В центъра на южната част на Тихия океан има район, обитаван от по-малко живи същества, отколкото Сахара.

Там се намира точката „Нимо” (никой – лат.), която е най-отдалеченото от сушата място на Земята. През този район не преминават търговски маршрути. Там няма нищо друго освен безбрежна дълбока вода. Заради това мястото често е използвано за „погребване” на останки от космически ракети и остарели спътници.

Въпреки че заема над 10% от повърхността на Световния океан, районът се счита за пустиня по отношение на морската биология.

За това допринасят много фактори – отдалечеността от сушата и хранителните вещества вкарвани в океана от реките, носещи наноси, голямата дълбочина на водата, океанските течения и високите нива на ултравиолетово лъчение от слънцето на повърхността.

Всъщност човечеството знае твърде малко за тази водна пустиня и поради нейните размери - 37 милиона квадратни километра - по-голяма от континента Африка.

С надеждата да открият живот учени от Института за морска микробиология „Макс Планк” се отправят на 7000-километрово пътуване от Чили до Нова Зеландия, завършило в началото на 2016 г. По време на експедицията те взимат проби от водата на дълбочина от 20 до 5000 метра. Резултатите се обработват през следващите няколко години.

„За наша изненада открихме около една трета по-малко клетки в повърхностните води в южната част на Тихия океан в сравнение с подобната зона в Атлантическия океан”, посочва един от изследователите, микробният еколог Бернхард Фукс.

Като цяло изследването потвърждава репутацията на района като водна пустиня с изключение на някои видове бактерии и вид фотосинтезиращ пикопланктон, обитаващ обикновено повърхностните води, който обаче учените откриват на дълбочина между 100 и 150 метра в тази част на Пасифика. Но също така става ясно, че това вероятно е най-чистото място в Световния океан.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram