Още по темата

Тероризмът влиза в театъра с поставената за първи път на българска сцена пиеса "Nordost. Приказка за разрушението" от Торстен Бухщайнер.

На камерната сцена на Младежкия театър "Николай Бинев" (mlt.bg/bg) създаденият върху факти спектакъл връща към трагедията в московския "Театър на Дубровка" през октомври 2002 г.

Тогава, в най-страшния терористичен акт след 11 септември 2001 г., чеченски бойци взеха за заложници около 800 души, присъстващи на представление на мюзикъла "Норд-Ост", направен по романа „Двамата капитани" от В. Каверин.

След отказ от преговори и искане на водача на нападателите Мовсар Бараев незабавно да бъде прекратена войната в Чечня, при щурма на руските специални части на третия ден загинаха 129 души от пленниците. Повечето бяха задушени от използвания при операцията неизвестен, необявен и до днес газ.

Убити бяха и всичките 41 терористи, 20 от тях - жени, наричани "черни вдовици".

Германският актьор и драматург Бухщайнер е проучил гигантски документален материал, срещал се е в Москва с оцелели заложници и с роднини на жертвите, говорил е и с чеченци.

Написва пиеса по ужасяващия действителен случай, в който реалността брутално разбива илюзорния свят на един жизнерадостен мюзикъл. На шоу, което не стига до своя щастлив край.

"Обсеби ме абсурда в ситуацията: от една страна хора, които планират да прекарат приятна вечер в театъра и в същото време - други хора, които планират завземането на същия този театър. А да нападнеш театър е истинско безумие...", казва Торстен Бухщайнер.

Той избира да представи 57-те часа, потресли света, чрез три жени.

Олга е счетоводителка, която смята, че има късмет - мъжът й не пие и не я бие. Тя е сред заложниците, заедно с него и със 7-годищната си дъщеря. Три месеца е събирала пари, за да купи билети за мечтания мюзикъл с хепиенд.

Тамара е лекарка в Бърза помощ. Мъжът й се е самоубил,след като е бил съсипан физически и психически, докато воювал срещу чеченците в Грозни. Майка й и дъщеря й са в театъра, а тя е с една от трите линейки, изпратени да дежурят пред окупираната сграда. Тя влиза в театъра заедно с друг лекар, за да прегледа заложниците, но не може да помогне на момичето си.

Зура е красива 23-годишна чеченска "черна вдовица". Обучили я за камикадзе, след като съпругът й бил убит в бой от руснак...

За режисьорката Василена Радева и актрисите Ангелина Славова, Койна Русева и Искра Донова е важно какво се случва в душите на героините, как всяка от тях преминава през своя преломен момент, как се срутват три живота, три свята, изпълнени с дребни човешки подробности.

В Приказката за разрушението се чуват само тези три женски гласа, но в тях звучи трагедията на стотици погубени човешки същества. Съдбата на три жени се стяга в една обща примка, казва режисьорката.

И продължава: "Съдба. Тази дума изчерпва нашия опит да си обясним всяко нещастие, всяка нелепа загуба. В мъглата на тази дума стои нещо, което може за миг да преобърне живота ти и вече нищо да не е като вчера. И вече нищо да НЕ е.

Често страхът от "това нещо в мъглата" ни кара да се потапяме в изкуството - в илюзията на подредения хаос. Но какво става, когато бруталността на живота ни намери и там? Какво става, когато терористи нахлуят в театъра и тяхното отчаяние минира нашето забавление?"

Съвсем младата Василена Радева е необикновено зряла като режисьор в този спектакъл. Впрочем, тя вече се доказа на столична сцена с успешната постановка "Грозният" в Театър "София" (sofiatheatre.eu).

Член е на Асоциацията за свободен театър и в Младежкия се играе - в крайно необичайна обстановка в подземията, нейният спектакъл "Тунелджии".

Той представя различни гледни точки върху екологична, антивоенна и екзистенциална тематика. Идеята му е вдъхновена от вълната протести на млади природозащитници в София срещу незаконното застрояване и унищожаване на българската природа.

В Nordost на Радева помагат Елена Шопова с необикновена сценография и Мартин Каров с въздействаща музика.

Днес е предпремирното представление с пресконференция след него. Премиерата е на 4-ти и на 16-и март.