Космическо неутрино носи нови данни за Вселената
Източник: БГНЕС

М еждународна група физици успя да хване в огромния уловител на частици под ледовете на Антарктида високоенергийно неутрино. Това са космическите частици, които пътуват през Вселената и носят ценна информация за нея и нов поглед към еволюцията й.
До този момент бе улавяно само неутрино (една от основните частици на стандартния физически модел), идващо от Земята или от Слънцето. Такива частици са с много по-малка маса.
Преди този антарктически опит, сензорите в САЩ и Япония имат регистрирани двайсетина неутрино, идващи от експлозията на свръхнова звезда на 165 хил. светлинни години от Земята.
28-те високоенергийни частици неутрино са милиард пъти по-мощни от неутриното от земен или слънчев произход. Те идват от всички посоки на пространството и са уловени между 2010 и 2012 година на повече от километър под ледовете в IceCube Neutrino Observatory, с помощта на детектор с повече от 5 хил. оптични уловителя.
Тъй като тези неутрино взаимодействат слабо с материята, нужен е огромен сензор, който да е защитен от другите космически частици, за да увеличи шансовете за улавяне или сблъсък, заявиха изследователите.
"Неутриното е лишено от електрически заряд и заради това взаимодейства твърде слабо с материята, което му позволява да пропътува огромни разстояния в междугалактическите пространства без почти никога да бъде заловено или променено от електромагнитните полета", обяснява за АФП Грегъри Съливан, професор по физика в Университета в Мериленд.
Той е един от основните участници в този експеримент, чиито първи резултати бяха публикувани в четвъртък в американското списание Сайънс (Science). Тези неутрино имат енергийни нива, които са милиони и милиарди пъти по-високи от тези на фотоните, в основата на електромагнитните лъчения като видимата светлина или рентгеновите лъчи, отбелязва професор Съливан.
"Неутриното трябва да ни позволи да наблюдаваме Вселената в областта на безпрецедентните енергийни равнища и така по-добре да разберем механизма на черните супердупки, които излъчват радиация в центъра на галактиките или взривовете от гама-лъчи, най-мощни във Вселената, които стават на много големи разстояния и освобождават огромни количества енергия".
"Ние се стремим да разберем физиката на тези астрофизични механизми като наблюдаваме на енергийни нива, до които преди това не сме имали достъп", обобщава той.
"Неутриното е един от основните елементи на нашата Вселена", отбелязва Кара Хофман, професор по физика в университета на Мериленд, един от съавторите на това изследване .

Раждането на неутрино астрономията

"Милиарди неутрино преминават през телата ни всяка секунда, като запазват своята скорост и посока. Повечето идват от слънцето или атмосферата на Земята, а неутриното от дълбините на Космоса е много по-рядко", добавя тя.
По-доброто разбиране на космическото неутрино "е от решаващо значение", за да напредне физиката на елементарните частици, астрофизиката и астрономията", казва тя като настоява да се отбележи, че учените са работили над 50 години, за да се проектира и изгради детектор на космическо неутрино като Icecube Neutrino Observatory.
"Може би присъстваме на раждането на неутрино астрономията", коментира Маркус Акерман, физик в Deutsches Elektronen-Synchrotron - изследователски център в Германия, който също участва в този проект.
"В момента работим, за да разкрием значението на наблюдаваното неутрино и произхода му във Вселената", казва Олга Ботнер от Университета на Упсала, Швеция.
Обсерваторията е резултат от международно сътрудничество на повече от 250 физици и инженери от няколко страни, включително от Съединените щати и Германия. /АФП /

Бойко Борисов с внуците: Играта ни върви

Любопитно Преди 1 час

Борисов се похвали във Фейсбук със снимки на внуците си Бойко и Иван

<p>Над 3 милиона жертви на COVID-19 в света</p>

Над 3 милиона жертви на COVID-19 в света

От началото на пандемията случаите на COVID-19 в света вече надхвърлят 139 милиона

БСП

БСП ще подкрепи президента Радев за втори мандат

Пред централата на партията млади социалисти от Перник поискаха оставката на председателя Корнелия Нинова

<p>Спортист осъди РЗИ-Пазарджик заради неправомерна карантина</p>

Спортист осъди РЗИ-Пазарджик заради неправомерна карантина

Какво разказва джудистът Борислав Владов

<p>Д-р Темелков: Всяко заболяване има край</p>

Д-р Темелков: Всяко заболяване има край

Вижте какво още каза началникът на Клиниката по анестезиология и интензивно лечение в Александровска болница

Дяволското гърло

Сериал на NOVA със световна премиера на три континента

„Дяволското гърло” е първата българска кинопродукия, която ще се разпространява едновременно в целия англоезичен свят

Apple Mac Pro и мониторът Pro Display XDR

Как да открием скритите файлове в macOS

Това може да е полезно при решаването на проблеми с платформата

<p>Поройни дъждове: има ли опасност за язовирите</p>

Поройни дъждове: има ли опасност за язовирите

При половината язовири се налага контролирано изпускане

<p>Дъждовен уикенд, кога ще спре да вали</p>

Дъждовен уикенд, кога ще спре да вали

Вижте прогнозата за времето за следващите дни

Брад Пит

Кой е бил секссимволът в годината ви на раждане

Вижте отговора в галерията ни

Volkswagen Golf GTI I

Мечтата на половин Перник: осем поколения Golf GTI

Всичко започва през 1974 г., когато неколцина служители на Volkswagen поставят началото на таен проект за разработка на спортна версия на Golf.

<p>Ивермектинът блокира нахлуването на COVID в клетката</p>