12

К акто всеки човек, чиято работа изисква интелект и креативност, знае бързото и практично мислене е водещо, за да се постига успех. Истината е, че не е лесно винаги да имаш бистър и бърз ум, колкото и да си талантлив –  умората, преработването и стресът отдават своето влияние. 

Известен с новаторското си мислене,  Стив Джобс също е изпитвал нуждата да "рестартира" ума си. 

Един от трикове за бистър ум на Стив Джобс се състои в нещо просто – медитациите. Ето и какво той разказва  пред своя биограф Уолтър Айзъксън:

"Ако седиш и наблюдаваш, ще видиш колко неспокоен е умът ти. Ако се опиташ да го успокоиш, ще стане още по-зле, но с времето той се успокоява и когато се успокои, можеш да чуеш по-деликатни неща – това е моментът, когато интуицията ти започва да разцъфва, започваш да виждаш по-ясно и да присъстваш повече в настоящето".

Малко преди смъртта си Джобс казва на Айзъксън за медитацията и разкрива, че е използвал тази умствена практика в продължение на много години.

Един от хората, което знаят много за духовните практики на Джобс е добре известният писател и журналист Джефри Джеймс. Той помни, че е разговарял с него по въпроса в началото на 90-те годинш на 20-ти век, обсъждайки приликите между дзен и компютърното програмиране.

"В тези дни подобно нещо може да е много необичайно и екзотично – казва Джеймс. Според него, Джобс "дори и в този смисъл е изпреварил времето си".

Нещата със сигурност са се променили оттогава

Днес благотворните ефекти от медитацията са признати от водещи специалисти в областта на невронауките. Корпоративни гиганти като  Google, General Mills, Target и Ford обучават служителите си да практикуват същите медитации, които Джобс е открил за себе си преди десетилетия.

Изучавайки цитатите в книгите на Айзъксън, Джеймс е стигнал до извода, че медитативните техники на Джобс са много сходни с онези, които самият той някога е научил от един изключителен майстор на бойните изкуства – Ян Дзуин-Мин.

Ето неговата техника в шест стъпки:

Източник: GettyImages

Стъпка 1

Седнете със скръстени крака на тихо и спокойно място.

Използвайте плоска възглавница, за да намалите напрежението в гръбнака. Започнете да си поемате дълбоко въздух.

Стъпка 2

Затворете очи и се опитайте да се концентрирате върху вътрешния монолог в ума ви, върху мислите, които не спират да подскачат в главата ви.

Мисли за работата, неща, които сте гледали по телевизията, всички всекидневни дребни приказки на вашия неспокоен ум. Не се опитвайте да го накарате да спре, поне не още.

Просто наблюдавайте как скача от една тема на друга. Правете това упражнение по пет минути на ден, в продължение на една седмица.

Стъпка 3

Без все още да се опитвате да успокоите водовъртежа от мисли, опитайте да прехвърлите вниманието си към т.нар. "волски ум" – онази част от съзнанието, която е отговорна за спокойното и неприбързано мислене. 

"Волският ум просто наблюдава света около себе си. Не съди, не търси смисъл – просто гледа, чува и усеща. Повечето хора дори не са наясно с неговото съществуване, въпреки че той може да се разкрие в моменти на силен шок, когато „маймунският ум” заглъхва. Но дори когато оставаме в пълното влияние на "маймунския ум", непрекъснато обстрелвани от неговите заповеди, "волският ум" върши своята тиха, неспирна работа", отбелязва  Уолтър Айзъксън

Стъпка 4

Докато постепенно започвате да влизате в досег със своя "волски ум", опитайте да поискате от него да забави активността на вашия "маймунски ум". Джефри Джеймс, например, използва следния метод:

Представете си как вашият вътрешен вол върви бавно по малък селски път. Тази умствена картина би трябвало да ви помогне да усмирите вътрешната маймуна. Не очаквайте да заспи отведнъж. Маймуните са неспокойни по природа. И въпреки това скоро ще забележите, че тя става по-спокойна и създава по-малко суматоха.

Стъпка 5

След като сте укротили "маймунския ум", концентрирайте вниманието си върху вашия "волски ум".

Ако сте направили всичко както трябва, ще усетите, че дишането ви се забавя. Внезапно ще усетите въздуха около себе си, който докосва кожата ви.

Възможно е да усетите как кръвта пулсира във вените ви. Когато отворите очи, светът ще изглежда необяснимо променен, обновен и дори някак странен. Например, може да възприемете прозореца просто като правоъгълник, изпълнен със светлина. Нещо, което просто съществува – тук и сега. И нещо повече, ще възприемете себе си по нов начин – като съществуващи тук и сега.

