Още по темата

Близо 100 камиона и 70 автобуса блокираха днес в 10.00 часа лявата лента на движение към центъра на бул. „Цариградско шосе” в София. Планирано е протестът да продължи до 17 часа. 30 тира от Варна пък блокираха крайната лява лента на магистрала „Хемус”.

ВИЖТЕ СНИМКИ ОТ ПРОТЕСТА НА ПРЕВОЗВАЧИТЕ В ГАЛЕРИЯТА

С лозунги „Има ли място за нашия бизнес в ЕС”, „Европа на две скорости = на заден ход на България” и „Транспортен пакет 1 и 2=Exit”, превозвачи от цялата страна демонстрират срещу новите правила за работа в Европейския съюз, въведени с т. нар. закон „Макрон”.

„Вярвам, че има шанс да бъде коригиран пакетът за мобилност, чисто концептуално и в конкретни текстове, за да бъде обективно отчетено желанието на българския транспорт”. Това каза министърът на транспорта Ивайло Московски пред протестиращите в София след края на срещата на върха ЕС - Западни Балкани, съобщава NOVA.

„Декларирам още веднъж, че правителството и всички институции в държавата са зад вашите искания и интереси”, посочи Московски.

Той подчерта, че до късно снощи, заедно с премиера Бойко Борисов, са разговаряли с германския канцлер Ангела Меркел и френския президент Емануел Макрон, за да ги запознаят в детайли със ситуацията.

Московски: Продължават преговорите за пакета "Макрон"

Борисов и правителството против закона „Макрон“

Глад за тираджии, недостиг на желаещи при 2000 евро заплата

Близо 70 водачи на товарни автомобили се включиха в протеста на превозвачите от Бургас, но не блокираха движението по натоварените пътни артерии. С разпънати плакати „ЕС не убивай транспорта в България” те искат отмяна на закона „Макрон”.

Той задължава шофьорите да почиват у дома 45 часа на всеки три седмици и да спят в хотели. След третия ден в друга страна от ЕС трябва да им се плаща по нормите за командировки там. А т. нар. „каботаж” – използването на български фирми за превози в рамките на други европейски държави, на практика се забранява.

Според превозвачите новите правила целят да им се отнеме бизнеса в полза на западните им конкуренти. Родните фирми твърдят, че тези рестриктивни мерки, ще доведат до фалити, както в международния транспорт, така и в автобусния.

Протестът на шофьорите, който започна тази сутрин с паркиране на камиони и автобуси на бул. „Цариградско шосе”, продължи с шествие. В него се включиха над 1000 души от бранша. То тръгна в 13 часа от пл. „Македония”, премина през Съдебната палата и продължи по пешеходния бул. „Витоша”. Крайната точка е НДК, където се проведе Срещата на върха ЕС-Западни Балкани.

Междувременно пред НДК се състоя протест на музикантите от БНР, които искат 50% увеличение на заплатите.

„Целта на протеста е да припомним нашите искания и да запознаем европейските лидери с това, че в България културата е на много ниско ниво и музикантите, които творят култура, са изключително ниско заплатени”, коментира председателят на радиосдружение „Подкрепа БНР”.

Музикантът подчерта, че възнагражденията им не отговарят на европейските и уточни, че през 2017 г. са взимали средна основна работна заплата - 660 лв., а минималната такава е 570 лв., която е съвсем близка до минималната за страната. Той допълни, че вече са сезирали и европейски институции.

Проблемът с превозвачите е във фокуса и на правителството, и на опозицията. Лидерът на БСП Корнелия Нинова помоли за подкрепа срещу закона „Макрон”, другите социалистически партии в ЕС.

Премиерът Бойко Борисов пък заяви, че преговаря с европейските лидери за отмяна на спорните мерки.

„Очаквам с Меркел и Макрон да намерим решение за превозвачите. Снощи до 02:30 часа текст по текст, всичко съм им обяснил”, поясни Борисов преди началото на срещата на Върха ЕС-Западни Балкани в НДК.

По думите на премиера основният аргумент на Германия и Франция е, че нашите шофьори биват третирани по лош начин от работодатели си.

Най-важният въпрос е нахалството и наглостта на част от лобистите в определени държави, най-вече Франция, които се опитват по един антиевропейски начин да създават евроскептицизъм. Те разглобяват ЕС. Опитват се да откраднат един цял български сектор. Опитват се с непазарни методи да въведат административна пречка, така че българските превозвачи да фалират и да могат да вземат техните работници там като гастарбайтери. Това е безпрецедентно”, заяви пред NOVA евродепутатът от ВМРО Ангел Джамбазки.

„Подкрепям протеста на превозвачите и организираме такъв и в Брюксел. Там ще бъдат и поляци, унгарци и румънци – всички засегнати. Трябва да направим повече от скандал”, смята той.

„Форумът в София дава възможност лидерите да видят, че има реален протест на превозвачите. Ще видят и последователната политика на държавата. Българското правителство заяви нашата позиция още миналата година, а именно, че не сме съгласни с ограниченията в сектора”, коментира от своя страна евродепутатът от ГЕРБ Андрей Ковачев.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.