Онлайн обучението в смолянското село Грохотно - мисията е възможна
Източник: dir.bg
4

К ак училища, преподаватели и ученици се справиха с шоковата дигитализация в изолацията покрай коронавируса, как учебното съдържание се трансформира в дигитално, какви са предизвикателствата пред новата учебна година - на всички тези въпроси отговаря директорът на училището в смолянското село Грохотно Фани Василева в интервю за dir.bg.

Новата реалност в образованието с всички плюсове, открити недостатъци и как системата да работи като добре смазана машина ще са темите на конференцията "Образование от А до #. Иновативното училище", което ще събере на една маса директори на училища, ректори на университети, представители на европейските и българските институции, както и бизнеса, който предлага технологични решения. Форумът е на 17 юли в София Тех Парк като дискусията ще бъде излъчвана и на живо през фейсбук страниците на организаторите. "Образование от А до #. Иновативното училище" е инициатива на Economic.bg, NOVA, Dir.bg и Kmeta.bg.

- Г-жо Василева, минахме през бързо адаптиране към дистанционна форма на обучение. Какво впечатление имате от това, което се случи. В големите градове училищата твърдят, че не са имали много проблеми. При вас, в родопското село Грохотно, как беше?

- Учениците от 1 до 3 клас приключиха доста добре дистанционно учебната година. Как се случиха нещата при нас? Мобилизирахме се и за два дни бяхме готови - говоря за ученици, учители и родители.

- Преди това имахте ли опит са различните образователни платформи?

- Не. Нямахме опит.

- За два дни се научихте...

- Така стана, буквално. Ние бяхме едни от първите в страната, които се адаптирахме към новата дигитална среда. Запознахме родителите, че ще стартираме дистанционно обучение. Създадохме и съответните групи, чрез които уведомявахме родителите и учениците за графика на часовете. Вижте, родителите се превърнаха в първи помощници на учителите. Чрез дистанционната форма те научиха много за образователния процес. Разбраха за работата и ролята на учителя, за работата и ролята на децата, разбраха и видяха какви знания имат децата.

- Ролята на родителите как я оценявате тогава в този процес?

- Родителите са много важни като присъствие за децата от началния етап. Дистанционната форма на обучение постави учениците в нова образователна среда - домашна. Не бих казала, че децата се разпуснаха. Те бяха изпълнителни за началото на часовете и заставаха навреме пред компютрите, но имаше момент, особено в началото, когато не осъзнаваха какво точно става. Малко не го приемаха сериозно. Малките си мислеха, че това е вид ваканция или някакво забавление. И точно тук родителите изиграха своята изключително важна роля. Вдигаха ги навреме. Подготвяха ги за уроците за деня. Родителите, пак ще кажа, са много важни за учениците до 4 клас. При по-големите вече става по-лесно. Иначе използваме познатите платформи - Майкрософт Teams и Гугъл класрум и др.

- Какво е мнението на учениците ви за това, което им се случи?

- В училище направихме проучване до родителите как се случват нещата, но и сред децата. Питахме ги за плюсовете и минусите на тази форма на преподаване. По-големият процент харесват тази форма на обучение, разбирайте около 70%. А 30% не харесват, защото не могат реално да контактуват със съучениците си, с учителите. Няма го директния контакт, липсват им личните съвместни игри. Това изтъкват като причини за неудовлетвореност.

- В новата учебна година какво може да се надгради, ако се наложи пак да се учи дистанционно?

- Положителното е това, че се обхващат децата на 100%. Има колеги, които твърдят, че не е така, но аз не съм съгласна. Може дистанционно да обхванеш всички деца. Може детето да не влезе в точния час на урока. Може да му се наложи да закъснее, може да пропусне първия час, но да е на линия за втория. Защо разказвам това. При нас, в село Грохотно, нямаме зъболекар. Ако се наложи на детето да ходи, то отива в Девин и пропуска целия ден. А така, с дистанционната форма, може, след като са предупредили предварително, разбира се, да пропусне, да закъснее, но след това да се включи в другите часове. Учителите сме на 8-часов работен ден. Защо, след като ни свършат часовете за деня, да не дадем на един отсъствал ученик дистанционно указания. Какъв е проблемът? Така детето няма да губи материал. Когато нямаше дистанционна форма, ние компенсираме изпуснатото чрез консултация. Но консултацията не е преподаване. А така може да му запазим онлайн учебен час и да го проведем.

