П ромишлени гиганти като БМВ, Даймлер-Крайслер, Фиат, BP, Agip и 16 европейски университета обединиха своите усилия в работата си по новаторския проект "Регион Нула" ("Zero regio"), който предвижда създаването на две зони - в Германия и в Италия, в които нивото на вредните емисии от автомобилните е нулево.
Към момента един от най-обещаващите начини това да бъде постигнато е използването на водорода като гориво.
За този алтернативен източник на енергия от дълго време се говори като за най-сериозната алтернатива на петрола в недалечно бъдеще и повечето себеуважаващи се автомобилопроизводители работят за създаването на действащи модели, задвижвани с водород.
Технологията обаче все още е твърде далеч от серийно производство и разкрива някои характерни, нелеки за преодоляване трудности - най-вече неудобния начин за съхранение на водорода, ниското ниво на автономна работа с едно зареждане, почти липсващата инфраструктура на водородни станции.
Немско-италианският проект, който е съфинансиран от Европейската комисия, има за цел да покаже как и доколко водородните автомобили могат да се впишат в живота на шофьорите на Стария континент, и то не след 20 години, а още днес.
През първите три години на проекта - наричани "демонстрационна фаза", учените ще събират и анализират данните, получени от тестовите автомобили, като ще оценяват на първо място енергийната им ефективност, влиянието им върху околната среда, както и социо-икономическите измерение на проекта.
"Zero regio" предвижда изграждането на мощности за промишлено производство на водород, както и създаването на цяла мрежа от станции за зареждане, които могат да се използват от "водородни" автомобили с различни системи на действие - както с двигатели с вътрешно горене, така и с горивни клетки; коли, които работят с втечнен водород или автомобили, които използват сгъстен газ.
Трудностите при използването на течен водород произтичат от факта, че той трябва да се съхранява при екстремно ниска температура. По конкретно - минус 253 градуса по Целзий.
При водорода, който ще се използва в газообразно състояние, неудобството идва от нуждата той да се държи в бутилки под високо налягане. Тук стандартите са два - 350 и 700 атмосфери.
Опитът с тази технология все още е много малък и именно затова стандартите за безопасност са много по-високи, отколкото при конвенционалните горива, обясняват инженери.
Например изискванията при изграждането на една водородна станция са поне три пъти по-строги, отколкото при една бензиностанция. Всички възможни сценарии трябва да се вземат в предвид, обясняват от екипа на "Zero regio".
Европейската комисия си е поставила за цел до 2020 г. 5% от автомобилите на Стария континент да използват за гориво водород, припомнят от учените и посочват, че опитът натрупан по проекта "Zero regio" ще бъде сериозна крачка напред за изпълнението й.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!