Н а автосалона във Франкфурт (IAA.de), който официално ще бъде открит на 15 септември, руският автомобилопроизводител "Автоваз" ще представи собствена разработка по темата алтернативно гориво. В павилиона на "Лада" с размер 400 кв. м основно място ще бъде отделено на модела "Антел-2", който е задвижван от водородни горивни клетки.
Освен него, пред европейска публика ще бъдат показани и серийните модели Лада 110, 111 и 112, както и "Лада Нива". Новото моделно семейство "Калина", което в Европа вероятно ще се продава под номенклатурата Лада 1118, също ще бъде представено с модификациите седан и хечбек.
Истинската перла на руския щанд обаче ще бъде именно действащият прототип на "Лада Антел-2". Той е разработен на базата на традиционния модел 2111, но революционното в него е двигателят, който е електрически и развива мощност от около 80 к.с.
Токът за неговото задвижване се получава от водородни горивни клетки, в които се използва химическата реакция между водород и кислород, протичаща при висока температура (около 100 градуса), при която се отделя електроенергия.
Сред едно от най-важните достойнства на този тип задвижване пред класическия двигател с вътрешно горене, освен повишения коефициент на полезно действие (КПД), който в случая достига до 55-65%, е фактът, че практически не се отделят вредни за природата вещества.
Крайният продукт от реакцията на водорода и кислорода е единствено... чиста вода. Освен това двигателят е доста по-издръжлив на механично износване и е почти безшумен.
Прототипът на "Лада" с горивни клетки всъщност беше представен на автоизложението в Женева миналата година, а преди това и на салона в Москва през 2003 г.
Както е видно и от името му, "Антел-2" е вторият модел на руската компания, разчитащ на алтернативната технология. Първият беше показан през 2000 г. и беше изграден на базата на "Лада Нива".
В новата версия има някои значителни подобрения. "Антел-1" имаше резервоари за кислород и водород, докато при нейния наследник кислородът се добива от атмосферата.
Увеличен е и обемът на резервоара с водород, зареждането на който вече отнема шест пъти по малко време, отколкото на този във версията "Антел-1", и по-конкретно - 20 минути.
Автономният преход с едно зареждане на автомобила достига 350 км. Основната трудност обаче идва при съхраняването на водорода, което става в газови бутилки под високо налягане от около 400 атмосфери.
По думите на ръководителя на проекта Георгий Мирзоев разработки като тази на първо място показват технологическия потенциал на "Автоваз" и освен това значително повишават имиджа на "Лада" в международен план.
Според експертни оценки, автомобилите с горивни клетки могат да влязат в серийно производство около 2010 г., а до 2020 г. пазарният им дял в Европа ще възлиза на около 18,5 млрд. долара. До 2040 г. пък той трябва да нарасне близо три пъти до 52 млрд. долара.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!