Още по темата

Януари без съмнение е най-критичният от финансова гледна точка месец. Презничната трапеза и подаръците под елхата, както и приятните мигове, които карат всеки от семейството да се усмихва, се отразяват сериозно на бюджета ни.

Обикновено навлизаме във всяка нова година с увеличено тегло и отслабнал портфейл.

Събирач на бързи кредити: Ще получиш детето си в колет

Невидими лихви и такси: Взимаш 1500 лв., връщаш 6300 лв.

Може ли това да ни накара да изтеглим бързи кредити или вземаме това решение още за самите Коледни празници? Какви нелоялни търговски практики все още съществуват при взимането на бързи кредити?

Николай Цветанов, председател на Асоциацията за отговорно небанково кредитиране и Димитър Маргаритов от Комисия за защита на потребителите (КЗП) гостуваха в „Здравей, България“ по NOVA, за да отговорят на тези въпроси.

Николай Цветанов заяви, че статистиката не показва бум на кредитирането през декември, а пик от 10% над средното за месеца. Той каза, че няма и бум на необслужване на кредити.

Кредитите, които не се обслужват са под 3%.

„Необслужването е по-характерно за онлайн базираните кредити“, заяви той.

На въпрос за незаконните такси Димитър Маргаритов отговори, че КЗП е прегледала общите условия на над 50 небанкови финансови институции. От тях 47 дружества са възприели препоръките на комисията и са изчистили общите условия от въпросните клаузи.

По-често от комисията се натъкват на нелоялни търговски практики. Една от тях е

принуждаването на гражданите, да подписват не само договори, но и записи на заповеди.

С тези записи потребителите се задължават безусловно да изплатят дадена сума, което ги поставя в зависимо положение. От около две години според закона такъв ефект не може да бъде предизвикван без знанието на потребителя, заяви Маргаритов. Той подчерта, че комисията може и би санкционирала подобни нелоялни търговски практики.

Едва около 4% от жалбите, които КЗП получава, касаят проблеми с потребителски кредити, което според него е индикация, че пазарът е „изчистен от различни некоректни практики”. Той припомни, че гражданите имат право да развалят договорите си в 14-дневен срок.

Целия разговор чуйте във видеото горе.