Още по темата

„От първи до осми клас никой не може да говори български. Те не могат да четат, не могат да пишат, но получават дипломи”, така коментира Свилена Петрова, бивша преподавателка,  ситуацията в училище в софийското село Хераково.

Източва ли се бюджетът за образование със списъци с несъществуващи ученици, къде са те и как се прикриват отсъствия? Екип на NOVA направи разследване.

Как да насърчим детето да чете

Промениха медицинските бележки за училище

Тодорка е на училище, съучениците ѝ обаче ги няма. Те присъстват по документи и според отбелязаното в дневника. Така в празната класна стая преподаватели пишат оценки на ученици, които не познават. В същото време учебното заведение получава от държавата по около 1400 лв. за всяко дете.

По документи в училището има общо 75 ученици, повечето от които са от ромски произход..

Децата пристигат с две маршрутки – едната от София, а другата от „Божурище”. В двете бусчета имаше общо 17 ученици.

Директорът на училището обаче отрича да се отчитат като присъстващи отсъстващите деца.

Последната проверка, която е правена от Регионалния училищен инспекторат, е от миналата учебна година. Тогава е установено, че има много липсващи ученици с неотразени в дневника отсъствия. Проверките на инспектората обаче завършват без последствия, тъй като за отсъствията има бележки от лекар.

Така деца, които не ходят на училище, завършват основно образование. А държавата дава бюджети от над 100 хиляди лева на училища, в които реално почти никой не учи.

„Трябва да има нова проверка по този случай. Децата трябва по принудителен начин да бъдат докарани в училище. Българската политическа класа обаче е изключително мека по отношение на тези прояви по някакви причини. Проблемите с образованието просто се неглижират”, коментира бившият просветен министър Сергей Игнатов.