Още по темата

Колекцията на бизнесмена Васил Божков е напълно законна, каза директорът на Националния исторически музей (НИМ) Божидар Димитров.

По думите му съгласно новия закон за паметниците колекцията е напълно законна - тя е декларирана в НИМ, а в моментатам се и се извършва идентификацията и регистрацията.

"Беше проверяван няколко пъти г-н Божков от Прокуратурата и съответните органи и се установи, че колекцията наистина е законна", каза Димитров. По думите му голяма част от предметите в колекцията не са в резултат на иманярски разкопки, каквито г-н Божков не е правил.

"Действително, някои предмети са купени в България от други колекционери. Но основната маса от тях са купени по западноевропейски и американски аукциони, където вече са били изнесени предмети в миналото, дори още от стара буржоазна България или пък още по време на османското робство", обяснява историкът.

"Както е известно, българските земи, преди Закона за старините от 1911 г., са били Елдорадо за чужденците, които са копаели в България и са изнасяли културно-исторически ценности", каза Божидар Димитров.

Димитров направи този коментар пред Агенция "Фокус" при откриването на изложбата "Тракия и Древният свят - колекция Васил Божков" в Националния исторически музей. Нейни

организатори са фондация "Тракия", НИМ и Съюзът на колекционерите.

За три месеца за първи път у нас ще бъде изложена една от най-богатите колекции в света - с над 200 експоната. Изложби на колекцията са правени в Брюксел, Бон и Москва.

Изложбата представя артефакти от XV до I в. пр. Хр., които показват всички епохи от развитието на тракийското изкуство. Началото е от къснобронзовата епоха - бронзов меч, старожелязната епоха е представена от златен съд с букери.

Експозицията включва и сбирка от произведения на гръцкото класическо изкуство от втората половина на V в. пр.Хр. Тя показва няколко мита в древната иконография: за Орфей, за хубава Елена, за Меланипе.

Местният стил в тракийската торевтика е представен във всичките си предметни форми: съдове, конски амуниции, украса на шлем.

Експозицията от късноелинистическата епоха е може би най-богата след известните световни колекции - съдове, фалерии и др. Представени са и образци на гръцката вазопис, сред които чернофигурен кратер от края на VI в. пр. Хр.

Експозицията включва и местния стил в тракийското изкуство във всичките му предметни форми: въоръжение, съдове за ритуални пирове, накити за жената на владетеля и украси за неговия кон.

Скъпоценните ритони, датирани от VI до I в. пр. Хр., илюстрират развитието на тази предметна форма през древността.