Още по темата

Тим Бърнърс Лий е създател на интернет в сегашния му вид и основател на фондацията World Wide Web. И до днес той активно работи за развитието на глобалната мрежа в правилната посока. В отворено писмо той заявява, че вижда три важни проблема, които застрашават бъдещето на интернет.

Facebook забрани да се следят потребителите ѝ

В писмото си Лий пише, че е все по-притеснен от случващото се в Мрежата. Според него "трябва да решим тези проблеми, за да може мрежата да изпълни реалния си потенциал като инструмент, който служи на цялото човечество". Лий описва трите проблема.

Как могат да ни разпознаят по сайтовете, които посещаваме

Вижте снимки на Зукърбърг в нашата галерия

Първият е големият ръст на разпространение на фалшиви новини.

Това се случва най-вече в социалните мрежи, където се популяризират гръмки и подвеждащи новини, които често са направени така, че да се харесват на личните предпочитания на хората и ги заблуждават, пише Лий. Според него техники като използване на анализи на данни и ботове за сканиране и разпространение на публикации, в момента се използват от хора, които искат да манипулират.

Разкриха една от най-големите онлайн империи за спам

Facebook променя мисията си, защото старата не работи

Вторият проблем, който Лий посочва, е губенето на контрол над личните данни.

Все повече сайтове и онлайн услуги искат достъп до данните на потребителите. Има малко яснота кой съхранява тези данни, как ги съхранява и кой има достъп до тях и за какво ги използва. Хората губят ползите, които биха имали, ако сами управляват личните си данни, казва Лий. Няма и как да кажем на компаниите кои данни не искаме да споделяме или да се използват от трети лица. Напротив, повечето компании изрично посочват в правилата си, че потребителят дава право данните му да бъдат споделяни. Това създава допълнителни рискове за хората в държави с авторитарни режими, допълва Лий.

Това води и до третия проблем - политическата реклама.

Според Лий има индикации, че някои политически онлайн кампании злоупотребяват и водят хората към фалшиви новини и се опитват да манипулират мнението на хората. Той казва, че политиците може да използват платформите за персонализирани реклами, за да казват изцяло различни неща на различни групи и пита дали това е демократично.

Според Лий няма лесно решение на тези проблеми.

Най-важното е компаниите да се обединят и да водят дискусии за намиране на решения. Той предлага като алтернатива на онлайн рекламата платени абонаменти на минимални цени и повече прозрачност за това как работят някои алгоритми и как се взимат решения. Според него "всички полагахме усилия, за да изградим мрежата, която имаме и сега зависи от всички нас да изградим мрежата, която искаме - за всички".