Още по темата

Съвсем наскоро имах възможността да карам в открития рудник на „Асарел-Медет”. Беше впечатляващо. Не по-малко впечатляващи (освен самият пейзаж) са машините, които копаят медната руда. Но те са нищо в сравнения с тези, които ще ви представя тук.

Първият е най-големият минен камион в света: BELAZ-75710. Той разчита на електрическо задвижване, колкото е странно да ви звучи това. Има по един електромотор във всяко колела, като всеки един от тях е с мощност 1200 kW (1632 к.с.). Благодарение на тях този звяр с тегло 810 тона се движи.

Този KOMATSU, който виждате на снимката, тежи „смешните” 110 тона, но подобно на BELAZ, той също разчита на електричество за задвижването си. Но разликата с беларуската машина се крие във факта, че той разчита на пакет батерии с капацитет 700 kWh, тежащи 4,5 тона. BELAZ-ът използва два огромни двигателя на борда, играещи ролята на генератори.

Камионът е наречен E-Dumper и е произведение на две компании Kuhn (Швейцария) AG и Lithium Storage GmbH. Те са помолени от Ciments Vigier SA да разработят електрически минен камион. Така дизеловият двигател на KOMATSU 605 HD е свален и заменен от електрически мотор, но захранван чрез батерия.

Прототипът е почти готов и очаква да превози първия си товар от 65 тона в мина в Швейцария. Камионът е способен да регенерира енергия при спускане към дъното на кариерата за следващия си товар. В Swiss Federal Laboratories for Materials Science and Technology са изчислили, че при спускане камионът ще може да възстановява 40 kWh енергия при всяко от 20-те си спускания на ден.

Това звучи доста… нереално. Но да видим. Към момента има само един E-Dumper, но ако той се окаже успешен, ще бъдат поръчани още. Цената на проекта е над $1 млн.

Още новини може да откриете на нашата Facebook страница ТУК

Четете още:

В Норвегия с призив за въздържане от… електромобилите. Няма къде да се зареждат

Топ мениджър на BMW нарече пикапа Mercedes X-Class „ужасен”

Jaguar E-Pace идва в България на цена от 63 000 лв.