Още по темата

Американските Военноморски сили изведоха от служба своя първи ядрен самолетоносач USS Enterprise, известен с прякора The Big E ("Голямото Е" от "Ентърпрайз"). Преди дни е проведена и официалната церемония, която сложи край на 55-годишната служба на самолетоносача, който постави много рекорди и въведе много нови технологии.

USS Enterprise е поръчан на 15-ти ноември 1957 г. Завършен е и е кръстен на 24-ти септември 1960 г. Влиза в служба на 25-ти ноември 1961 г. Последната мисия на самолетоносача приключва на 4-ти ноември 2012 г. а от декември същата година е извън активна служба. Тогава започва и сложният процес по сваляне на оборудването. След 48 месеца процесът е достигнал етап, в който самолетоносачът вече е неспособен да се върне на служба в случай на необходимост. Затова и официалната церемония по неговото пенсиониране се провежда чак сега.

За ужас на САЩ: Русия тества тайна подводница убиец

Името USS Enterprise ще продължи да съществува. Така ще се казва следващият голям самолетоносач на американската флота. Той ще е деветият военен кораб в нейната история, който ще носи това име, като се очаква да влезе в служба през 2027 г.

Космическият самолет на Virgin завърши първия полет

Сегашният USS Enterprise е най-дългият военен кораб в света. Общата му дължина е 342 метра, а теглото му е над 94 700 тона. Той имаше постоянен екипаж от около 4600 души. Първоначалните планове са били да се направят 6 подобни самолетоносача, но поради много високите разходи останалите са отменени за по-опростени проекти. USS Enterprise е първият военен кораб с ядрено захранване и вторият кораб изобщо в света с такова.

Ето го наследника на "Конкорд"

През годините USS Enterprise е първият или сред първите военни кораби, които използват различни оръдия и радарни системи. Той разполага с 8 реактора, които осигуряват необходимата енергия за 4-те витла и всички останали системи на борда. Общо е натрупал над 1.6 млн. плавателни километра.

Самолетоносачът можеше да работи с около 85 самолета. Те се съхраняват както на палубата, така и под нея, като има 4 асансьора за самолети. Има и 4 катапулта за спомагане на тяхното излитане и 4 кабела за кацане. Общо площта на горната палуба е около 18 200 кв.м.

Пилотът, който открадна най-секретния съветски самолет

Любителите на военноморските сили бяха започнали подписка, с която искаха USS Enterprise да бъде превърнат в музей. След изчисления на военни обаче това се е оказало твърде скъпа инициатива. Освен това части от корпуса на самолетоносача трябваше да бъдат изрязани, за да могат реакторите да бъдат извадени. Затова следващата фаза от живота на кораба ще бъде постепенно рязане за скрап, като целият процес трябва да приключи през 2025 г.