- Но така ще има малко повече натоварване за учителите?

- Вижте, учителите имат 8-часов работен ден... Нали така. Нека да бъдем съвестни. Знаем какво е свободното време на един учител. Ако му се наложи да даде няколко допълнителни часа, няма да се претовари. Сигурна съм. Стига да иска. Иначе все си говорим, че учителите имат и време за подготовка. Вече има изключително богати възможности да се черпят образователни ресурси. Вече не е като едно време, когато ни трябваше време да се готвим за другия ден.

- Как се случиха нещата при вас в техническо отношение?

- Тук ще кажа няколко неща, а те са свързани с благодарност към Министерството на образованието и специално към министър Красимир Вълчев. В знак на благодарност, селското училище изготви специална грамота на Министъра на образованието и науката Красимир Вълчев за огромната му грижа към малките селски училище и за пълната дигитализация на учебния процес. Имаме абсолютно на 100% готовност за дигитално училище. Ние нямаме класна стая без съвременна интерактивна дъска. И родители, и учители трябва да са напълно спокойни, че училището, респективно МОН, е осигурило абсолютно всичко нужно да провеждането на дистанционна форма на обучение. Някой в МОН много далновидно е мислил за бъдещето на образованието, което е тясно свързано с новостите от технологично естество. И е факт това, че ние, като техническа база, бяхме готови. Ние, не е най-точното определение, защото и много други селски училища имат същата техническа подготовка като база и ресурси. Говоря за покрита на 100% дигитализация, съвременни, модерни апарати, модерна техника, компютри и т.н. Няма да е пресилено, ако кажа, че много европейски училища могат само да мечтаят за базата, с която ние разполагаме. Ние имаме одобрени европейски проекти по програмата Еразъм + и често пътуваме. На всеки втори месец нашите ученици са на обучение в чужбина. Ние посещаваме училища в Италия, Испания, Швеция, Германия, Италия и т.н. И понеже имам преки впечатления, ще кажа отговорно, че нашите селски училища не отстъпват по нищо на европейските. Много колеги от чужди страни, когато дойдат у нас, остават впечатлени от видяното и от базата, с която разполагаме. Буквално са учудени. Досега при нас са били на гости колеги от над 20 училища от различни страни. И винаги са били много приятно изненадани от грижите на МОН към българските училища, дори и малките, които са по селата, като нашето.

- През новата учебна година на какво ще заложите като развитие в онлайн обучението?

- Като директор говорих с моя педагогически колектив. Ще видим от МОН какви указания ще спуснат, но ние решихме на местно ниво, когато отсъстват ученици поради заболяване, примерно, да участват на живо в реално време в онлайн уроците. Те може да не се включват активно, ако, примерно, е със счупена ръка и не може да пише, но все пак така ще следи учебния материал. Няма да изпуска от него. И така после ще му е по-лесно да навакса. Имаме си създадени платформи как да правим това и със сигурност ще е полезно. Едно е после да му даваме консултация, а друго е дори и да е слушал само поредицата от уроци, ако не може да участва. Случилото се с дистанционното обучение беше една революция в нашето образование. Коронавирусът ни натисна и някак си изпревари времето. Дигиталната форма на обучение се виждаше като някаква перспектива, но вирусът просто ускори нещата и връщане назад няма. Присъствената форма няма как да отпадне, но трябва и максимално да се възползваме от неограничените възможността на онлайн обучението. Вижте, дигиталната форма на обучение трябваше да се случи. Технологиите се развиват с бясно темпо, онлайн обучението е масова практика. След като децата в провинцията се справиха отлично, визирам дори и нашето малко селско училище, няма от какво да ни е страх. Българското образование няма проблем да мине и в дистанционна форма на обучение или смесено такова, като смятам, че за начален етап, особено за първи-четвърти клас, не е подходяща форма, поради факта, че родителите са заети, а до децата трябва да има възрастен човек, който да подпомагана дистанционното обучение.

- А имате ли наблюдения дали по някакъв начин се промени и успехът на учениците? Било то към отличен или спадна към по-лоши оценки?

