12

К акто всеки човек, чиято работа изисква интелект и креативност, знае бързото и практично мислене е водещо, за да се постига успех. Истината е, че не е лесно винаги да имаш бистър и бърз ум, колкото и да си талантлив –  умората, преработването и стресът отдават своето влияние. 

Известен с новаторското си мислене,  Стив Джобс също е изпитвал нуждата да "рестартира" ума си. 

Един от трикове за бистър ум на Стив Джобс се състои в нещо просто – медитациите. Ето и какво той разказва  пред своя биограф Уолтър Айзъксън:

"Ако седиш и наблюдаваш, ще видиш колко неспокоен е умът ти. Ако се опиташ да го успокоиш, ще стане още по-зле, но с времето той се успокоява и когато се успокои, можеш да чуеш по-деликатни неща – това е моментът, когато интуицията ти започва да разцъфва, започваш да виждаш по-ясно и да присъстваш повече в настоящето".

Малко преди смъртта си Джобс казва на Айзъксън за медитацията и разкрива, че е използвал тази умствена практика в продължение на много години.

Един от хората, което знаят много за духовните практики на Джобс е добре известният писател и журналист Джефри Джеймс. Той помни, че е разговарял с него по въпроса в началото на 90-те годинш на 20-ти век, обсъждайки приликите между дзен и компютърното програмиране.

"В тези дни подобно нещо може да е много необичайно и екзотично – казва Джеймс. Според него, Джобс "дори и в този смисъл е изпреварил времето си".

Нещата със сигурност са се променили оттогава

Днес благотворните ефекти от медитацията са признати от водещи специалисти в областта на невронауките. Корпоративни гиганти като  Google, General Mills, Target и Ford обучават служителите си да практикуват същите медитации, които Джобс е открил за себе си преди десетилетия.

Изучавайки цитатите в книгите на Айзъксън, Джеймс е стигнал до извода, че медитативните техники на Джобс са много сходни с онези, които самият той някога е научил от един изключителен майстор на бойните изкуства – Ян Дзуин-Мин.

Ето неговата техника в шест стъпки:

Източник: GettyImages

Стъпка 1

Седнете със скръстени крака на тихо и спокойно място.

Използвайте плоска възглавница, за да намалите напрежението в гръбнака. Започнете да си поемате дълбоко въздух.

Стъпка 2

Затворете очи и се опитайте да се концентрирате върху вътрешния монолог в ума ви, върху мислите, които не спират да подскачат в главата ви.

Мисли за работата, неща, които сте гледали по телевизията, всички всекидневни дребни приказки на вашия неспокоен ум. Не се опитвайте да го накарате да спре, поне не още.

Просто наблюдавайте как скача от една тема на друга. Правете това упражнение по пет минути на ден, в продължение на една седмица.

Стъпка 3

Без все още да се опитвате да успокоите водовъртежа от мисли, опитайте да прехвърлите вниманието си към т.нар. "волски ум" – онази част от съзнанието, която е отговорна за спокойното и неприбързано мислене. 

"Волският ум просто наблюдава света около себе си. Не съди, не търси смисъл – просто гледа, чува и усеща. Повечето хора дори не са наясно с неговото съществуване, въпреки че той може да се разкрие в моменти на силен шок, когато „маймунският ум” заглъхва. Но дори когато оставаме в пълното влияние на "маймунския ум", непрекъснато обстрелвани от неговите заповеди, "волският ум" върши своята тиха, неспирна работа", отбелязва  Уолтър Айзъксън

Стъпка 4

Докато постепенно започвате да влизате в досег със своя "волски ум", опитайте да поискате от него да забави активността на вашия "маймунски ум". Джефри Джеймс, например, използва следния метод:

Представете си как вашият вътрешен вол върви бавно по малък селски път. Тази умствена картина би трябвало да ви помогне да усмирите вътрешната маймуна. Не очаквайте да заспи отведнъж. Маймуните са неспокойни по природа. И въпреки това скоро ще забележите, че тя става по-спокойна и създава по-малко суматоха.

Стъпка 5

След като сте укротили "маймунския ум", концентрирайте вниманието си върху вашия "волски ум".

Ако сте направили всичко както трябва, ще усетите, че дишането ви се забавя. Внезапно ще усетите въздуха около себе си, който докосва кожата ви.

Възможно е да усетите как кръвта пулсира във вените ви. Когато отворите очи, светът ще изглежда необяснимо променен, обновен и дори някак странен. Например, може да възприемете прозореца просто като правоъгълник, изпълнен със светлина. Нещо, което просто съществува – тук и сега. И нещо повече, ще възприемете себе си по нов начин – като съществуващи тук и сега.

Стъпка 6

Ще отнеме известно време, докато постигнете това състояние.

Но когато най-накрая успеете, ще откриете, че вече не забелязвате минутите, които отминават от момента, в който пуснете таймера до момента, в който го спрете.

