Още по темата

След като стана ясно, че най-големите производители на автомобили в Германия са си направили ценови картел, критиките срещу гигантите от Волфсбург, Щутгарт и Мюнхен не спират. Което е напълно разбираемо, след като аферата с манипулираните дизелови двигатели подкопа сериозно доверието в сектора. 

Самите автомобилни фирми мълчат и чакат бурята да отмине. Което също е разбираемо, тъй като разследването срещу тях още е в самото начало и все пак важи презумпцията, че са невинни до доказване на противното. Освен това всяка грешна дума може да причини щети за милиони, пише Хенрик Бьоме в "Дойче веле" (Deutsche Welle).

Учени твърдят, че са близо до революция при батериите за електромобили

Най-мощната Tesla Model S измина над 900 км с едно зареждане

Ново шокиращо проучване: до 2035 г. в Европа ще се продават само електромобили

На този фон приближава друга буря, която заплашва да промени изцяло автомобилния сектор. Противниците на двигателите с вътрешно горене празнуват, те предусещат края на своя враг - бълващата отрови в атмосферата горивна система, задвижвана с токсични фосилни отпадъци.

Всичко това много напомня за един друг енергиен обрат в Германия, която реши да се откаже от въглищата и урана и да ги замени с възобновяеми източници на енергия. Обрат, който също струва милиарди и не може да бъде осъществен без щедри държавни субсидии.

Това обаче не пречи на германските производители на слънчеви панели да фалират един след друг. Никое домакинство не желае в двора си ветрогенератори, нито пък е склонно близо до имота му да минава магистрален електропровод за високо напрежение. По подобен начин стоят нещата и с двигателя с вътрешно горене - въпросът е същият, откъде ще дойде необходимото електричество, след като бъдат закрити всички конвенционални електроцентрали?

С какво ще се придвижваме, ако бъдат забранени двигателите с вътрешно горене? Разбира се, че с електроавтомобили, гласи прибързаният отговор. Но никой засега не знае, дали електрическите автомобили ще се окажат годни да изпълнят тази мисия. Защото екологичните ползи от тях са много спорни.

Например можете да карате Е-класа на "Мерцедес" цели 8 години, преди да достигнете нивата на замърсяване на околната среда необходими за производството на електрическа "Тесла". Една от причините за това е тежащата около тон батерия на електроавтомобилите.

Милиони електрически автомобили означава също и милиони батерии. Това от своя страна означава, че ще са ни необходими редки суровини като литий и най-вече кобалт, които се вграждат в батериите. А откъде идва кобалтът? Основно от Конго - разтърсвана от гражданска война и проядена от корупцията страна. Още по-лошо, в добива на кобалт в Конго са заети основно деца. А без кобалт няма да излезе нищо от прекрасните планове за електромобилност. 

При производството на батерии се отделят отровни вещества и фини прахови частици, както и тонове въглероден двуокис. А когато свърши животът на всички тези милиони батерии, те трябва да бъдат адекватно съхранявани или рециклирани, иначе се превръщат в токсичен отпадък.

Може би електрическите автомобили представляват само временно решение. Нищо чудно технологията на бъдещето да се нарича горивна клетка. Може би. Само че никой не знае - нито един автомобилен корифей, нито някой шеф на автомобилен концерн може да гарантира това. Никой все още не знае отговора.