Волфганг Рутенсторфер започва кариерата си в OMV през 1976 г., когато компанията е най-големият енергодоставчик в Централна Европа. През 1992 г. той влиза в управителния й съвет, от 1997 до 1999 е държавен секретар в министерството на финансите. През 2000 г. Рутенсторфер се връща в OMV, а две години по-късно е избран за генерален директор.

Рутенсторфер иска да засили позициите на компанията в Източна Европа, без обаче да изпадне в зависимост от Русия. Един от начините е чрез газопровода "Набуко", който трябва да мине и през България.

- Господин Рутенсторфер, ако газопроводът "Набуко" не достигне Западна Европа, ще стане ли и във вашия кабинет неуютно и студено?

- Нещата не са толкова драматични. Въпросът е своевременно да открием алтернативни газови ресурси за Европа. Мисля, че тръбопроводът ще изпълни задачата си.

- Строежът трябва да започне през 2008 г. Може ли графикът все още да се спази?

- Това продължава да бъде наша цел. Ако не можем да спазим графика, тогава първият газ също няма да потече през 2012 г., както е планирано.

- Къде може да се провалите?

- Не разглеждаме въпроса за провал, а как можем с нещо да помогнем. Но "Набуко" е комплексен проект. Във финалния етап на строежа по 30 млрд.. куб.м газ трябва да се транспортират от Иран, Ирак, Египет и Афганистан през Турция и Източна Европа до западните държави.

Ние действително сме водещ, но в крайна сметка само един от шестте партньора в консорциума, който развива проекта. Естествено има по-стабилни региони от Близкия изток и, разбира се, процесът на разбирателство сред партньорите невинаги е лесен.

- Имате ли поне подкрепата от Брюксел?

- Получаваме многобройни признания от Брюксел, че ЕС подкрепя проекта. В скоро време дори трябва да бъде избран и координатор на ЕС за "Набуко".

- Ако не е проблемът с Брюксел, тогава може би с Русия? "Газпром" вече планира конкурентен проект "Южен поток".

- Не смятам "Южен поток" за конкурентно трасе, а за допълнение. "Набуко" и "Южен поток" могат да се слеят в България и оттам газът да се разпределя в западна посока. "Южен поток" не може да промени значението на "Набуко".

- "Газпром" проявява ли интерес да се включи в "Набуко"?

- "Газпром" не са идвали при нас.

- Всъщност отдавна трябваше да се присъедини още един партньор - "Газ дьо Франс" (Gaz de France). "Газпром" ли блокира разговорите?

- Досега в консорциума е нямало повод да решаваме за още един партньор.

- Какво е вашето мнение?

- "Набуко" трябва да послужи за разработване на допълнителни газови доставки за Западна Европа освен тези от Русия. Искаме да диверсифицираме снабдяването. От друга страна, Русия е и остава най-големият играч на пазара на газ.

- Колко голямо е влиянието на Турция върху проекта?

- Каквото каже Турция, вече има тежест. Без Турция "Набуко" не може да се осъществи. Тя е мостът към Близкия изток. И логично е, че страната иска дял от тръбопровода. Турците искат газ на добра цена. Другите проекти като "Южен поток" заобикалят Турция.

В неделя турците гласуваха за нов парламент, сега трябва да решат какво наистина искат.

- Звучи сложно.

- С удоволствие бих добивал газ и пред портите на Виена. Но това няма да е достатъчно.

- Какви биха били последствията, ако "Набуко" умре?

- Алтернатива е Европа да внася повече втечнен газ с кораби. По този вариант вече работим допълнително. Газът се охлажда със скъпоструващ механизъм, за да се транспортира. Но сигурността на доставките не е толкова висока, както с тръбопроводите, тъй като корабите могат да отидат навсякъде.

- За да спасите "Набуко", бихте ли подкрепили например влизане на "Газпром" в OMV?

- С "Газпром" на различни нива поддържаме добри бизнес отношения. Но в момента не стои въпросът за включване на акционерно ниво.

