3

Н а 1 февруари 2003 г. сутринта Джордж У. Буш излиза на живо по телевизията, за да се обърне към американската общественост. За втори път, откакто е президент на САЩ, той трябва да съобщи лоша новина на нацията. Онова, което Буш ще каже, ще разтърси не само Америка, но и целия свят: "Скъпи американци, този ден донесе ужасни новини и голяма тъга на нашата страна. Изгубихме "Колумбия". Няма оцелели"... 

На днешна дата преди две десетилетия космическият кораб за многократна употреба "Колумбия" се разпада над Тексас насред гъста мъгла и оглушителен шум, отнемайки живота на седем астронавти и ускорявайки "пенсионирането" на американските космически совалки.

"Колумбия, тук е Хюстън...Не получихме последното съобщение...". Отговорът на командира: "Прието, мм...". Комуникацията е прекъсната.

Източник: БТА

На източното крайбрежие на САЩ е 08:59 ч. сутринта. Совалката "Колумбия" се приближава към Земята със скорост над 21 000 километра в час. Няколко минути по-късно тя се разпада в оранжево сияние. Дъжд от нажежен метал се изсипва върху части от Тексас и Луизиана.

Видеокасета, намерена по-късно сред отломките, увековечава безгрижните астронавти, "залепени" за илюминаторите около 10 минути преди катастрофата.
"Ярко оранжево, жълто около носа" на совалката, коментира един от тях. След това "Колумбия" навлиза в атмосферата, обграждайки се с кълбо от плазма с много висока температура.

Изображенията се замъгляват и след това настават черни четири минути, преди Контролният център на мисията в Хюстън, Тексас, да съобщи за първите проблеми с апаратурата на "Колумбия".

Според окончателния доклад на НАСА астронавтите са имали време да разберат за наличието на проблем, тъй като пилотът се е опитал да си възвърне контрола, "преди екипажът да загуби съзнание" в резултат на понижаването на налягането след разхерметизирането на кабината.

На борда има седем души - шестима американци и един израелец, петима мъже и две жени. И до днес те остават последните жертви на космоса, седемнадесет години след експлозията на американската совалка "Чалънджър" през 1986 г.

"Колумбия" - първият активен американски пилотиран кораб за многократно използване от типа космическа совалка, излита на 16 на януари от Кейп Канаверал за научна мисия в орбита. Това е неговият 28-и и последен полет.

Източник: БТА

81,7 секунди след излитането парче изолация с размерите на куфар се откъсва от централния резервоар и се удря в ръба на лявото крило, напуквайки топлинния щит. Техниците многократно изискват визуална проверка на совалката преди завръщането й на Земята. Без резултат.

Шестнадесет дни по-късно пукнатината пропуска горещи газове (над 1000 градуса Целзий), генерирани от триенето на совалката с горните слоеве на атмосферата. Алуминиевата конструкция на лявото крило започва да се топи и се чупи.

"Убедени сме, че практиките на управление на програмата за космическа совалка ("Колумбия") са също толкова причина за инцидента, колкото и изолацията, която удари лявото крило", пишат седем месеца по-късно следователите от Комисията по разследване.

Докладът им от 250 страници изтъква по-специално "организационни причини", "вкоренени в историята и културата" на агенцията. Авторите посочват "ограничените ресурси, променливите приоритети, натиска за изстрелване..." и обвиняват НАСА, че не е спазила процедурите за безопасност и "лежи" на минали успехи. Те също така смятат, че е можело да бъде направен опит за спасяването на екипажа.  

Американските совалки представляват специфична космическа транспортна система. В космоса ще бъдат изпратени пет - "Колумбия", "Чалънджър", "Дискавъри", "Атлантис" и "Индевър". 

След инцидента от 2003 г. администрацията на Буш решава да сложи край на програмата: трите совалки, които все още са в експлоатация, ще бъдат "пенсионирани" през 2011 г., след като бъде завършена Международната космическа станция (МКС).

До 2020 г. и възобновяването на полетите с частната компания "Спейс Екс" САЩ зависят от Русия за транспортирането на астронавти до МКС.

Да си спомним за совалката и седемчленния й екипаж, който намери гибелта си в катастрофата на 1 февруари 2003 г. 

"Колумбия" е един от шестте космически кораба за многократна употреба (включително прототипа "Ентърпрайз"), построени от САЩ за пилотираната програма "Спейс шатъл" ("Космическа совалка"). Белият летателен апарат се превръща в символ на космическата програма на НАСА и като цяло на изследването на космоса през 70-те и 80-те години на миналия век. „

Източник: БТА

Совалката представлява хибрид между самолет и космически кораб, оборудван с три двигателя с течно гориво. Корабът за многократна употреба е проектиран за седем астронавти (с максимален екипаж от 11 души).

Дължината на совалките е 37,2 метра, размахът на крилата - 23,8 метра, а масата без екипажа и товара - от 68,5 до 80,7 тона (най-тежък от орбиталните космически кораби е "Колумбия"). Височината на цялата конструкция при изстрелването достига 56,1 метра, а общата маса - около 2000 тона.

