Още по темата

Един от най-големите играчи на пазара на цигари – Philip Morris, обяви, че работи върху варианта да се оттегли от бизнеса с традиционни цигарени продукти и да навлезе в абсолютно нов и иновативен бранш – бездимни цигари.

Новината бе потвърдена от главния изпълнителен директор на концерна Андре Каланцопулос, който изказа публично очакванията си, че в близко бъдеще ще се наложат алтернативни форми на пушенето на тютюн.

Виновни за тютюнопушенето са конквистадорите (видео)

У нас революционният продукт, наречен IQOS (“Айкос“), се очаква да се появи през ноември или най-късно до края на годината, стана ясно на специално проведен семинар у нас.

Бездимната цигара се различава съществено от познатата електронна цигара, с която потребителят пуши течен никотин. IQOS нагрява тютюна, сложен в цигарени късове, до 350°C, за разлика от традиционните, които при палене се загряват до над 600°C и това предизвиква горене и отделянето на пушек, пълен с химикали. При бездимната цигара липсва възпламеняването, огънят, пепелта и пушекът, което позволява на топлината да разкрие вкуса на тютюна.

Пьотр Козаревич, регионален директор на Philip Morris за Европа по научноизследователските въпроси
Пьотр Козаревич, регионален директор на Philip Morris за Европа по научноизследователските въпроси

В България IQOS ще се предлага в три разновидности и вкус – лек, по-тежък и ментолов. Цената на цигарата ще е сравнима с тази на традиционните цигари от среден клас в момента, но по-висок ще е еднократният разход за закупуване на устройството за пушене и зарядното към него. По данни на компанията за България ще се цели по-ниска цена на комплекта от тази в Гърция, където той струва 70 евро.

„В момента над 3 милиона потребители в целия свят ползват устройството на Philip Morris за бездимно пушене“, съобщи Пьотр Козаревич, регионален директор на компанията за Европа по научноизследователските въпроси.

Компанията е инвестирала над 3 млрд. долара в научни дейности за продукти, които щадят здравето и използват нагряване на тютюна, вместо криещото редица рискове изгаряне

"Не твърдим, че IQOS e безвреден, а че рискът от него е по-нисък за пушачите. Продуктът цели не да привлича отказали се пушачи или хора, които не пушат, а да замести цигарите при настоящите пушачи“, допълва Козаревич.

За пръв път IQOS e представен през 2014 г. в Япония и Италия.

„Вярвам, че ще дойде момент, в който алтернативните продукти ще се наложат и няма да се налага да продаваме цигари. Надявам се този момент да е скоро“, съобщи Каланцопулос пред BBC Radio 4.

Новата бездимна цигара е отговорът на цигарения гигант към нуждите на обществото за премахване на дима и намиране на вариант, в който пушачите едновременно могат да изпитват удоволствие от навика си, но и рисковете за здравето им са редуцирани. Проучвания, поръчани от Philip Morris, сочат, че биопоказателите на пушачи, които са ползвали IQOS в продължение на 90 дни, са сравними с тези на хора, които са отказали цигарите.

Концепцията на налагане на продукта е подобна на тази в други сфери на живота, а именно - намаляване на вредата. Това е стратегия за опазване на общественото здраве, целяща минимизиране на вредните последствия от рискови дейности или продукти, като например въвеждането на изискването мотоциклетистите да карат с каски, промотирането на употребата на презервативи сред работещите в сексиндустрията, кампаниите за използване на предпазни колани в автомобилите, и тн.

IQOS е продукт на усилията на повече от 400 учени, генетици, биохимици, биоинформатици и инженери по електроника, сред които и 60 швейцарски стартъп предприятия. Те играят главната роля в процеса на създаването на бездимната цигара - от прототипа до краен продукт, като проектират електронната система и производството на нагреваемите тютюневи изделия, използвани с IQOS.

Бездимната цигара вече се ползва от над три милиона души по света и се продава в почти целия ЕС, а от миналата сряда е и на британския пазар.

Според Philip Morris през 2025 г. по света ще има над 1 милиард пушачи, а данни на Евробарометър разкриват, че процентът на пълнолетните пушачи в България в момента е 36%, в сравнение с 26% средно за ЕС.

50% от пушачите в България опитват първата си цигара между 18 и 25 години, като този процент е 41% за ЕС.