Hyundai IONIQ не е само един автомобил – той се предлага в три различни версии, всяка една с различна мисия да спечели вниманието на загрижените за околната среда клиенти. Както и на тези, които искат да притежават удобна, комфортна и пестелива кола.

Думата „дизел” става все по-мръсна в днешно време (изключвам родната действителност), но търсенето на ефикасен семеен автомобил не намалява. Плъг-ин хибридът е един от отговорите на тази дилема. Той балансира висок пробег, ниски емисии СО2 и добра икономия, но без да ви следват притесненията, които все още се свързват с електромобилите.

ВИЖТЕ ТОЗИ НЕВЕРОЯТЕН АВТОМОБИЛ В НАШАТА ГАЛЕРИЯ

Имат ли хибридът и електромобилът почва у нас?

Към момента отговорът на този въпрос все още клони към „Не”. В България грубо има 500 електромобила и около 2000 хибрида, сочат данните на МВР за автомобилният парк в страната към 2016 г.. Това е нищожна цифра на фона на Парижкото споразумение, според което до 2030 г. една пета от автомобилите в Европа трябва да са електрически. Или приблизително около 100 млн.

Големият проблем у нас е липсата на държавна субсидия за закупуване на такива автомобили. Бюджетът е отпуснал 1,3 млн. лв. на общините да закупят подобни возила през 2017 г., но в Румъния се дават 10 000 евро за електромобил и 4000 за хибрид на всеки. У нас ползата е, че можеш да ползваш безплатно „Синя“ и „Зелена зона“ и не плащаш данък.

Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) е предложила да има държавна субсидия при покупката на електрически автомобил от 5000 евро и 2500 евро за хибрид. Асоциацията има още предложения, като се надяваме подобни предложения да намерят отклик в съответните български държавни органи за тяхното осъществяване.

IONIQ в 15 секунди

Hyundai не е единствената компания, която предлага хибридно и електрическо задвижване. Но пък е единствената, която предлага един модел, IONIQ, в три различни модификации.

Клиентите могат да избират между чисто електрическо задвижване, класически хибрид и в моя случай – плъг-ин хибрид. На този момент изглежда, че именно последният вариант, който тествам аз, е и най-силното и добре обосновано решение от трите, ако факторът цена не е проблем. Лесно е да разбера защо: при изцяло електрически режим на задвижване може да се изминат до 63 км, а емисиите СО2 са едва 26 г/км.

Колко сериозен е Hyundai в намеренията си

Може и да се забавиха на „зеления” пазар, но намеренията на компанията са много сериозни. Излишно е да обяснявам, че цялата автомобилна промишленост обърна фокуса си изцяло върху алтернативното задвижване. Решението е взето, при това на най-високо политическо и управленско ниво, което ще рече, че оттук насетне тепърва ще се говори и пише за „зелените” автомобили.

При Hyundai темата на разговор ще е следната: IONIQ е част от световната стратегия на компанията, която предвижда лансирането на 14 еко автомобила до 2020 г., в това число пет хибрида, четири плъг-ин хибрида, четири електроавтомобила и един водороден модел.

Как се държи IONIQ Plug-in Hybrid на пътя

Най-голямото предимство на плъг-ин версията е, че предлага икономичност и ниски вредни емисии, но без да се притеснявате от ограниченията, която налагат 100-процентовите електромобили. Причината е, че моделът разчита на 1,6-литров бензинов мотор (работещ по цикъла на Аткинсън), подпомаган от литиево-йонна батерия. Такава има и в конвенционалния модел, но там е 1,56 kWh, докато тук батерията вече е с капацитет 8,9 kWh. Цифрите показват, че плъг-ин хибридът, макар и по-тежък със 125 кг от хибридния си събрат, се ускорява до 100 км/ч с 0,2 секунди по-бързо.

Това е важно само на хартия, защото на пътя не се усещат. Истинската стойност на по-голямата батерия се крие във факта, че моделът може да измине на ток до 63 км. А това в града е абсолютно достатъчно да покрие най-малко ежедневните ви нужди от предвижване. Сметнато грубо, може да навъртите безпроблемни 50 км на ток в София на цената на билет за градския транспорт. От компанията дават среден разход на гориво от 1,1 л/100 км, но това е трудно постижимо. Въпреки това 3,2 л/100 км по време на моя тест ми изглежда повече от впечатляващо.

