Още по темата

За втора поредна година престижната международна награда за иновации в потребителския сектор „Продукт на годината“ ще се проведе и у нас.

След успешното начало през 2016 г. е време за новата селекция на най-добрите нови и иновативни продукти и услуги у нас.

За историята и методологията на програмата, за важността на брандинга като цяло, както и за силата на българските продукти разказва Ралица Бехар – представител на „Продукт на годината“ в България.

- Каква е историята на „Продукт на годината“ извън България и как се приема инициативата у нас една година след старта ѝ?

- Историята на „Продукт на годината“ започва в Париж през 1987 г. когато дългогодишният маркетингов директор на L'Oréal Кристиян ле Брет основава едноименната програма. Той осъзнава, че в морето от нови стоки в бързооборотния сектор потребителят се нуждае от верен ориентир за своя избор, а компаниите от отличителен знак, който да изтъква тяхното предимство пред конкурентите на рафта. Така той създава една уникална концепция, фокусирана върху иновациите, която е от полза за потребителите и за производителите. Днес, 30 години по-късно, Product of the Year се реализира успешно в над 40 страни.

Миналата година програмата стъпи и в България и нейното първо издание беше много успешно. Проектът се възприе много положително както от компаниите, така и от потребителите. Компаниите наистина го оценяват, тъй като наградата е изцяло гласувана от потребителите, а за тях по-голяма награда от тази няма. От друга страна, потребителите вече имат верен ориентир когато пазаруват – те знаят, че могат да се доверят на продукт с червеното лого, защото е избран от потребители като тях.

- След успешното начало през 2016 година е време за новата селекция от продукти, избрани единствено от потребителите в България. Може ли да ни разкажете повече за методологията на програмата?

- Методологията на „Продукт на годината“ е универсална за всички 40 страни, в които програмата оперира. Програмата се осъществява в България всяка година, като в момента приемаме кандидатури за 2018 г. Крайният срок за участие е 31 януари 2018 г.

Право за участие имат производители и дистрибутори на потребителски стоки и услуги, които са лансирани на пазара след юни 2016 г. Изискването е продуктите или услугите да демонстрират иновация в своята функция, дизайн, състав или опаковка. След като приемем всички кандидатури, експертно жури от маркетингови експерти разглежда кандидатурите единствено за да се увери, че критериите за участие са покрити – те не участват в оценката на продуктите.

Финалната оценка идва от потребителите и това става чрез национално представително проучване, което авторитетната агенция за маркетингови изследвания Nielsen Bulgaria осъществява. Това е единственото проучване у нас, което пита потребителите за предпочитанията им за нови и иновативни продукти.

В резултат на проучването се отличава по един победител във всяка отделна категория, който получава възможността да комуникира своя триумф „Продукт на годината“ във всички маркетингови комуникации на продукта. За победителите това е не само признание, но и доказан инструмент за възвръщаемост на вложените инвестиции и средство за конкурентно предимство.

- Защо е важно у нас да има подобни проучвания?

- Аз наистина вярвам, че програма като „Продукт на годината“ беше навременна и необходима за българския пазар, тъй като потребителският сектор се развива много динамично и става все по-конкурентен. „Продукт на годината“ има тази мисия – да отличава и промотира иновативността като мощно средство за успех в една силно конкурентна среда.

- Как реагират компаниите на проучването и конкретно към асоциацията си с програмата в месеците след това?

Компаниите оценяват високо проекта най-вече защото в неговата основа е изборът на потребителя. Важно е да се отбележи, че всеки продукт, който участва в проучването, независимо дали е победител или не, получава много подробен доклад от Nielsen Bulgaria за вота на потребителите в съответната категория. Това е изключително ценна информация за компаниите, тъй като проучването е независимо и национално представително, следователно то отразява мнението на цялата нация.

- Какво прави един продукт по-добър от останалите?

- Специално в бързооборотния сектор конкуренцията е огромна и компаниите трябва да измислят нови начини, за да се откроят. Със сигурност добрият продукт трябва да предлага силно конкурентно предимство – дали ще бъде в съдържанието, опаковката или начина на използване на продукта. Понякога се създават наистина уникални продукти, които отварят съвсем нови категории. Аз вярвам, че компаниите, които се вслушват в гласа на потребителите вървят по правилния път.

