1
От 1 октомври в САЩ е на екран игралният филм "Социалната мрежа" (The Social Network) - разказ за създаването на "Фейсбук" (Facebook).

В България филмът излиза на екран на 15 октомври от Александра филмс и Sony Pictures.

Той е екранизация по романа на Бен Безрих "Милиардер  по неволя: Основаването на "Фейсбук". История за Секс, Пари, Гений и Предателство".

Продуцент е актьорът Кевин Спейси (бюджетът е "само" 47 млн долара) , който твърди, че филмът е много по-забавен от очакваното.

Режисьорът не е случайно избран - Дейвид Финчър е направил култови ленти като "Седем" (1997), "Боен клуб" (1999), "Зодиак" (2007) и номинираният за "Оскар" "Странният случай с Бенджамин Бътън" (2008).

Марк Зукърбърг не е контактувал с авторите,

не се яви на премиерата - на фестивала в Ню Йорк на 24 септември.

Компанията "Сони" няма да публикува реклама за филма във "Фейсбук". В телевизионно интервю 26-годишният милиардер, каза, че целта на филма е да забавлява, а неговият личен живот изобщо не е нито така драматичен, нито толкова интересен.

Сюжетът е свободно съчинение, защото Зукърбъргвинаги е казвал, че с "Фейсбук" иска да направи света "отворено място", а филмът показва, че целта на младежа била да създаде мрежа в интернет, чрез която по-лесно да се запознава с момичета.

Посланието на филма е:

"Не можеш да се сприятилиш с 500 милиона души, без да си създадеш и малко врагове"

(You don't get to 500 million friends without making a few enemies). Авторите се съсредоточават върху няколко разрушени приятелства на главния герой и разказът завършва в  съда.

... Американският студент Марк Зукърбърг ( в ролята - Джеси Айзенбърг) разработва през 2003 г. идеята си за социална мрежа, първоначално за контакти с колегите си в Харвардския университет. Когато мрежата се разраства, Зукърбърг се превръща в най-младия милиардер за всички времена.

В началото потиснатият и чувстващ се аутсайдер 19-годишният герой иска непременно да постигне нещо наистина значимо, което да го направи център на внимание.

Той хаква сървърите на няколко студентски общежития, източва дигитални снимки на студентки и създава уебпортал, в който всеки може да сравнява момичетата по тяхната външност.


Постепенно идеята му се разраства: "Искам всички да съпреживяват определени събития онлайн", казва младежът.

Убеден е, че всеки ще иска да влезе в интернет, за да научи какво правят, с какво се занимават, как живеят приятелите им. Така създава сайта, който предлага всичко това.


Незабавният успех обаче поставя на изпитание отношенията му с неговия единствен приятел Едуардо Саверин (в ролята - Андрю Гарфийлд).

Междувременно "Фейсбук" бързо напуска границите на университетския кампус. В сюжета се намесва и някогашният съосновател на борсата за обмен на музикални файлове "Напстер" Шон Паркър (в ролята е Джъстин Тимбърлейк).


Все по-често героите забравят първоначалните идеални цели на проекта и говорят главно за пари. Във филма Паркър казва: "Един милион долара не е готино. Знаеш ли какво е готино? Един милард долара!".

Накрая Зукърбърг има милиардите и продължава да оказва да продаде "Фейсбук".


След първата публична прожекция

почти всички критици оценяват добре филма.

Хвалят режисьора Финчър, че не се е подвел да направи от Зукърбърг колоритна или комична фигура, а го разработва като истински герой с общочовешка мисия.

Подчертават, че филмът, занимаващ се с първия истински "блокбъстър" на Новата икономика, не е разказ за технологии.

"Нашата цел бе да направим филма възможно най-автентичен. Никога не бих се съгласил да режисирам, ако някой постоянно ми казваше какво да показвам и какво да скрия. Напълно наясно сме с нещата които можем и трябва да покажем, и онова, което можем да спестим на публиката.

Може да не ни повярват, но нямахме абсолютно никакви пречки. Дадохме сценария на хората от "Фейсбук", за да знаем какво мислят за него. Получихме препоръки и съвети от тях и това беше. Нямаше радикални промени или промени в сюжета. След това получихме бюджета и наехме актьорите и екипа.

Това е. Всичко протече напълно нормално", казва Дейвид Финчър.