Още по темата

Организация, управление на времето, поставяне на приоритети, концентрация и мотивация – това са ключови умени, без които успехът е трудно достижим.

Ето някои съвети от Priobshti.se, с които лесно ще помогнем и на децата да придобият тези способности.

Говорете с детето и разберете кои от тези качества детето ви вече притежава и кои може да развие в по-голяма степен, започнете обикновен разговор, насочен към неговите цели. Попитайте го за любимите му предмети, за часовете, които не харесва, и дали е доволно от напредъка си.

Във видеото вижте как да помогнете на детето, когато е унило

Слушайте, за да хванете нишката.

Свържете собствените си наблюдения със самооценката на детето. Детето Ви претоварено ли е със задачи? Може би има проблеми с организацията на времето си. Трудно ли му е да се справя с домашните си? Може би се разсейва твърде лесно. Дали на детето просто не му е интересно в училище? Може би има нужда от помощ, за да получи мотивация.

55 позитивни неща, които можем да кажем на детето си

Определете проблемните области.

Помогнете на детето да определи в кои области има нужда да работи повече. Ето пет от тях, където заедно можете да проследите напредъка.

Източник: ThinkStock/Guliver

Организация

Независимо от това дали става дума да намери материали за училищния проект или да не забравя да върне вкъщи кутията от обяда си, детето трябва да бъде организирано, за да се справя успешно в училище. При много ученици предизвикателствата в ученето са свързани повече с липсата на организация, отколкото с тази на интелектуални способности.

Kак да помогнете на детето да се организира:

Направете списък с нещата, които детето ви трябва да носи и да връща от училище всеки ден. Поставете един на входната врата и един в чантата му. Пробвайте да ги проверявате с него всеки ден, за да видите дали си спомня нещата от списъка.

Разберете как детето следи домашните си и как подрежда тетрадките си. След това заедно с него създайте система, която то би използвало всекидневно.

Купете заедно с детето канцеларски материали, които ще му помогнат да си подрежда нещата, като класьори, папки или дневник за домашни.

Управление на времето

На вашия ученик може да му е трудно да се научи да предвижда в графика си достатъчно време за изпълнение на дадена задача. Дори когато учениците имат една седмица, за да работят по някой проект, мнозина от тях ще започнат да работят едва вечерта преди крайния срок. За да се научат да организират времето си на продуктивни отрязъци, са необходими практика и опит.

Как да помогнете на детето да управлява времето си:

Проследявайте задачите чрез месечен календар. Тръгвайте назад от крайния срок на по-големите задачи и ги разбивайте на задания, които да се изпълнят за една вечер.

Помогнете на детето да запише колко време му отнемат домашните всеки ден/всяка  седмица, така че да може да изчисли как да разпредели това време на отрязъци, които могат да се управляват.

Определете заедно времето за подготовка на домашните и помогнете на детето да спазва този график.

Ако вечерите не са достатъчни, помогнете на детето да намери друго време за учене, например рано сутринта, през часовете за самоподготовка в училище или през уикендите.

Източник: Getty Images/Guliver

Задаване на приоритети

Понякога децата изостават в училище и не могат да се справят със задачите, защото просто не знаят откъде да започнат. Задаването на приоритети в работата е умение, което ще е необходимо на детето ви цял живот, така че никога не е твърде рано да започне да го придобива.

Как да помогнете на детето си да си поставя приоритети:

Помолете детето да запише всички неща, които трябва да направи, включително дейностите, които не са свързани с училище.

Помолете го да постави на всяка задача номер от 1 до 3, като номерира най-важните задачи с 1.

Разпитайте го за всяка задача, за да разберете какви са приоритетите на детето. Ако номерира социалните си ангажименти с 1, ще знаете къде е съсредоточено вниманието му.

Помогнете на детето да смени някои от номерата, за да зададе по-висок приоритет на успехите си в училище. След това му предложете да напише отново списъка, така че задачите, номерирани с 1, да са най-отгоре.

Проверявайте често как се изпълнява списъкът и какви приоритети задава детето Ви на новите задачи.

Концентрация

Независимо от това дали детето ви е второкласник и се упражнява да пише правилно думите, или учи за тест по тригонометрия, важно е да учи в зона с ограничени възможности за разсейване и прекъсване.

Как да помогнете на детето да се концентрира:

Забранете достъпа до имейл и игри, когато детето ви работи на компютъра.

Обявете, че има ограничения и телефонът, и телевизорът трябва да са изключени, докато си пише домашните.

Намерете пространство, което е подходящо за работата. Ако детето ви работи по проект, свързан с дадена наука, може да му е необходимо голямо пространство; ако учи за тест по испански, му трябва добре осветено бюро.

Помогнете на детето да се концентрира, докато си приготвя домашните, като го отделите от братята и сестрите му.

Източник: Getty Images/Guliver

Как да изградим добра самооценка в детето си

Мотивация

Повечето деца казват, че искат да се справят добре в училище, но мнозина не успяват да достигнат нивото на работа, необходимо за добър успех. Причината често се крие в мотивацията. Създаването на връзка с интересите на детето е чудесен начин да го накарате да се представя по-добре.

Как да помогнете на детето да се мотивира:

Свържете уроците в училище с живота на детето. Ако учи за проценти, помолете го да изчисли цената на някоя намалена стока следващия път, когато отидете на пазар.

Свържете интересите на детето с обучението. Ако е запалено по музиката, дайте му книги за музиканти и му покажете каква е връзката между музиката и чуждите езици.

Давайте на детето възможности за контрол и за избор. Нека под ваше ръководство да определя часовете си за учене, да организира системата си на работа или темите за училищни проекти.

Насърчавайте детето да споделя преживяванията си. Питайте го редовно какво учат в училище.

Поздравявайте детето, насърчавайте го и празнувайте всичките му успехи.

Децата често се въздържат да пробват неща, защото ги е страх от неуспех или си спомнят за времето, когато не са се справяли добре. Можете да им помогнете да прекратят този цикъл, като заедно празнувате успехите им, без значение колко са малки, и като им давате възможност да опитват отново и отново.