Стъпка 6

Ще отнеме известно време, докато постигнете това състояние.

Но когато най-накрая успеете, ще откриете, че вече не забелязвате минутите, които отминават от момента, в който пуснете таймера до момента, в който го спрете.

Постепенно, ден след ден, увеличавайте продължителността на медитациите.  Без значение колко дълго ще продължават медитациите,  в един момент ще сте стигнали до по-високо ниво на осъзнатост, няма да усещате как минава времето.

Редовната практика на този вид медитация ви дава три важни предимства:

Ще се освободите от стреса. Житейските трудности няма вече да имат силата да нарушат равновесието ви.
Безсънието ще остане в миналото.

Както свидетелства Джефри Джеймс, благодарение на редовната медитация, той има нужда само от две-три секунди, за да заспи.

Придобивате способността да мислите по-ясно и да виждате истинската ценност на житейските събития.

Във видеото вижте едни от най-вдъхновяващите цитати на Стив Джобс.

Коментари 12
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

12 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

ООН: Светът стремглаво върви към бедствие

ООН: Светът стремглаво върви към бедствие

Свят Преди 6 часа

Затопляне на атмосферата над 1,5 градуса ще бъде катастрофално

Белият дом предупреди за икономическа катастрофа

Белият дом предупреди за икономическа катастрофа

Свят Преди 7 часа

САЩ никога не са изпадали в невъзможност да покриват задълженията си

Това е прогнозата за COVID епидемията в България

Това е прогнозата за COVID епидемията в България

Теми в развитие Преди 11 часа

Над 90-95% от хоспитализираните са неваксинирани

Манолова: Призовахме официално за обединение

Манолова: Призовахме официално за обединение

България Преди 12 часа

"Демократична България" предлага общи листи на "Промяната продължава"

Жертви и ранени, тежка катастрофа край Разлог

Жертви и ранени, тежка катастрофа край Разлог

България Преди 12 часа

Сигналът за инцидента е подаден малко след 14 часа днес

Изкоп на строеж уби човек в София

Изкоп на строеж уби човек в София

България Преди 14 часа

Следствен отдел към Софийска градска прокуратура образува досъдебно производство

<p>Трамвай и автобус се удариха в София, пострадали</p>

Трамвай и автобус се удариха в София, има пострадали

България Преди 14 часа

И двете превозни средства са с номер 11

Пагубни провокации между Топал и Карамитев в „Братя“

Пагубни провокации между Топал и Карамитев в „Братя“

България Преди 14 часа

Не пропускайте новите епизоди на криминалната драма всеки делничен ден от 22:30 ч. по NOVA

Отцепиха района пред НДК заради невзривен снаряд

Откриха невзривен снаряд в района на НДК

България Преди 15 часа

Снарядът е намерен при изкопни работи

Товарен кораб под панамски флаг заседна край Каварна

Товарен кораб под панамски флаг заседна край Каварна

България Преди 15 часа

Под ръководството на Районната прокуратура в Добрич се изясняват причините за инцидента с товарния кораб

ваксина

МЗ обяви какви реакции са докладвани след ваксина срещу COVID-19

Теми в развитие Преди 16 часа

СЗО представя данните, постъпили в Американската система за докладване на нежелани събития за ваксини (VAERS)

МВнР: Трима българи са загинали при катастрофата с хеликоптер в Африка

МВнР: Трима българи са загинали при катастрофата с хеликоптер в Африка

България Преди 16 часа

Катастрофата с военен хеликоптер Ми-24 стана на 10 септември в Кот Д’Ивоар

<p>Можем ли да се доверим на онлайн поръчките...</p>

Можем ли да се доверим на онлайн поръчките на хранителни продукти

Любопитно Преди 16 часа

Какво трябва да знаем за удобната услуга, която набира популярност

Клиент на такси удари с юмрук в главата пешеходец

Клиент на такси удари с юмрук в главата пешеходец

България Преди 17 часа

До удара се стигнало, след като пострадалият направил забележка на шофьора на таксито, който му отнел предимството на пешеходна пътека

Филмите, които да гледаме през есента

Филмите, които да гледаме през есента

Любопитно Преди 17 часа

Вижте нашите предложения

НАП

Изпълнителният директор на НАП спря 14 сайта за онлайн залагания без лиценз

България Преди 17 часа

По-голямата част от тези хазартни оператори имат разрешение да развиват дейността си в държавите Кюрасао, Малта и Филипините, но не и в България