Още по темата

Три месеца бляскави церемонии кулминираха в неделя вечер с раздаването на юбилейните 90-ти награди „Оскар“. Звездната вечер не предостави кой знае колко приятни изненади – но неприятни също липсваха, което със сигурност е облекчение за мнозина от нас, които искаха да видят церемония, посветена на киното, а не на анти-Тръмп активизма.

В ГАЛЕРИЯТА ВИЖТЕ ЕДНИ ОТ НАЙ-КРАСИВИТЕ ТОАЛЕТИ НА ЗВЕЗДИТЕ ОТ ЧЕРВЕНИЯ КИЛИМ НА НАГРАДИТЕ

„Формата на водата“ беше големият победител с общо четири спечелени награди, включително за най-добър филм и най-добра режисура за Гийермо Дел Торо. Мексиканецът е един от най-отличителните визуални и наративни автори в седмото изкуство днес, с подчертан личен стил, на който не изневерява никога, и победата му не изненада никого.

„Формата на водата“ ще получи широко разпространение по киносалоните у нас от този петък, 9 март, и можете да бъдете сигурни, че другата седмица по същото време ще можете да прочетете ревю на филма отново тук. Няма да скрия обаче, че моите предпочитания клоняха към „Три билборда извън града“, въпреки че посочих „Формата на водата“ във финалните ми прогнози за наградите.

Блестящата лента на Мартин МакДона остана доста подценена

и падна като жертва на политическата коректност в категорията за оригинален сценарий, където спечели Джордан Пийл за Get Out, хорър филма от миналата година, който сатиризира безпощадно порядките в американското псевдолиберално общество. С това Пийл стана първият чернокож победител в историята на категорията.

Франсис МакДорманд
Франсис МакДорманд Източник: Getty Images/Guliver

За щастие, представянията на изпълнителите във филма – Франсис МакДорманд и Сам Рокуел – не останаха подминати от Академията и бяха удостоени с „Оскар“ респективно за главна женска и поддържаща мъжка роля. Алисън Джейни от „Аз, Тоня“ пък на свой ред грабна наградата за поддържаща женска роля за дръзкото си, безмилостно и злобно превъплъщение в лентата с Марго Роби.

Победителите на тазгодишните награди „Оскар“

Наградата, за която авторът на този текст със сигурност е най-щастлив, е тази за главна мъжка роля. След повече от четвърт век, прекаран на върха на актьорската професия, титанът Гари Олдман най-сетне бе отличен за своето гръмко представяне в ролята на Уинстън Чърчил в „Най-мрачният час“. За личността и изключителните способности на хамелеона Олдман се изписа много през този сезон на наградите, но, честно казано, надали някога ще бъде достатъчно.

Хамелеонът Гари Олдман и култовите му роли в снимки

„Най-(не)мрачният час“ на големия Гари Олдман

Гари Олдман
Гари Олдман Източник: Getty Images/Guliver

Човекът, трансформирал Олдман в Чърчил пред камерите – Казухиро Тсуджи – също толкова очаквано и също толкова заслужено взе статуетката за грим и прически. Дълго беше пътуването и на британеца Роджър Дикинс до първия му „Оскар“ – след 14 номинации през годините дотук, той най-накрая грабна отличието за операторско майсторство за работата си по „Блейд Рънър 2049“.

В останалите категории за монтаж доминация засвидетелства „Дюнкерк“.

Техническият шедьовър на големия Кристофър Нолан грабна три статуетки, само с една по-малко от „Формата на водата“, макар и самият Нолан да не триумфира в категорията за режисура. Предвид филмографията му дотук, пълна с комерсиални и критически хитове като „Трилогията за Черния рицар“ и „Генезис“, и безупречната му репутация, победата му изглежда само въпрос на време.

Същото се отнася и до неговия близък сътрудник, великият композитор Ханс Цимер, който не е бил отличаван с „Оскар“ за оригинален саундтрак от 1994 година и „Цар Лъв“ насам, а тази година бе победен от Александър Десплат и „Формата на водата“.

Обвиниха в плагиатство филм с 13 номинации за „Оскар“

Самата церемония, за щастие, бе лишена от дълги речи на политическа тематика от фигури като Опра Уинфри или Мерил Стрийп, които дори бяха иронизирани от водещия Джими Кимъл, който обеща и в действителност даде нови водни ски като подарък за победителя с най-кратка реч. Липсваха и ексклузивно черни тоалети, специални значки или други социални, леко пресилени прояви.

Източник: Getty Images/Guliver

С това наградите „Оскар“ се превърнаха в една никак неизненадваща,

но приятна и логически закономерна кулминация на този сезон. Догодина, когато сред претендентите със сигурност ще са предстоящите филми на Мартин Скорсезе и Ричард Линлейтър, ще очакваме повече интрига.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.