Космическият кораб за многократна употреба с екипаж от седем души е в състояние да изведе в околоземна орбита около 24,4 тона и да върне от нея до 14,4 тона товар. Той може да остане в полет до две седмици, като при кацане се използва спирачен парашут и допълнително аеродинамична спирачка.

Конструирани са шест совалки, две от които са изгубени при инциденти - "Колумбия" и "Чалънджър", взривила се при излитането си през 1986 г. Седемчленният й екипаж загива.  

"Колумбия" е първата космическа совалка, която обикаля Земята. Наречена е на ветроходния кораб, с който през 1792 г. американският мореплавател Робърт Грей изследва вътрешните води на Британска Колумбия (днес американските щати Вашингтон и Орегон).

Построяването на космическия кораб започва през 1975 г. През 1979 г. "Колумбия" е предадена на НАСА. Впоследствие совалката е модифицирана многократно - в конструкцията й са направени над 50 промени. Ремонтирана е през 1991, 1994 и 1999 г.

Совалката "Колумбия" осъществява първия си изпитателен полет (и първия по програмата, STS-1) между 12 и 14 април 1981 г. с екипаж от двама астронавти. Командир е опитният Джон Йънг, който е летял с "Джемини" (1965 и 1966 г.) и "Аполо" (1969 и 1972 г.). Пилот е Робърт Крипън, за когото това е първи полет в кариерата. Астронавтите остават в космоса 2 дни, 6 часа и 21 минути. За това време совалката обикаля Земята 36 пъти. 

"Колумбия" е извършила общо 28 полета, прекарвайки общо 300 дни в околоземна орбита. По време на мисиите си екипажите провеждат научни изследвания, изстрелват спътници от совалката и по време на излизания в открития космос извършват ремонти на неработещи спътници, както и на космическия телескоп "Хъбъл".

На "Колумбия" за първи път в историята на пилотираните космически полети се качва екипаж от четирима души - през ноември 1982 г. Също така със совалката за първи път стартират шестима астронавти година по-късно. Сред всички совалки на "Колумбия" принадлежи най-краткият полет - 2 дни 6 часа и 13 минути (ноември 1981 г.), както и най-дългият - 17 дни 15 часа и 53 минути (ноември-декември 1996 г.).

Совалката е извършила общо 4808 обиколки около Земята и е прелетяла 201 454 702 километра. 

Според публикуваната програма за 28-ия полет на "Колумбия" експедицията е била посветена изцяло на научни експерименти. По-конкретно са изследвани ефектите на безтегловността върху човешката физиология, изучавани са метеорологичните явления на Земята и други.

Екипажът на "Колумбия" включва шестима астронавти на НАСА (в това число две жени) и първия израелски астронавт. Командир е 45-годишният Рик Хъсбънд (летял веднъж в космоса, преди да се присъедини към екипажа през 1999 г.). Пилот е 41-годишният Уилям Маккул (без опит в космическите полети). Екипажът включва още 40-годишната Калпана Чаула (летяла веднъж преди това - през 1997 г. също с "Колумбия"), 43-годишния Майкъл Андерсън (летял през 1998 г. с "Индевър"), 46-годишния Дейвид Браун и 41-годишната Лоръл Кларк, които за първи път се отправят в космоса, и 48-годишния израелец Илан Рамон.

Преди трагичния последен старт на 16 януари 2003 г. началото на мисията на "Колумбия" (STS-107) е отлагано нееднократно. Първоначално е планирано совалката да бъде изстреляна през август 2002 г. Откритите проблеми в охладителната й система са счетени за незначителни и безопасни за екипажа.

Екипажът на "Колумбия" остава в околоземна орбита почти 16 дни. На фаталния 1 февруари 2003 г. космическата совалка се разпада 16 минути преди планираното си кацане на височина около 63 километра в околоземна орбита. Всички астронавти на борда загиват.

Отломки от "Колумбия" падат на огромна площ на около 800 километра от космодрума Кейп Канаверал във Флорида. За издирването на останките от совалката и телата на астронавтите са похарчени над 137 милиона долара. Общо на територията на щатите Тексас, Луизиана и Арканзас са събрани около 22 100 фрагмента от различни части на космическия кораб за многократна употреба.

След катастрофата в САЩ и Израел е обявен национален траур.

Дейвид Браун, Майкъл Андерсън и Лоръл Кларк са погребани в Националното гробище "Арлингтън" в покрайнините на Вашингтон, Вирджиния, Уилям Маккул - в гробището на Военноморската академия в Анаполис, Мериленд, а Рик Хъсбънд - в гробището в родния му град Амарило, Тексас. Тленните останки на Калпана Чаула са кремирани, а прахът й е разпръснат в националния парк "Зайон" в Юта. Израелският астронавт Илан Рамон е погребан в гробището на мошава Нахалал в Израел.

