В иктор Маринчев е роден в Плевен. На три годинки се разболява тежко и така изгубва слуха си. „Може и да беше лекарска грешка ... увреди се нерв”, обяснява той.
Майка му се притеснявала как ще започне да учи и заради това се преместват в София, където има по-добри условия за децата в такава ситуация.
Учи в училището за деца с увреден слух в столицата. „Добре ме обучаваха, но аз бях много палаво дете”, спомня си Виктор. През 2008-ма година завършва и записва висше образование в Университета по библиотекознание.
През целия му живот обаче се налага да търси начин да преодолява бариерата в комуникацията с останалите.
„За мен комуникацията е трудна. Като пиша на листче и хората си мислят, че съм чужденец.”
Известно време Виктор е работил в една от големите вериги супермаркети в София. Спомня си, че се е разбирал с колегите си, макар и първоначално да е била сложна ситуация.
„В началото беше много трудно, моят глас е по-специфичен и затова си носех в мен едно тефтерче и си пишехме. И с клиентите беше така – когато някой беше по-възрастен например, изваждах тефтерчето и се справях . Шефът ми беше много доволен от мен.”
У нас има над 120 хиляди души, които са с увреждане на слуха в различна степен,
по данни на "Заслушай се". Това са повече хора отколкото живеят в родния град на Виктор – Плевен.
За щастие на хората в тази ситуация, то съвсем скоро тефтерчето вече няма да е необходимо, благодарение на съвременната техника.
Платформата на организацията „Заслушай се” позволява на човек с увреден слух да води спокоен разговор с някой, който не владее езика на жестовете.
Платформата работи чрез видеовръзка с преводач, който осъществява комуникацията между двамата ползващи я. Идеята е офиси на мобилни оператори, банки да бъдат оборудвани с устройство, което да помага за общуване с глухите клиенти. Хората с увреден слух ще могат вече и спокойно да се явяват на интервюта за работа.
Един от мобилните оператори вече е осигурил финансиране за три работни места на жестови преводачи, обслужващи платформата, за да могат хората с увреден слух да общуват спокойно в офисите на компанията. Потребителите на приложението си записват при тях часове, в които знаят, че ще им е необходим превод.
„В магазина е лесно, но в банките или в институциите е много трудно. Обикновено водя брат си да помага. Понякога се опитвам да пиша, но не винаги става”, разказва Виктор.
„Повечето служители не искат да им пиша, защото това им отнема от времето. Преводачите в България пък са много малко.”
„Приложението много ми хареса”, казва той. „Имах нужда от такова нещо и сега вече то е реалност. Доскоро бях много негативно настроен за комуникацията си с хората, защото се притеснявах. Така обаче с тази платформа съм спокоен”, казва Виктор.
Фондация „Заслушай се“ е големият победител във второто издание на ПРОМЯНАТА - най-голямата социално отговорна инициатива на Нова Броудкастинг Груп и фондация Промяната.
Конкретната идея на Александър и Ашод от Фондация „Заслушай се“ е да осигурят равни образователни възможности за децата и младежите с увреден слух чрез внедряването на платформа за онлайн жестови услуги и трансформиране на говор в текст в училище и извънкласните занимания.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!