Още по темата

Всички печки на въглища и дърва, които не отговарят на еконормите, трябва да бъдат подменени най- късно до 2024 г.

Това е една от основните препоръки от Световната банка, които страната ни трябва да изпълни, за да подобри качеството на въздуха. Към момента отоплителни уреди на твърдо гориво използват 54% от българите. Според експертите 85 на сто от фините прахови частици се дължат именно на отоплението на битово гориво.

Очакванията са нивата им да се понижат със 78% след въвеждането на предлаганата от Световната банка мярка.

Първи сме по смъртност от мръсен въздух

Колко ще ни струва подмяната на отоплението

"Подмяната може да бъде много евтина или много скъпа. Ако имате изградена газопреносна мрежа, най-евтиният и бърз вариант е присъединяването към нея. Ако няма такава - това пък може да бъде доста скъпо”, коментира министърът на околната среда и водите Нено Димов в "Здравей, България".

Той допълни, че местната власт във всяка община трябва да прецени кой е най-изгодният за нея вариант за спазване на изискванията.

По думите му, има идея неотговарящите на изискванията електроуреди и горива изобщо да не стигат до пазара и да не могат да се продават.

"Ще бъде отворен ресурс от около 115 млн. лв. на Оперативна програма "Околна среда", което е крайно недостатъчно за решаване на проблема с подмяната на системите за отопление. Средствата ще бъдат фокусирани в няколко общини, където това да се направи пилотно. За следващия програмен период ще преговаряме за много по-сериозен ресурс, за да може всички общини, които имат нужда от финансиране, да бъдат подпомогнати", коментира екоминистърът.

Той съобщи, че ще търси коалиция, за да поиска от Европейската комисия да регламентира движението на коли втора употреба.

"В момента със забраната, която се получава в някои западни градове, цените падат изкуствено.

Страните от Централна и Източна Европа не трябва да се превръщат в депо за стари автомобили и нашите граждани с по-ниска покупателна способност да не страдат от това, че им се прехвърлят некачествени автомобили. Този двоен стандарт, който гледахме преди време при храните, трябва да бъде избегнат и при колите. Производителите могат да направят и за българския, или полския клиент това, което правят за немския", каза още Димов.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуално съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.