Телескоп ще погледне 13.7 млрд. години назад в миналото
Източник: Getty Images/Guliver

В селената все още крие много мистерии за светото минало. Неща, които може да помогнат за развитието на науката. Затова учени работят по телескоп, който ще може да погледне 13.7 млрд. години назад в миналото и да даде отговор на конкретен въпрос, съобщава онлайн изданието Space.com.

Учените искат да разберат дали формирането на първите звезди и планети в ранните години на Вселената е отделило рентгенови и ултравиолетови лъчи, както предполагат. Според тях този процес е довел до рейонизация на част от водородния газ във Вселената.

Шакил О'Нийл е убеден, че Земята е плоска

Астрономи ще превърнат Слънцето в телескоп

За да разберат дали това е така, учените развиват радио телескопа Hydrogen Epoch of Reionization Array (HERA). Той се намира в Южна Африка и заработи през февруари миналата година. Има 19 антени всяка с диаметър близо 13 метра. В края на миналата година и в началото на тази година, HERA получи инвестиции от научни фондове за над 15 млн. долара. Те ще позволят телескопът да получи общо 350 антени, като всичко трябва да е готово през септември 2019 г,

НАСА откри 7 планети, които може да поддържат живот

Тогава HERA ще може да види кога и къде се е случил процесът по рейонизация в историята на Вселената. Ще се търси около галактики и квазари. Учените очакват, че чрез HERA ще могат да разберат размера, интензивността и химическия състав на първите звезди. Според учените процесът по рейонизация е започнал около 400 млн. години след Големия взрив. Именно към този период ще бъде насочен HERA.

Космическите мисии през 2016 г. - вижте равносметката в нашата ГАЛЕРИЯ

Освен това астрономите ще използват и космическия телескоп "Джеймс Уеб". Той трябва да е готов през 2018 г. и ще се използва за проверка и потвърждение на откритите от HERA данни. Постиженията на HERA ще се използват и като основа за разработката на Square Kilometer Array. Това ще бъде най-големият радио телескоп в историята и както името му подсказва, ще бъде с площ от 1 квадратен километър. Очаква се той също да бъде в южното полукълбо и ще бъде 10 000 пъти по-мощен от който и да е друг телескоп. На ден ще генерира толкова информация, колкото цялата планета за цяла година и ще се нуждае от суперкомпютър с мощност 1 млрд. стандартни компютъра, за да работи. Предвидената цена е 2.1 млрд. долара.

<p>5 <strong>мита за ваксините</strong> срещу грип</p>