Постепенно, ден след ден, увеличавайте продължителността на медитациите.  Без значение колко дълго ще продължават медитациите,  в един момент ще сте стигнали до по-високо ниво на осъзнатост, няма да усещате как минава времето.

Редовната практика на този вид медитация ви дава три важни предимства:

Ще се освободите от стреса. Житейските трудности няма вече да имат силата да нарушат равновесието ви.
Безсънието ще остане в миналото.

Както свидетелства Джефри Джеймс, благодарение на редовната медитация, той има нужда само от две-три секунди, за да заспи.

Придобивате способността да мислите по-ясно и да виждате истинската ценност на житейските събития.

Във видеото вижте едни от най-вдъхновяващите цитати на Стив Джобс.

Получавай безплатно най-горещите новини от Vesti.bg

Коментари 12
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

12 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Боевете за Нагорни Карабах продължават, Иран разположи военни по границата

Боевете за Нагорни Карабах продължават, Иран разположи военни по границата

Свят Преди 1 час

Хуманитарно спиране на огъня е обявено за утре

Проф.Балтов: Президентът Радев трябва да е под карантина, въпреки отрицателния тест

Проф.Балтов: Президентът Радев трябва да е под карантина, въпреки отрицателния тест

Теми в развитие Преди 2 часа

Според директора на "Пирогов" училищата не трябва да затварят, но университетите могат да минат на онлайн обучение

Първият случай на повторно заразяване с COVID-19 у нас

Първият случай на повторно заразяване с COVID-19 у нас

Теми в развитие Преди 4 часа

Разказва зам.-кметът на Русе Енчо Енчев

Работодателски организации: Асоциацията на Плевнелиев не отговаря на критериите за участие в НСТС

Работодателски организации: Асоциацията на Плевнелиев не отговаря на критериите за участие в НСТС

България Преди 5 часа

Коментар на директора на "Тристранно сътрудничество" в АИКБ

Windows 10

Microsoft пусна есенния ъпдейт на Windows 10

Технологии Преди 5 часа

Неговото разпространение започва веднага, но ще е на етапи

Румен Радев приема флага на инициативата "Три морета" от президента на Естония Керсти Калюлайд

Депутат: Мутафчийски е информирал Радев, че е контактен още в неделя

България Преди 6 часа

Според депутата от ГЕРБ Спас Гърневски президентът е направил три големи политически глупости

Здравната инспекция обяви кои министри ще бъдат под карантина

Здравната инспекция обяви кои министри ще бъдат под карантина

Теми в развитие Преди 6 часа

Министър-председателят е уведомил чрез американското посолство и представителите на американската делегация, които бяха на посещение в България и имаха среща с него в петък

Във ВМА откриха нов симптом, предсказващ тежко протичане на COVID-19

Във ВМА откриха нов симптом, предсказващ тежко протичане на COVID-19

Теми в развитие Преди 8 часа

Ключово при лечението е индивидуалният подход

Иван Гешев

Гешев: Ще бъдем безкомпромисни срещу подобни действия

България Преди 8 часа

В Пловдив задържаха и обвиниха мъж за нападение над възрастен човек

Гърция удължава ограниченията при влизане до 8 ноември

Гърция удължава ограниченията при влизане до 8 ноември

Теми в развитие Преди 10 часа

Остава изискването за българските граждани да попълнят форма за локализация

14-годишен уби с нож 13-годишно момиче в село Скобелево

14-годишен уби с нож 13-годишно момиче в село Скобелево

България Преди 10 часа

Предстои днес извършителят да бъде привлечен като обвиняем за умишлено убийство на малолетно лице

Затварят нощните заведения в Благоевград и областта за 14 дни

Затварят нощните заведения в Благоевград и областта за 14 дни

Теми в развитие Преди 10 часа

Решението е взето след като броят на заболелите надхвърли 120 на 100 000 души население

Проф. Хайрабедян: Можете да хванете ковид-19 през храна

Проф. Хайрабедян: Можете да хванете ковид-19 през храна

Теми в развитие Преди 11 часа

Според учения повторното заразяване с ковид-19 е напълно възможно

Спират плановия прием и операции в област Русе

Спират плановия прием и операции в област Русе

Теми в развитие Преди 12 часа

Мярката важи до 30-и ноември тази година

Плевнелиев иска да регистрира работодателска организация, без да има право

Плевнелиев иска да регистрира работодателска организация, без да има право

България Преди 13 часа

Πo тoзи нaчин тoй щe пoлyчи пpaвo дa yчacтвa в Haциoнaлния cъвeт зa тpиcтpaннo cътpyдничecтвo

Кога да очакваме българската ваксина срещу COVID-19

Кога да очакваме българската ваксина срещу COVID-19

Теми в развитие Преди 13 часа

Д-р Манойлов: Би трябвало април-май месец да започнем активно работа с животните