Идва ли времето за електрическите автомобили и у нас
Източник: ЕПА/БГНЕС
16

Н азрял е моментът част от транспорта в града да мигрира към електромобилите и да промени урбанистичните реалности на големите ни градове, смята инж. Колю Орешков от Центъра за енергийни решения, с когото БТА разговаря. 

Експертът посочва, че

градският пробег, средно от 50-60 км дневно,

е по силите на капацитета на акумулатора на електромобила и може да осигури автономност на превозното средство.  

Европейският стандарт за мощност е до 5 кВт и скорост от 50 км/ч. Това е достатъчна мощност, с която да се върши същата градска работа, която се изпълнява и с бензинов автомобил, но на далеч по-приемлива цена. Друг момент са тесните улици и презастрояването, което поставя изискване към транспортни средства – те да бъдат

малки и маневрени. 

Инженерът разказва за проект, който се реализира съвместно със Софийския технически университет и представлява двуместен електроавтомобил, нещо като „пазарската чанта на съпругата“, който обезпечава воденето на детето до градината или училището, после пазаруването и обратно. 

„За съжаление, нашият пазар е с малък размер и динамика. Който и какъвто да е проектът, той трябва да бъде кооперация между държави и производители, другият вариант е държавата да отдели ресурс и средства, а продуктът да се изнася“, смята Орешков. 

Необходима е смелост и помощ от държавата, която да наложи гъвкаво мислене и нови концепции за градската мобилност, коментира инженерът. 

Той предлага

интегрирането на новия парк да започне с оборудването на патрулите на общинска полиция.

Сега полицията патрулира в рамките на лимит за гориво, без да ѝ е необходим бърз транспорт. Чрез електроколите местната власт ще демонстрира неограничено присъствие, без да бъде притеснена за движението си. 

Визията за бъдещото използване на електроавтомобилите разширява възможното поле на действие с ползването на електрическите коли и от общинските социални служби и контролни органи.

Приносът на електрическите автомобили за опазването на околната среда е значим, само ако електроенергията се добива от възобновяеми източници, защото, разбираемо е, само тогава ще се намали ежедневно нанасяната щета. 

На фона на съвземащата се автомобилна индустрия, темпът на обновяване на парка с електрическите автомобили се очертава като по-бавен. Факторите, които се явяват като допълнителна спирачка са ленивостта в мисленето на хората, все още високата цена на автомобила и слабо развитата инфраструктура. 

Инж. Орешков посочва, че до края на този програмен период на ЕС

трябва да имаме изградени 7000 зарядни точки за цялата страна, 

което по области излиза средно по 350 точки. 

Няма статистически данни как се развива този процес и задължение. В Белгия, например, до момента са реализирани 20 хил. точки за зареждане на електроавтомобили. 

Имаме готовност за производството на зарядни обществени станции в големите градове, подчертава инженерът. Вече има и европейска директива за тях. 

Според нея зарядните станции трябва да са оборудвани с управляващи и контролируеми контакти, отговарящи на конкретен стандарт и капацитет. Това, според Орешков е първата стъпка, но за да се говори за ефективност, захранването трябва да бъде реализирано със соларни станции. Така електроенергията ще е чиста, евтина и лесно достъпна. Осъществяването на този елемент ще ускори процеса на мигриране от минерално гориво към ток. 

„Необходима е воля, за да се реализира

идеята за производството на наш електрически автомобил

и трябва да положим усилие да не изоставаме от тенденциите в Европа. Имаме готовност и за наша разработка“, уверява инж. Орешков.

Коментари 16
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

16 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Щастлива вест: Ивет Лалова роди момченце

Щастлива вест: Ивет Лалова роди момченце

Любопитно Преди 1 час

Това съобщи самата тя в профила си във Фейсбук

Шеф Виктор Ангелов напусна Hell's Kitchen

Шеф Виктор Ангелов напусна Hell's Kitchen

Любопитно Преди 1 час

Той сам свали куртката си след грандиозен провал на Сините и Червените

Регистрацията за изборите приключи

Регистрацията за изборите приключи

България Преди 4 часа

Общо 23 партии и 11 коалиции са подали в ЦИК заявление за регистрация

ЕК дава 1,5 млрд. евро финансова помощ на Украйна

ЕК дава 1,5 млрд. евро финансова помощ на Украйна

Свят Преди 5 часа

Първият транш от 4,5 млрд. евро беше предоставен на Украйна на 20 март

United Group B.V. продължава позитивната тенденция на растеж с рекордни резултати през 2023 година

United Group B.V. продължава позитивната тенденция на растеж с рекордни резултати през 2023 година

България Преди 5 часа

Консолидираните приходи на Групата за 2023 г. нарастват със 7% на годишна база, достигайки до 2 791 млн. евро

За първи път в Европа един от големите телекомуникационни оператори  демонстрира на живо непрекъсваеми 5G и роуминг услуги на границата с Гърция

За първи път в Европа един от големите телекомуникационни оператори демонстрира на живо непрекъсваеми 5G и роуминг услуги на границата с Гърция

Технологии Преди 6 часа

Това приложение на технологията ще допринесе значително в областта на транспорта на бързооборотни малотрайни стоки и храни

ЕП прие първите по рода си правила срещу насилието над жени

ЕП прие първите по рода си правила срещу насилието над жени

Свят Преди 6 часа

Новите правила имат за цел да предотвратят насилието, основано на пола, и да защитят жертвите

Хаити

Ситуацията в Хаити е "катастрофална“ и става все по-лоша е влошава

Свят Преди 6 часа

Три милиона деца в островната страна се нуждаят от хуманитарна помощ, но така и не могат да я получат

Димитър Стоянов: Да вляза и да го ритам, докато шава, или да туширам конфликта

Димитър Стоянов: Да вляза и да го ритам, докато шава, или да туширам конфликта

България Преди 7 часа

Димитър Стоянов: Аз не разбрах, че е служител на НАП

Асен Василев: Не познавам Марин и Стефан Димитрови

Асен Василев: Не познавам Марин и Стефан Димитрови

България Преди 7 часа

Василев: Тази изфабрикувана информация нека си я проверят всички разследващи органи

о

30% ръст на туристите у нас за зимния сезон

България Преди 7 часа

По данни на НСИ общият брой регистрации на туристи у нас е над 1,8 млн.

Румен Спецов: Истинските журналисти не се разхождат с пистолети в джоба

Румен Спецов: Истинските журналисти не се разхождат с пистолети в джоба

България Преди 7 часа

Румен Спецов: Не се интересувам кой и защо изкривява фактите

Снимката е илюстративна

"Потъвах и само още няколко минути щяха да ме провалят": Невероятното спасяване на Чарлз Лайтълър от "Титаник"

Любопитно Преди 7 часа

Вдъхновяващата история на Чарлз Хърбърт Лайтълър четете в следващите редове

Европейски парламент

Европейският съюз с нови правила за повторна употреба и рециклиране на опаковките

Свят Преди 8 часа

Основната цел на регламента е противодействие на постоянното увеличаване на отпадъците

<p>&quot;Фито е уникален&quot;: Къде е наркобаронът, заснел музикален клип в затвора</p>

След 2 бягства от затвора: Къде е Фито, известният еквадорски наркобарон сега

Свят Преди 8 часа

Историята на известният еквадорски наркобарон четете в следващите редове