Още по темата

Над 2 100 000 000 лева ще са нужни на България за изграждането на железопътен коридор, който да свърже Русе и гръцкия град Солун.

Това потвърди транспортният министър Ивайло Московски пред NOVA. Вчера България и Гърция подписаха меморандум за построяването на коридора, който да свърже р. Дунав, Черно и Егейско море.

Наливат 224 млн. в БДЖ от концесията на Летище София

Синдикат поиска оставката на шефовете в БДЖ

От българска страна коридорът ще минава през Русе, Варна, Бургас, Стара Загора и Свиленград. Модернизацията на съществуващите релси и доизграждането на необходимите трасета и съоръжения в България ще струва 1 070 000 000 евро, по изчисленията на транспортното ведомство.   

За сравнение, в момента дълговете на БДЖ възлизат на около 400 000 000 лева. - под 1/5 от нужната сума. 

Пристанищата от българска и гръцка страна трябва да имат т.нар. интрамодалност – възможността хора и товари да бъдат прехвърляни от един на друг вид транспорт, обясни Московски.

За финансирането на проекта предстоят преговори с ЕК и Европейската централна банка. Възможно той да бъде изпълнен по плана „Юнкер” – системата за стратегически инвестиции, въведена от сегашния председател на Европейската комисия, заяви още транспортният министър. 

ЖП-коридорът към Солун в българската му част. В червено са участъците, които трябва да се изградят и модернизират
ЖП-коридорът към Солун в българската му част. В червено са участъците, които трябва да се изградят и модернизират Източник: Nova.bg

При подписването на меморандума за проекта вчера беше изразено очакването, че модернизирането на пристанищата може да привлече големи инвеститори от Близкия и Средния Изток, Китай, Русия и други големи пазари.

„Бих казал, че след около 10 години коридорът може да е факт”, заяви Московски.  

Вчера премиерът Бойко Борисов заяви, че в свързващия проект ще бъдат поканени също Румъния и Сърбия. 

В страни от темата за коридора, министърът изрази мнението, че българската железопътна инфраструктура позволява на влаковете да се движат със 120 км/ч, но това не е възможно по много трасета, които трябва да се ремонтират и модернизират.