Имената на всичките седем загинали са издълбани в черния гранит на "Космическото огледало" - мемориала на астронавтите в космическия център "Джон Ф. Кенеди" във Флорида.

След катастрофата на "Колумбия" в продължение на две години и половина до лятото на 2005 г. полетите на совалки са преустановени.

През януари 2004 г., в съответствие с националната космическа стратегия, обнародвана от президента на САЩ Джордж У. Буш, е обявено извеждането от експлоатация на останалите три совалки - "Дискавъри", "Индевър" и "Атлантис". И трите изпълняват последните си полети през 2011 г. Последната, 135-а мисия (STS-135), е завършена през юли 2011 г. от "Атлантис".

Впоследствие изведените от експлоатация совалки са предоставени на музеи. "Дискавъри" се намира в Центъра "Стивън Удвар-Хейзи" на международното летище "Дълeс" във Вашингтон - филиал на Националния музей на авиацията и космонавтиката на института "Смитсониън". "Индевър" е експонат в музея на Калифорнийския научен център в Лос Анджелис. "Атлантис" остава в космическия център "Джон Ф. Кенеди".

Коментари 3
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

3 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

<p>Василев: Внесохме искането за оставката на председателя на Народното събрание</p>

Асен Василев: Внесохме искането за оставката на председателя на Народното събрание

България Преди 8 часа

Петков обясни, че подписите са събрани от ПП и БСП

Главчев: До 15 май плащаме на земеделците парите по украинската помощ

Главчев: До 15 май плащаме на земеделците парите по украинската помощ

България Преди 8 часа

Той определи среща като безпрецедентна

За първи път в Европа един от големите телекомуникационни оператори  демонстрира на живо непрекъсваеми 5G и роуминг услуги на границата с Гърция

За първи път в Европа един от големите телекомуникационни оператори демонстрира на живо непрекъсваеми 5G и роуминг услуги на границата с Гърция

Технологии Преди 10 часа

Това приложение на технологията ще допринесе значително в областта на транспорта на бързооборотни малотрайни стоки и храни

Димитър Стоянов: Да вляза и да го ритам, докато шава, или да туширам конфликта

Димитър Стоянов: Да вляза и да го ритам, докато шава, или да туширам конфликта

България Преди 11 часа

Димитър Стоянов: Аз не разбрах, че е служител на НАП

Асен Василев: Не познавам Марин и Стефан Димитрови

Асен Василев: Не познавам Марин и Стефан Димитрови

България Преди 11 часа

Василев: Тази изфабрикувана информация нека си я проверят всички разследващи органи

о

30% ръст на туристите у нас за зимния сезон

България Преди 11 часа

По данни на НСИ общият брой регистрации на туристи у нас е над 1,8 млн.

Румен Спецов: Истинските журналисти не се разхождат с пистолети в джоба

Румен Спецов: Истинските журналисти не се разхождат с пистолети в джоба

България Преди 11 часа

Румен Спецов: Не се интересувам кой и защо изкривява фактите

Обмислят обявяване на епидемия от коклюш у нас

Обмислят обявяване на епидемия от коклюш у нас

България Преди 12 часа

Ето кога се очаква това

Снимката е илюстративна

"Потъвах и само още няколко минути щяха да ме провалят": Невероятното спасяване на Чарлз Лайтълър от "Титаник"

Любопитно Преди 12 часа

Вдъхновяващата история на Чарлз Хърбърт Лайтълър четете в следващите редове

Европейски парламент

Европейският съюз с нови правила за повторна употреба и рециклиране на опаковките

Свят Преди 12 часа

Основната цел на регламента е противодействие на постоянното увеличаване на отпадъците

<p>&quot;Фито е уникален&quot;: Къде е наркобаронът, заснел музикален клип в затвора</p>

След 2 бягства от затвора: Къде е Фито, известният еквадорски наркобарон сега

Свят Преди 12 часа

Историята на известният еквадорски наркобарон четете в следващите редове

Разкриха подробности за случая с Димитър Стоянов

Разкриха подробности за случая с Димитър Стоянов

България Преди 12 часа

Според полицията това е рутинен случай

Видео: Украински дрон унищожи танк Т-72 и друга руска техника

Видео: Украински дрон унищожи танк Т-72 и друга руска техника

Свят Преди 12 часа

Унищожена е и руска техника в Донецкия регион на Украйна

Дисциплинарно производство срещу скандален прокурор в София

Дисциплинарно производство срещу скандален прокурор в София

България Преди 13 часа

То е по искане на и.ф. главен прокурор Борислав Сарафов, който настоява за неговото уволнение

Тристранният съвет прие Наредбата за обезщетения при безработица

Тристранният съвет прие Наредбата за обезщетения при безработица

България Преди 13 часа

Административните органи следва да извършват служебна проверка в съответния регистър

Мистерията на българските гласове

Джейкъб Колиър със съвместен концерт с "Мистерията на българските гласове" в София

Любопитно Преди 13 часа

Шоуто ще се състои в София на 11 юли в зала 1 на Националния дворец на култура