- "Набуко" не е единствената тема, по която срещате трудности. Вашето изявление да преговаряте за придобиване на унгарската МОЛ (MOL) предизвика по-скоро недоволство сред унгарците. Умно ли постъпихте, като оповестихте намерението си?

- Имахме възможност да увеличим дела си в МОЛ от 10% на 18.6%. И го направихме. Виждам цяла редица транзакции в Централна Европа, които ще излязат наяве. Ние сме водещ концерн за газ и петрол в Централна Европа и за да разширим позицията си, трябва да се подготвим за тази вълна на консолидиране. И го правим.

- Засега обаче притежавате само 18.6% от МОЛ. Какво можете да направите с тях?

- Позиционирали сме се добре - ние сме най-големият акционер в компанията. Вместо да разговарят с нас, в MОЛ вероятно се виждат принудени да купуват собствените си акции. Сега те притежават на практика една трета от собствената си компания и всъщност трябваше да отправят оферта за придобиване. Сега пазарът трябва да задава въпроси.

- Кои?

- Например защо едно предприятие се изкупува само. Познавам много малко подобни случаи. Или защо мениджмънтът използва парите на акционерите, за да вдигне скъпа защитна стена.

- Като голям акционер ще настоявате ли и за място в надзорния съвет?

- В момента това не стои на дневен ред.

- Какво ви привлича в МОЛ? Маржът?

- Относително погледнато, МОЛ печели повече от OMV?- Унгарските рафинерии имат някои предимства, които позитивно въздействат върху маржа. Те са свързани директно към руската нефтопроводна система. Така логистиката става изгодна. Компанията обаче извърши и редица правилни ходове.

В точния момент МОЛ създаде възможности за преработване и на тежък нефт. А пък силата на OMV като интегрирана компания е в това да може да използва потенциала на цялата верига от силно интернационализирания добив на нефт и газ, през рафинериите и бензиностанциите до бизнеса с газ. Това създава нужната стабилност на пазарите.

- А можете ли точно да прецените МОЛ? Когато купихте румънската "Петром" (Petrom), очаквахте инвестиционни разходи, които в крайна сметка се оказаха твърде ниски.

- Рафинериите на "Петром" са напълно друг случай. Инвестициите там действително се покачиха. Въпреки това високите цени на петрола ни позволиха да спазим графика и да интегрираме компанията. В Румъния съществува още значителен потенциал. МОЛ е нещо друго, тя не трябва да се преструктурира.

- Какво би получил МОЛ от партньор като OMV?

- Съвместно бихме могли да развием много по-големи проекти. Едно сливане би освободило значителен ефект на синергия.

- А можете ли да си позволите придобиване?

- Нямаме никакви дългове и разполагаме с много кеш.

- Ако се стигне до вдигане на капитала в МОЛ, какво ще направи вашият най-голям инвеститор - австрийската държава?

- Вдигане на капитала в момента не е актуално. Австрийското правителство оповести, че няма да участва в подобен ход. Все пак участието не трябва да пада под 25%, така е законово регулирано. По този начин и с втория голям акционер - International Petroleum Investment Company от Абу Даби, структурата на собственост е стабилна. Не се предвиждат промени.

- Австрийската държава стои ли зад всички операции на OMV?

- За нашите цели и стратегия имаме пълното одобрение на надзорния съвет.

- А усетихте ли достатъчно подкрепа, когато наскоро предприехте дългосрочен проект за добив на газ в Иран и си навлякохте критики от Вашингтон?

- Външната министърка (г-жа Урсула Пласник - бел. ред.) ясно посочи, че Австрия не е 51-ият щат на САЩ. Нищо повече не мога да допълня.

- Смятате ли за подходящо да инициирате бизнес с Иран при сегашната политическа ситуация?

- Не сме действали по момента прищявка. За нас е от значение да гарантираме сигурността на енергийните доставки. И Иран играе важна роля в това.

- Изненада ли ви острата реакция от САЩ?

