч от мен" е крилата фраза. Ябълките съдържат много от доказано мощните антиоксиданти куерцитин и катехин, които предпазват клетките от увреждане, т.е. намаляват риска от рак и сърдечносъдови заболявания (особено ако ядете плода с кората). Изследване сочи, че ябълковата обелка съдържа 5 пъти повече полифеноли от месната й част. Ябълките и техните кори са пълни и с много фибри (около 2 пъти повече от други плодове като праскови, грозде и грейпфрут), които могат да помогнат в борбата с излишните килограми.

Боровинки

Те са богати на антиоксиданти, особено антоцианини, които доказано подобряват зрението и мозъчните функции. Боровинките забавят увреждането на моторната координация и паметта, съпътстващи стареенето. Те ограничават и възпаленията, които са неизбежно свързани с почти всички хронични заболявания като се започне от Алцхаймер и Паркинсон и се стигне до диабет и сърдечна недостатъчност. Други проучвания сочат, че боровинките са най-ефективни при борбата с рака в сравнение с всички останали плодове.

Авокадо

То е много богато на мазнини, но полезни - мононенаситени, които спомагат за понижаването на риска от рак, сърдечна недостатъчност и диабет. Авокадото допринася за регенерирането на кръвта и тъканите, стабилизира кръвната захар и е много полезно при сърдечни заболявания. То е богато на фибри (11 до 17 г в един плод) и е добър източник на лутеин - антиоксидантът, свързан пряко със здравето на очите и кожата.

Зеле

В света на зеленчуците родът Brassica е най-богат на видове, а зелето е най-впечатляващо от целия род. Зеленчуците Brassica (вкл. броколи и китайско зеле) съдържат съставки, наречени индоли, които ограничават драстично риска от рак. Изчислено е например, че консумацията на зеле повече от веднъж седмично намалява с над 65% риска за развитие на рак на дебелото черво. Зелето стимулира имунната система, убива бактериите и вирусите и пречиства кръвта.

  Риба и рибено масло

Яденето на риба помага да се ограничи рискът от сърдечна недостатъчност, рак, Алцхаймер, удар, диабет и артрит. Разнообразието от ненаситени мазнини в рибата може да подпомогне и ограничаването на депресията. Препоръчително е да се ядат рибни ястия поне два пъти седмично, особено сьомга, херинга и сардини, защото тези видове осигуряват най-големи количества от полезните за сърцето омега-3 мастни киселини. Избягвайте често съдържащите живак видове като акула, риба-меч, скумрия.

Чесън

Той понижава нивата на холестерола и триглицеридите и така предпазва кръвоносните съдове от запушване. Две до три скилидки на ден намаляват наполовина риска от сърдечна криза при пациентите със сърдечни разстройства. Чесънът е в челото на списъка с храни за профилактика на рака. Цели сушени глави чесън помагат да се пречисти тялото от тежки метали като живака и кадмия. Той е и добро антибактериално и антивирусно средство, което повишава резистентността към предизвиканите от стреса настинки и инфекции. Ако не харесвате мириса на чесъна, яжте го с клонче магданоз.

Гъби

Използвани от векове в източната медицина, гъбите имат силно влияние върху имунната система - особено видовете майтаке, шиитаке и рейш. Според нетрадиционната медицина от Далечния изток майтаке например намаляват риска от рак, вирусни инфекции, висок холестерол и високо кръвно налягане (и дори ги лекуват). Гъбите навсякъде в Азия се използват като допълнение към лечението на рака заради свойството им да противодействат на токсичните ефекти при едновременното прилагане на химиотерапията и облъчванията за стопяване на туморите.

Бадеми

Те са богати на фибри и мононенаситени мазнини, които понижават холестерола. Яденето на около 40 г ядки, най-вече бадеми, намалява наситените мазнини и холестерола и редуцира риска от сърдечни заболявания. Въпреки че са относително богати на мазнини и калории, изследванията показват, че всъщност те помагат за свалянето на килограмите - протеините, фибрите и мононенаситените мазнини по-бързо създават чувство за ситост и така предотвратяват преяждането.

Яйца

Те са безспорно най-добрия източник на протеини. Яйцата, надминават млякото, говеждото месо, суроватката и соята по качеството на протеините, които осигуряват. Освен че съдържат всичките 9 основни аминокиселини, яйцата са богати на хранителни вещества. И не пропускайте жълтъците! Хората ги избягват, защото се страхуват, че в противен случай холестеролът им ще се увеличи, но жълтъкът на яйцето съдържа холин, който предпазва сърдечната и мозъчната дейност и предотвратява натрупването на холестерол и мазнини в черния дроб.

Ленено семе

Богати на алфа-линоленова киселина - основната мазнина, която предотвратява възпаленията, ленените семена са се използвали от векове с медицинска цел. Днес е доказано, че те имат наистина удивителна хранителна стойност, много полезни протеини, огромни количества ненаситени мастни киселини и минерали като магнезий, калий и цинк. Освен това са и чудесен източник на фибри.

