О фис мениджърите имат още един повод да почерпят британските учени. Разпространена практика в учреждения и офиси на Запад било в стаята за кафе да се поставя ценоразпис, а под него специална кутия, наречена "honesty box" (от англ. кутия на честността).
В нея служителите трябвало да пускат съответната сума за консумираната напитка, пише сп. "Ню сайънтист".
И тъй като никой не ги наблюдавал, много от тружениците разсеяно отминавали, като за ужас на ръководството кутията оставала почти празна.
Психолозите от университета в Нюкасъл обаче открили доста хитър начин за справяне с глобалния проблем на корпоративния бизнес и публичната администрация. Те установили, че
само едно фотокопие на втренчени очи,
поставено на листа с ценоразписа, е достатъчно, за да увеличи почти тройно "даренията" в кутията.
Мелиса Бейтсън и колегите й провели научния си експеримент в стаята за кафе на департамента по психология. Всяка седмица поставяли на ценоразписа различно по вид изображение на цветя или човешки очи с размер 15x3 см.
В края на седмиците с втренчени очи, в кутията на честността имало средно 2,76 пъти повече пари, отколкото в края на седмиците на цветята.
Резултатът далеч надхвърлил очакванията на психолозите
Предишни експерименти доказват, че хората са по-склонни да съдействат, когато са "наблюдавани" от снимка на робот или дори от абстрактни изображения на очи на компютърния екран.
Експериментът на психолозите от Нюкасъл обаче за пръв път разкрива ефекта в естествена среда, когато хората харчат собствени реални пари.
Резултатите от него поставят на съмнение изводите от друго изследване, според което хората са склонни да бъдат щедри без да имат личен интерес от това, дори когато са убедени, че остават в пълна анонимност.
Вдъхновени от този експеримент влиятелна група икономисти издига теорията, че алтруизмът е вътрешно присъщ на хората и не е
захранван от личен интерес
Сега нюкасълските психолозите са склонни да се усъмнят дали подсъзнателни стимули не са предизвикали у участниците във въпросния експеримент усещането, че са наблюдавани - което и ги е накарало да постъпят алтруистично.
Екипът на Мелиса Бейтсън си поставя като следваща цел да установи кой тип очи играе най-добре ролята на Биг Брадър.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!