- Решенията на други страни извън ЕС за нас не са решаващи. Придържаме се към всички валидни за нас международни закони и разпоредби. Освен това трябва да се забележи, че политика понякога не действа така дългосрочно, както бизнесът с нефт и газ. Нашите проекти продължават по 20 години и повече.

Ние и други европейски компании действахме и в Либия, когато страната все още беше в "Оста на злото". Днес Либия отново е ухажвана и ние сме там.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Експлозия в завод в Русия, много жертви и ранени

Експлозия в завод в Русия, много жертви и ранени

Свят Преди 1 час

На мястото е обявено извънредно положение

Сузана и Стоян се разделиха с романтичното приключение „Диви и красиви“

Сузана и Стоян се разделиха с романтичното приключение „Диви и красиви“

Любопитно Преди 3 часа

Дамите ще определят съдбата на тайния агент Чефо във формата

Глобалната инициатива на Хилари Клинтън

Хилари Клинтън би предложила Тръмп за Нобелова награда за мир при това условие

Свят Преди 5 часа

Ако Тръмп убеди Путин да се съгласи на прекратяване на огъня, без размяна на територии с Украйна

Собственикът на колата, ударила автобус, не познавал шофьора

Собственикът на колата, ударила автобус, не познавал шофьора

България Преди 6 часа

МВР: Само вчера Виктор Илиев е получил 2 фиша

Протест във Варна в подкрепа на кмета Благомир Коцев

Протест във Варна в подкрепа на кмета Благомир Коцев

България Преди 6 часа

Демонстрацията беше под наслов "на вечеря при Пламенка" пред заведение, което се смята, че е нейна собственост

Тръмп говори с Лукашенко преди срещата с Путин в Аляска

Тръмп говори с Лукашенко преди срещата с Путин в Аляска

Свят Преди 7 часа

Лукашенко е близък съюзник на Путин

Звездата Йоргос Мазонакис е настанен в психиатрична клиника

Звездата Йоргос Мазонакис е настанен в психиатрична клиника

Свят Преди 7 часа

Той е бил в много лошо състояние

Руският президент Владимир Путин вече е в Магадан

Руският президент Владимир Путин вече е в Магадан

Свят Преди 7 часа

Песков: Президентът винаги пристига навреме

Дворове и стопанска постройка пламнаха в Разбойна

Дворове и стопанска постройка пламнаха в Разбойна

България Преди 7 часа

За момента няма информация за пострадали хора

Тръмп заплаши Русия с тежки последици от самолета си

Тръмп заплаши Русия с тежки последици от самолета си

Свят Преди 8 часа

Тръмп: Аз не съм тук, за да преговарям за Украйна

Снимката е илюстративна

Двама души са изчезнали в морето край Слънчев бряг

България Преди 8 часа

Първо в морето е влязло момче, родено през 2011 година, след него и негов роднина, роден през 1995 година

Задържаха мъж, отправил терористична заплаха към Летище „Васил Левски“

Задържаха мъж, отправил терористична заплаха към Летище „Васил Левски“

България Преди 9 часа

Той съобщил, че жена, пътуваща за Словакия, носи взривоопасно устройство в себе си

Задържаха за 72 часа младежа, блъснал хора с АТВ

Задържаха за 72 часа младежа, блъснал хора с АТВ

България Преди 9 часа

Той е обвинен за това, че по непредпазливост е причинил средни телесни повреди на петима пешеходци

,

В Газа: Да те убият, докато чакаш за храна

Свят Преди 9 часа

Новините за цивилни палестинци, загинали в близост до центровете за разпределение на помощи в Газа, вече са ежедневие

Шофьорка с 2,96 промила помете пешеходка и две коли в Перник

Шофьорка с 2,96 промила помете пешеходка и две коли в Перник

България Преди 9 часа

Каращи зад нея видели какво се случва, догонили жената и я спрели, извършвайки граждански арест

Тръмп излетя към Аляска за срещата с Путин, няма места в Анкъридж

Тръмп излетя към Аляска за срещата с Путин, няма места в Анкъридж

Свят Преди 9 часа

Хотелите и курортите в района са напълно запълнени