Още по темата

Двама швейцарци - Андре Боршберг и Бертран Пикард, направиха невъзможното възможно и станаха първите хора в история на човечеството, осъществили околосветска обиколка със захранван от възобновяеми източници самолет.

Захранваният само от слънчева енергия самолет Солар импулс-2 обиколи Земята през 2015 – 2016 г. Обиколката им продължи 16 месеца, включваше 17 етапа с общо разстояние от около 42 хиляди километра, преминаване през четири континента, три морета и два океана.

ВИЖТЕ СНИМКИ ОТ ОБИКОЛКАТА

Източник: Solar Impulse / Revillard / Rezo.ch

Идеята за Солар импулс идва на Бертранд Пикард след първото околосветско пътешествие с балон, което осъществява заедно с Брайън Джоунс през 1999 г. След като осъзнава, че липсата на гориво е можела да провали неговото приключение, той си обещава да обиколи отново света, без да използва никакво гориво и замърсяващи емисии.

"Слънчев импулс-2" кацна в Кайро, на крачка от края на околосветската си обиколка

Самолет, задвижван от слънцето, почти обиколи света

Започна най-трудният етап в околосветската обиколка на соларния самолет

През 2002 г. Пикард отива в САЩ, за да се запознае на място с изследванията, свързани със слънчева енергия, както и да обсъди идеите си със специалисти по авиация. Всички го окуражават да предприеме предизвикателството да обиколи земята със самолет, пилотиран от човек и използващ само слънчева енергия.

След това Бертранд Пикард разговаря с учен от Конфедералния технологичен институт в Лозана (ЕПФЛ), където се съгласяват да проведат проучване за осъществимостта на такъв полет. След като успява да привлече към управлението на проекта инженера и военен пилот Андре Боршберг, Пикард обявява официалното начало на Солар импулс на 28 ноември 2003 г.

След няколко успешни дневни полета на Солар импулс 1 (HB-SIA), екипът на проекта се изправя пред най-голямото изпитание в историята на авиацията: първият нощен полет, осъществен с енергия, добита само от слънцето.

Намерението носи и едно силно послание: новите технологии са изключително важни за намаляването на зависимостта на хората от изкопаемите горива и за опазването на околната среда.

За да бъде успешен, планираният на 7 и 8 юли 2010 г. полет трябва да продължи поне 24 часа. Андре Боршберг успява да лети със самолета в продължение на 26 часа, а полетът е следен от няколко милиона души на живо в интернет.

Пред 2012 г. Солар импулс 1 (HB-SIA) постига немислимото дотогава, като каца на друг континент. Разделен на седем дистанции с обща дължина 6 000 км, първият в света напълно захранван от слънчева енергия междуконтинентален полет е осъществен от редуващите се в едноместната кабина Бертранд Пикард и Андре Боршберг.

По покана на краля на Мароко Мохамед VI и с домакинството на Мароканската агенция за слънчева енергия (МАСЕН), Солар импулс 1 (HB-SIA) си проправя път през мароканската пустиня, рекламирайки амбициите на кралството за амбициозна слънчева програма: строителство на най-голямата в света термо-слънчева енергийна централа.

Официалното представяне на Солар импулс 2 (СИ2) е през март 2014 г., а година по-късно започва околосветския му полет.

За да се осъществи начинанието, са използвани разработки на Kokam за увеличение на енергийната преносимост в литиево-полимерните батерии, както и иновативно лепило на Solvay химическа стабилност.

Тези иновации позволяват генерираната в повече енергия да се съхранява и използва през нощта, без да се повишава теглото на самолета, както и да се повиши броят на циклите за зареждане и разреждане на батериите, правейки ги по-качествени. Стабилизирани със заземителна изолираща пяна с 40% по-малко пори, разработена от Covestro, батериите работят в контролирана температурна среда, без да се допускат температури под -20°C. Пяната се използва и в пилотската кабина, предпазвайки пилотите от екстремалните температури заради липсата на климатична инсталация.

Солар импулс 2 си набавя енергия от слънцето през деня чрез 17 248 соларни панела на крилете си и се движи през нощта със съхранената енергия.

Соларните клетки на SunPower, които са дебели само 135 микрона (колкото човешки косъм) са покрити с УВ-защита и водонепропусклив слой, предоставен от фирма Solvay. Въпреки това те съставят комплект, който предлага най-доброто съотношение тегло – качество на пазара. С 22,7% ефективност, те са по-ефективни от стандартните панели използвани в домакинствата (разполагащи с 6% ефективност).

Повечето термомотори работят при 30% ефективност, докато Солар импулс 2 (СИ2) използва иновативни електрическите мотори, които достигат 97% ефективност. Това е постигнато чрез срязване на моторните магнити на парчета и прецизното им поставяне, за да се намалят едновременно теглото и загубата на енергия.

Специално разработена смазочна течност от Solvey намалява триенето в двигателите. Ако един мотор откаже, интелигентната технология на Omega разпределя енергията между останалите мотори, така че да се запази балансът на самолета.

Размахът на крилете на Солар импулс 2 е колкото този на Боинг 747, но слънчевият самолет тежи едва 2 300 кг, което е колкото един редови седан. Ултра лекият дизайн се базира на композитен материал, разработен за производството на яхти, както и на карбонови влакна от Decision, които за първи път в историята могат да се произвеждат в серийно производство.

Самолетът е изработен от карбонови „сандвич“ панели, които са разработени чрез сътрудничество между Конфедералния технологичен институт в Лозана и иновативната старт-ъп компания North TPT.