Батерията захранва мощен 61 к.с. електромотор, като заедно с добрия стар ДВГ формират мощност от 141 к.с. Повече от ясно ви е, че тук не може да става дума за динамика, макар първоначалното ускорение да е доста добро заради моменталното отдаване мощността от електромотора. Извън града обаче динамиката липсва, а в завоите преди и след Бистрица голямото тегло дава своето отражение.

Тихата работа е впечатляваща, за което си има своето логично обяснение. За разлика от Prius например, IONIQ е оборудван с 6-степенна автоматична трансмисия с двоен съединител. Огромен плюс от мен за Hyundai, тъй като аз не харесвам CVT трансмисиите, които японците обикновено монтират в своите автомобили, тъй като са шумни и поддържат високи обороти на работа на двигателя. Тя има дори планки за смяна на предавките от волана, ако случайно решите да шофирате в спортен режим, но това е излишно в този автомобил.

Дизайн и сглобка

Казвам си го без да крия или да се притеснявам. Аз съм фен на Hyundai, колкото и странно да ви звучи това. Причината е прозаична - от 2010 г. карам първото поколение на i30. Уверявам ви, за тези 7 години корейците направиха такъв скок, какъвто нито една друга компания не е направила по отношение на дизайна и качеството.

Моят хечбек все още е най-просторният и с най-голям багажник в сегмента си, а IONIQ гони това „най” в своя. Автомобилът е предостатъчно просторен отзад, но багажникът с 341 л не е от големите. Аз обаче ще отбележа още един фактор в полза безшумния интериор, а именно изключително обтекаемият силует на модела, който е с най-ниския в класа си коефициент (0,24) на челно въздушно съпротивление.

Оформлението на интериора не е толкова футуристично като на екстериора, но е повече от атрактивно и качествено. Син акцент в цялото купе говори, че седите в нетрадиционна кола. Таблото, макар и с някои нови прибори, си прилича с други модели на Hyundai, което намирам за добре, тъй като е ясно и лесно за разчитане. Материалите са висококачествени, като дори и пластмасите оставят приятно впечатление.

Притесненията ви нямат почва

Заговорим ли за алтернативно задвижване, винаги излизат някои ограничения, които притесняват хората. Ограниченият пробег на електромобилите тук не важи. Бавното зареждане също не е фактор, тъй като в домашната ел. мрежа батерията ще се зареди за два и половина часа, а на бързозарядна станция, каквато в София има на един от големите хипермаркети, 80% от капацитета на 8,9 kWh батерията ще се зареди за 20 минути.

Сигурен съм, че за толкова време няма да може да напазарувате. И разбира се най-голямото притеснение: „кво праим с батерията”, както съм срещал този риторичен въпрос не един и два пъти. Отговорът е следният: нищо. Hyundai дава гаранция 8 години или 200 000 км за батерията. После си взимате нов автомобил, каквато е обичайната практика на Запад. У нас е малко по-трудно, тъй като правителството е стиснало кесията и пази за запълване на дупки при поредния митинг на жълтите павета.

Това прави базовата цена на IONIQ Plug-in Hybrid от 61 990 лв. с ДДС да изглежда доста висока. И тя е такава, никой не отрича. Но добре си спомням времето преди 10-ина години, когато за пръв път карах електрическия Mitsubishi i- MiEV. Тази кола беше малко по-голяма от сапунерка, но тогава струваше близо 85 000 лв. Така че нещата вървят в правилната посока по всеки един фронт на притесненията, свързвани с алтернативното задвижване.

ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ

Hyundai IONIQ Plu-in Hybrid

Размери

Дължина, мм: 4470

Широчина, мм: 1820

Височина, мм: 1450

Междуосие, мм: 2700

Тегло, кг: 1495

Двигател

Тип: редови, 4-цилиндров

Работен обем, куб. см: 1580

Макс. мощност, к.с. при об/мин: 105 при 5700

Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 147 при 4000

Системна мощност, к.с.: 141

Системна мощност, Нм: 265

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 178

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 10,6

Среден разход, л/100 км: 1,1

Вредни емисии СО2, г/км: 26

Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 61 990