- При нас имаше ясна тенденция към подобряване на оценките. Определено повечето ученици коренно си повишиха успеха. Показват по-добри знания. Всичко това си го обясняваме с факта, че го няма притеснението. Когато едно дете излезе пред класа, за да бъде изпитано, изпитва някакво притеснение. И съучениците му я му подсказват или пък се закачат. Това при изпитване онлайн го няма. Няма да сбъркам, ако кажа, че виждаме и разкриваме нови добри страни в учениците си. Няма го притеснението дали ще му кажат, че е зубър, ако всичко знае, или че е слабак, защото не знае нещо. Аз преподавам английски език и имах ученик, който лъкатушеше между 5 и 6. Когато започна да учи вкъщи и 7 да му пиша, сещате се какво искам да кажа, ще е малко. Разбирате каква разлика видях в това дете. Имам деца без нито една грешка по английски, откакто учат вкъщи. Ето каква е разликата. Добра страна на дистанционното обучение е и фактът, че почти на 100% имаме и присъствие по време педагогически съвет. Не караме колегите да пътуват, а това си е време и ресурси.

Получавай безплатно най-горещите новини от Vesti.bg

Коментари 4
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

4 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

<p>Къде са най-големите любители на кафе</p>

Къде са най-големите любители на кафе

Любопитно Преди 1 час

Милиони хора по света обожават кафето, което не е просто средство за събуждане сутрин

Google Maps ще показва колко са болните от Covid-19

Google Maps ще показва колко са болните от Covid-19

Технологии Преди 2 часа

Данните ще са разделени за всяка област и ще улесняват решенията при пътуване

Жътвари срещу Рибари в битка за оцеляване в „Игри на волята: България”

Жътвари срещу Рибари в битка за оцеляване в „Игри на волята: България”

Любопитно Преди 9 часа

Ловците запазиха целостта си, а сестрите Екатерина и Йоанна получиха нова тайна мисия

Aвтомобил блъсна 14-годишно момче в столичния "Люлин"

Aвтомобил блъсна 14-годишно момче в столичния "Люлин"

България Преди 10 часа

То е хоспитализирано с контузия на главата и съмнения за комоцио

<p>Защо силите за сигурност в Беларус са толкова брутални</p>

Защо силите за сигурност в Беларус са толкова брутални

Свят Преди 11 часа

Силите за сигурност в Беларус подхождат брутално спрямо протестиращите. Какво ги кара да го правят

Изслушването на Гешев скара депутатите в НС

Изслушването на Гешев скара депутатите в НС

България Преди 12 часа

От БСП заподозряха Караянчева, че пречи на главния прокурор да се отчете

77-ма вечер на антиправителствени протести

77-ма вечер на протести, яйца и домати полетяха към сградата на парламента

България Преди 12 часа

По традиция протестиращите изслушаха националния химн и тръгнаха на шествие към Орлов мост

Белгия смекчи част от противоепидемичните мерки

Белгия смекчи част от противоепидемичните мерки

Теми в развитие Преди 12 часа

Обявени са и промени в правилата за карантина

Два автомобила се удариха на АМ "Струма" край Благоевград, жена пострада

Два автомобила се удариха на АМ "Струма" край Благоевград, жена пострада

България Преди 13 часа

Пътният инцидент е станал при 93-ти километър в лентата за Дупница и София на моста над р. Четирка

Транспортен хаос грози Великобритания при липса на сделка с ЕС

Транспортен хаос грози Великобритания при липса на сделка с ЕС

Свят Преди 13 часа

Опашки от до 7000 тежкотоварни камиона могат да се извият в Югоизточна Англия от януари 2021 г.

Над 40 първокласници са под карантина в Ямбол

Над 40 първокласници са под карантина в Ямбол

Теми в развитие Преди 14 часа

Четирима педагози са дали положителна проба в училището

Огнище на COVID-19 в завод "Дружба" във Варна

Огнище на COVID-19 в завод "Дружба" във Варна

Теми в развитие Преди 14 часа

Установени са 49 контактни на заразените

Марияна Николова се срещна с посланика на Египет

Марияна Николова се срещна с посланика на Египет

България Преди 15 часа

Двамата обсъдиха отношенията между двете страни в областта на туризма

От 1 януари 2021 г. извънредният труд на полицаите ще се заплаща

От 1 януари 2021 г. извънредният труд на полицаите ще се заплаща

България Преди 15 часа

Отпада обаче компенсирането с допълнителен платен годишен отпуск до 12 дни

COVID-19: Втората вълна ще бъде с много повече заразени

COVID-19: Втората вълна ще бъде с много повече заразени

Теми в развитие Преди 16 часа

Учените прогнозират по-ранни пикове в държави, в които процентът на заразени вече са достигнали максимални стойности