Още по темата

Преди години, когато кросвоувърите се наричаха с обидното „паркетен лъв”, на мода бяха минивановете. А тук лидери бяха френските марки. Peugeot имаше в гамата си 3008 и 5008, които днес са се превърнали в кросоувъри. Но с една голяма разлика: това са едни от най-атрактивните кросоувъри на пазара. Звучи силно, но смятам, че е точно така.

Чакам на светофар. Играя си с различните визии на приборното табло, а до мен изненадващо застава 5008… ванът. Боже, изглежда грозно, тромаво, не на място, далеч от всякакви модни тенденции. Срещаме поглед с шофьора му и се смущавам, защото виждам как очите му се оголемяват, осъзнавайки, че това до него е новото Peugeot 5008. Наистина се почувствах неловко, защото новото 5008 изглежда толкова по-модерно и различно от модела, който наследява.

РАЗГЛЕДАЙТЕ В ДЕТАЙЛИ НОВОТО PEUGEOT 5008

Сега ситуацията отново е същата, но вместо ванове, Peugeot вече разполага с гама от три кросоувъра. Малкият 2008 скоро ще бъде освежен, за да се доближи до визията на 3008 и 5008. Няма да крия, че най-харесвам облика на 3008. Проблемът на 5008 е възходящата линия на покрива, която кара задницата да изглежда огромна и тромава. Но това е индивидуално възприятие. Важното е, че на дизайнерите на Peugeot отново е дадена свобода за изява, резултатът от която е изключително атрактивна, динамична, дори нахална визията, изпъкваща в натоварения градски трафик.

Peugeot 5008 2,0 BlueHDi GT
Peugeot 5008 2,0 BlueHDi GT Източник: Preso Petrov

Има го агресивният външен вид, а определени детайли (като радиаторната решетка или „бягащите” мигачи) придават усещане за лукс. Тук детайлите са повече, защото тестовият автомобил е версия GT, т.е. най-богатото оборудване. Луксът е нещо, към което Peugeot се стреми от няколко години. През последните месеци успях да се убедя, че са го и постигнали, след като карах 308, 3008 и 5008. Алуминиеви лайсни и решетки под пода, оформлението на светлинните блокове, издутият преден капак… Това запълва окото.

Източник: Preso Petrov

Но истинският празник за ценителите на качеството започва вътре. В търсене на своето място в индустрията, френският производител периодично създава по германски сдържани автомобили. Следва период, в който дизайнерите получават свобода и пускат въображението си на свобода. Такъв е и случаят сега, но интересното е, че този път дизайнерите са успели да обединят два периода в един, постигайки ергономичност, но с голямо въображение.

Това ще рече, че дизайнерите не са прибягнали до фигурите на тетриса, за да конфигурират основните бордови уреди. Да, така е удобно и комфортно, подобно на шопска салата: вкусна, но предсказуема и скучна.

Интериорът на 5008 е на противоположния полюс: изискано френско блюдо, което съчетава на пръв поглед непасващи си съставки, но послевкусът от сладкото и солено остава дълго в устата, карайки те да искаш да опиташ пак.

Източник: Preso Petrov

Да, в интериора на 5008 ти трябва малко време, за да свикнеш с логиката на нещата, но след това „платното” на дизайнерския полет на мисълта става ясен. Подредените под централните вентилационни отвори бутони не са клавиши на пиано, а достъп до разделите за главното меню: развлечение, климатик, навигация, настройки на автомобила и т.н., управлявани от сензорния екран над вентилацията. Под тях са разположени коренно различни бутони, чрез които включваш подгрева на седалките, рециркулацията на въздуха в купето и т.н.

Opel Crossland е X(екс)-тра привлекателен (тест драйв)

Volvo XC60 е новото мерило в класа (тест драйв)

„Роуг 1: История от Междуконтинентални войни” на борда на X-Trail (тест драйв)

Този див, див запад на гърба на Mustang Cabriolet (тест драйв)

Продължавам със странния скоростен лост и много характерната извивка на централната конзола, насочена към водача. Така допълнително се подсилва спортното усещане в автомобила, който е огромен като размери. Зад волана обаче се чувстваш като в спортен автомобил, макар спортното пътно поведение да не му е присъщо. Не преувеличавам, защото единствено Peugeot предлага толкова малък като диаметър волан, скосен отгоре и отдолу. А пред него стои последната версия на т. нар. i-Cockpit, който е един от малкото революционни ергономични иновации на десетилетието.

