Още по темата

Спешна ли е спешната помощ? NOVA разполага със записи, които показват как системата на практика не работи. Диспечери подават грешни адреси, шофьори се лутат из кварталите на София, а всичко това може да се избегне с поставяне на Джи-Пи-Ес (GPS) устройства на колите.

Линейките вече с код, бавят се от 8 до 120 минути

Извънреден протест на медици от Спешна помощ

Абсурди за много пари в „Бърза помощ”

„Изводите, които правим и заключението, до което стигнахме, е в резултат на няколко седмици наблюдение на работата на Спешната помощ. Това включва не само записите, но и документи, с които сравняваме как се реагира в различни ситуации. И това, което констатираме е доста притеснително за системата и за условията, в които са принудени да работят екипите. Защото проблемът не е в хората, които работят там. Те работят въпреки условията”, коментира в студиото на „Здравей, България” журналистът Генка Шикерова. 

„Нашите водачи, когато ги назначаваме, минават тест дали познават София, дали познават кварталите, дали могат да се ориентират бързо по карта”, е оправданието за липсата на GPS дадено от д-р Георги Гелев, началник на Спешна помощ-София.

От записите обаче става ясно, че шофьор на линейка не знае къде се намира метростанция „Сливница”.

От края на миналата година в Спешната помощ има въведен стандарт. Според правилата, адресите би трябвало да се разделят по приоритет. А времето за реакция е от 8 до 120 минути. Често обаче пациентите чакат с часове.

„В Спешна помощ нямат обяснение каква е причината линейките да се бавят по 4-5 часа. Работещи в системата ми разказаха за случаи, когато са реагирали с 8 часа закъснение - време, в което могат да проверят дали този пациент не е отишъл вече на лекар”, посочва Шикерова. 

Проблемите не са от вчера и са комплексни. Като например автомобили, които са счупени, все пак биват пускани в движение. В същото време общата сума, която е дадена за ремонти на линейки през миналата година е над 800 000 лв. За тези пари могат да се купят няколко нови коли, пояснява Шикерова. Фрапиращ е случаят на линейка, която е влизала за ремонт 26 пъти.

Работещите в Спешната помощ, качвайки се в колата не знаят дали въобще ще тръгне, дали системите в нея работят и са принудени да търсят адресите на хартиени карти.