Нар

Наровете съдържат до 3 пъти повече антиоксиданти от червеното вино и зеления чай, а сокът от нар ограничава запушването на артериите, което от своя страна понижава риска от сърдечна недостатъчност и удар.

Червено вино

Малко количество от какъвто и да е алкохол всеки ден е полезно за сърцето, защото повишава "добрия" (HDL) холестерол и понижава риска от тромби. Червеното вино съдържа и силни антиоксиданти, ресвератрол и сапонини, които влияят положително на сърдечносъдовата система.

Натурален шоколад

Когато става дума за шоколад, колкото е по-горчив, толкова по-добре – поне що се отнася до здравето. Ползата от шоколада се дължи на флавоноидите и другите антиоксиданти (същите, които се съдържат в червените боровинки, ябълките, ягодите и червеното вино). Само истинското какао съдържа флавоноиди, така че търсете шоколади с високо съдържание на какао (60% или повече). Тъмният шоколад е с по-малко калории от останалите видове и когато се консумира умерено, намалява “лошия” (LDL) холестерол и ограничава появата на артериални плаки.
Коментари 5
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

5 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

<p>Румен Радев: Страната ни не приема ултиматуми</p>

Румен Радев: Страната ни не приема ултиматуми от когото и да било

България Преди 2 минути

Настояването на Русия е неприемливо и безпредметно, посочи държавният ни глава

Назначиха нов шеф на болница "Лозенец"

Назначиха нов шеф на болница "Лозенец"

България Преди 19 минути

Избран е и нов председател на Съвета на директорите

<p>Купуват над 7 млн. COVID теста за&nbsp;учениците</p>

МЗ купува над 7 млн. теста за изследване на учениците

Теми в развитие Преди 42 минути

Общата им стойност е 15 518 628 лв.

.

Европа обмисля нова стратегия срещу COVID-19: Приемане на вируса

Теми в развитие Преди 1 час

Световната здравна организация обаяви, че е прекалено рано да се мисли за каквато и да е незабавна промяна

<p>Ресторантьорите: Ще водим война с държавата</p>

Ресторантьорите: Няма да спазваме повече ограничения от тези, наложени към момента!

България Преди 1 час

СЗБ и БАЗ поискаха и оставката на доц. Ангел Кунчев

<p>ЕК: Държавите да съгласуват допълнителните изисквания за сертификатите</p>

ЕК настоя държавите да съгласуват допълнителните изисквания за COVID сертификатите

Теми в развитие Преди 1 час

Очаква се да бъдат утвърдени промени в правилата за пътуване в ЕС

Руският външен министър Сергей Лавров и държавният секретар на САЩ Антъни Блинкън

Лавров след срещата с и Блинкън: Русия не е заплаха за Украйна

Свят Преди 1 час

Отношенията между САЩ и Русия са на "опасно критично ниво", каза заместник-министърът на външните работи на Русия Сергей Рябков

.

Челен сблъсък на кулинарно майсторство в „Черешката на тортата“

Любопитно Преди 1 час

В безкомпромисна борба за короната влизат златна медалистка, комедийна актриса, певица и фитнес модел, режисьор и боец за по-здравословна улична храна

Google

Google работи по умни очила за добавена реалност

Технологии Преди 2 часа

Устройството ще бъде готово най-рано през 2024 г.

COVID добавките към пенсиите няма да подлежат на запор

COVID добавките към пенсиите няма да подлежат на запор

Теми в развитие Преди 2 часа

Парламентът прие удължаването на Бюджет 2021 до края на март

<p>Учителите с по-високи заплати от април 2022 г.&nbsp;</p>

С около 12% ще се увеличи средната учителска заплата от април 2022 г.

България Преди 3 часа

Така тя ще достигне 125 процента от средното възнаграждение в страната

Каква е зимната обстановка в страната (СНИМКИ)

Каква е зимната обстановка в страната (СНИМКИ)

България Преди 4 часа

Над 310 снегопочистващи машини обработват пътните настилки в районите със снеговалеж

<p>Смъртоносна красота: как изглеждат вирусите и бактериите</p>

Смъртоносна красота – как изглеждат вирусите и бактериите

Любопитно Преди 5 часа

Те изглеждат като миниатюрни цветни произведения на абстрактното изкуство, но в действителност искаме да са далече от нас

Мангъров

Прокуратурата започна проверка по твърдения на Мангъров за починали от коронавирус

Теми в развитие Преди 5 часа

Софийската районна прокуратура се е самосезирала и е започнала проверка по твърдения на Мангъров, че "564 души, които са починали, са починали, защото са ваксинирани"

.

Русия иска силите на НАТО да напуснат Румъния и България

Свят Преди 5 часа

Москва поиска юридически обвързващи гаранции от НАТО да спре разширяването си и да се върне в границите си от 1997 г.