Още по темата

Великобритания се присъедини към Франция, като обеща да забрани продажбите на бензинови и дизелови автомобили от 2040 г. насетне, за да подобри качеството на въздуха и да намали парниковите емисии.

След като две от най-големите икономики в Европа обещаха да премахнат технологията, която е поддържала автомобилната индустрия повече от век, естествено е инвеститорите да се опасяват, че това създава предизвикателства пред съществуването й, пише Крис Браят в анализ за "Блуумбърг" (Bloomberg).

Автопилотът на Tesla избягва катастрофи с нов софтуер

В Русия започва проект за разработване на летящ автомобил

Apple си постави 1 година срок за автономния си автомобил

Преминаването от двигатели с вътрешно горене към електрически двигатели ще доведе до краткосрочни финансови проблеми за производителите на автомобили (и някои от техните доставчици), но в дългосрочен план това всъщност може да е от полза за печалбите. А европейските производители са по-устойчиви, отколкото си мислите.

Днес напълно електрическите превозни средства представляват по-малко от един процент от продажбите на нови автомобили в Европейския съюз. Довеждането на това число до близо 100% в рамките на две десетилетия ще изисква, разбира се, милиарди евро инвестиции (особено в инфраструктурата за зареждане).

Крановете за електрическото гориво вече се завъртяха: числата, публикувани в сряда, показват, че разходите на Daimler AG за научноизследователска и развойна дейност са скочили с 19% през първата половина на 2017 г. в сравнение със същия период на миналата година.

Регулаторите са поставили индустрията в обвързаност, като налагат инвестиции, за да направят съществуващите горивни двигатели по-ефективни. Daimler наскоро похарчи 3 милиарда евро за ново семейство дизелови двигатели. И все пак тази технология може да стане неактуална сравнително бързо - особено ако автомобилните производители загубят битката с обществеността за спасяването на репутацията на дизела.

Точка на пречупване може да настъпи около 2025г., когато Bloomberg New Energy Finance смята, че електрическите коли ще започнат да се конкурират ценово с автомобилите с двигатели с вътрешно горене (без субсидии).

Поради по-ниските оперативни разходи продажбите на електрически автомобили трябва да започнат да се ускоряват бързо. Това може да повлияе на стойността на бензиновите и дизеловите автомобили при препродажба дълго преди да влизането в сила на правителствена забрана.

Според анализатори от Berenberg е възможен 20% спад в остатъчните стойности на превозните средства с двигатели с вътрешно горене. Това би застрашило лизинговия бизнес на автомобилостроителите, който в момента е богат източник на печалба.

Daimler финансират половината от продажбите на автомобили и техният финансов отдел е генерирал 19% възвръщаемост на собствения капитал през последното тримесечие.

Броят на заводите в Европа, произвеждащи горивни двигатели, ще се свие.

Къде тогава е граничната линия, за която говоря?

Първо, производителите на автомобили не са толкова слаби, колкото цената на акциите им може да ви накара да помислите. Търсенето на възможност за задържане на повърхността накара Daimler да генерира три милиарда евро свободен паричен поток през първите шест месеца на годината, а конкурентната PSA Group Ltd. се похвали с повече от 13 милиарда евро пари и еквиваленти в края на юни.

Това са много значителни и необходими буфери, предвид високите разходи, които ще бъдат необходими през следващите години.

Но след като преминат първоначалните инвестиционни трудности, електрическите автомобили трябва да започнат да струват по-малко и така да заменят колите с горивен двигател: разходите за акумулатори падат бързо, в електрическата кола има много по-малко механично съдържание и вероятно ще са необходими по-малко работници, за да бъдат правени.

Анализаторът на BNP Paribas Стюарт Пиърсън твърди, че електрическите автомобили могат да постигнат оперативна възвръщаемост от продажби над 10% веднага след 2025 г. Това е по-рентабилно от типична кола с двигател с вътрешно горене.

Следователно има причини да смятаме, че производителите на автомобили ще оцелеят след смъртта на вътрешното горене. Но ще работят ли? Въпреки че британското правителство се успокои във вторник, когато BMW AG обеща да произвежда електрическа версия на Mini в Оксфорд. Задвижващата система на автомобила обаче ще се произвежда в Германия.

Забрана на продажбите на коли с бензинови и дизелови двигатели е едно нещо, но гаранциите, че Великобритания ще осигури работни места, създадени от електрическата революция при автомобилите, е съвсем друго.