Източник: Preso Petrov

Изцяло дигиталното приборно табло се разпростира на площ от 12,3 инча. Е, тук интерфейсът на Volkswagen/Audi стои на първо място, но и Peugeot не отстъпва с петте различни режима на извеждане на графиката на приборите, които позволяват на водача да конфигурира инструменталния блок по свое желание. Визуализирането на всяка настройка е подчертано от серия анимации и преходни кадри, които са наслада за окото.

Няма да подмина материалите, защото тук отново се откроява качественият скок, който Peugeot е направил през последните години. Има кожа, многобройни шрихи от полиран хром, големи части от карбон или текстилна декорация. Казвам ви, този интериор ми пълни душата.

А той е огромен. Наистина, най-големият интериор в С-SUV класа. Багажникът също, което е позволило там да се монтират още две седалки. Трите на втория ред са индивидуални, еднакви, подвижни и сгъващи се, което осигурява комфорт, но и дава възможност за отваряне на най-големия багажник в класа. Много ценна характеристика, когато превозваш петима човека, защото отзад може да се побере трикрилен гардероб и да остане място за компактна съдомиалня.

Източник: Preso Petrov

А на мен отдавна не ми се е налагало да возя петима, но точно с тази кола го направих. И останах впечатлен. С огромното пространство и многото багаж, който поема 5008. Това си му е останало наследство от времето, когато беше миниван. В наследство носи една от характеристиките, които в България се смятат за голям минус, а именно липсата на 4х4 задвижване. Тук винаги е властвало разбирането, че за „за една шапка пари трябва да имаш задължително 4х4”, но то не важи за Европа. Инженерите на Peugeot си разчитат на системата Advanced All Grip, която подобрява сцеплението в лоши пътни настилки, вярвайки, че тази кола няма да се използва извън пътя. Аз също съм убеден в това.

Източник: Preso Petrov

Съща така съм убеден, че дизеловият двигател е един от най-добрите на пазара. „Нафтата” сега е в немилост, но този мотор е невероятен. Петима човека на борда, пълен багажник и разход на гориво от 6,7 л/100!!! Не си измислям, макар да не можех да повярвам на цифрата в приборното табло. Да, не съм се юркал много в тази част от пътя, но в първата част, отивайки да натоваря близките, беше друго. Радвах се на 400-те нютон метра, но и се чудех защо не е монтирана новата 8-степенна автоматична трансмисия. Завоите не са стихията на 5008, но той е предназначен за друго: за комфорт и спокойствие по време на дълъг път. И ги гарантира на 100%. Peugeot 5008 e истински круизер, впечатляващ с отличната си обезшуменост, и разход само с шофьор от 6,5 л/100 км!

Тези цифри наистина ме поразиха. Само преди дни карах Renault Koleos, който е най-прекия конкурент на 5008. Моделът на Режията разчиташе на идентични 175 к.с. (180 к.с. при Peugeot) и 6-степенна EDC трансмисия, но показа 10,5 л/100 км! Огромна разлика, а трябва да кажа, че го карах на „Тракия” в ужасен дъжд, който не ми позволи да вдигна повече от 120 км/ч. Същият не може да се похвали и с това, което има 5008 в багажника си: двете допълнителни места, които за България се смятат в ДДС.

Източник: Preso Petrov

Брат ми е класик: двуврат Mercedes CLK, който „не се чупи”, а за лов и работа се ползва стар и грохнал пикап Toyota, който „минава навсякъде, а не като тия измишльотини.” През последните 20-ина години съм го возил на много нови и скъпи автомобили. Възклицавал е, но сега реакцията му беше тази: „Е**си, брато, кво са направили тия французи#&**_@+++*?!”

ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ

Peugeot 5008 2,0 Blue HDi GT

Размери

Дължина, мм: 4641

Широчина, мм: 1906

Височина, мм: 1646

Междуосие, мм: 2840

Тегло, кг: 1530

Двигател

Тип: редови, 4-цилиндров, турбо

Работен обем, куб. см: 1997

Макс. мощност, к.с. при об/мин: 180 при 3750

Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 400 при 2000

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 208

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 9,1

Среден разход, л/100 км: 4,8

Вредни емисии СО2, г/км: 124

Базова цена на модeла, лв. с ДДС: 47 339 (1,6 HDi, 120 к.с.)

Цена на тествания модел, лв. с ДДС: 74 514

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.