- Кое е по-важно - опаковката или съдържанието?

- Със сигурност и двете. Съдържанието е съществено, тъй като ако един продукт е атрактивен само като опаковка, това ще разочарова потребителите и едва ли ще последва втора покупка. От друга страна, историята познава случаи на изключително добри продукти, които не са били комуникирани правилно и затова не са успели. Така че, в днешно време компаниите трябва да постигат правилния баланс между продукт с добро съдържание и добър брандинг.

- Какво според вас е иновация?

- Този въпрос е обширен, но ако трябва да говорим генерално, иновациите са това, което движи света напред. Знаем, че в нашия живот и във Вселената, промяната е закон. По същия начин, компаниите трябва да бъдат иновативни и адаптивни, за да могат да бъдат релевантни на пазара, в който оперират. В този смисъл, всяко развитие и нововъведение, което предоставя добавена стойност на потребителя е вид иновация.

- Как бихте описали себе си ако бяхте бранд?

- О, мисля, че това трябва да кажат хората, които ме познават? :) Наистина не зная, но е факт, че в днешно време всеки човек е бранд, със свое собствено съдържание и опаковка. Може би бих се описала като усмихнат и работлив, който е сравнително нов на пазара и му предстои да се усъвършенства.

- Какво ви вдъхновява в живота – хора, продукти, събития…?

- Вярвам, че човек може да намери вдъхновение във всичко, стига да иска да го види и усети. Разбира се, вдъхновяват ме моите близки с това, че са до мен и ме подкрепят във всичко, което правя. Вдъхновяват ме и моите партньори и компаниите, с които работя. Моята работа е такава, че се срещам с фирми от различни сектори на икономиката и за мен е много интересно да усетя страстта, с която всеки екип говори за реализираните иновации в техните продукти. Но, ако трябва да говоря в личен план това, което ме вдъхновява най-много е може би природата, небето, звездите, космоса. Не мисля, че има нещо по-величествено на този свят, от което бих могла да черпя енергия и вдъхновение.

- На какво бихте се доверили повече в личния си живот – на продукти, идващи от малки, но устойчиви бизнеси с оригинално и иновативно мислене, или на продукти на доказали се във времето големи компании, които също се опитват да бъдат в крак с тенденциите?

- Разбира се, има големи брандове, на които съм фен и ползвам от години – например козметични марки. Но бих казала, че в последно време търся все повече продукти на малки, най-вече български производители. Аз много вярвам в българските продукти и смятам, че много често те могат да бъдат конкурентни на големите брандове на пазара. Така че бих посъветвала потребителите да търсят и избират българското.

- Вие сте човек с изразено отношение към модата – трябва ли да правим компромиси с качеството на гардероба си и от там – с външния си вид? Все пак това, което виждат хората преди да ни опознаят е външния ни вид – нашата „опаковка“?

- Обичам модата, но не бих казала, че всичко, което човек носи трябва да бъде марково или скъпо, за да изглежда добре. В днешно време имаме достъп до марки, които са на достъпни цени и дори и човек да няма много възможности, би могъл да се развихри и да освежи гардероба. Обичам класическата мода – малка черна рокля, висок ток, хубав костюм, но в същото време обичам и да експериментирам и да нося по-екстравагантни дрехи. При мен всичко е ден за ден и зависи най-много от нагласата ми рано сутрин! :)

- Къде се виждате след 10 години?

- Надявам се да успея в следващите 10 години да се усъвършенствам като личност най-вече, но също и като професионалист в маркетинга, тъй като това е сферата, в която искам да се развивам още от дете. За мен, да бъда представител на престижната организация Product of the Year в България е огромна чест, но и голяма отговорност. Зная, че ми предстои още много работа, но моята амбиция е проектът да се развива все по-успешно в бъдеще.

Всеки втори потребител вече е чувал за „Продукт на годината“ само след първото издание на програмата. 59% респондентите са виждали и разпознават логото. 74% от респондентите биха предпочели продукт с логото при избор за покупка между два продукта. Според потребителите логото „Продукт на годината“ е символ на качество и конкурентно предимство.

Кандидатствайте на produktnagodinata.bg