Още по темата

Преди малко повече от месец стартира петото юбилейно издание на ПРОМЯНАТА - най-голямата социално отговорна инициатива на Нова Броудкастинг Груп, която се осъществява в партньорство с фондация Reach for Change България.

До крайния срок за кандидатстване на социални предприемачи, които искат да променят живота на децата и младежите на България, остават само две седмици.

За първи път тази година всеки, който иска да стане част от ПРОМЯНАТА, може да го направи и чрез дарение с есемес с текст DMS PROMYANATA на номер 17 777.

За тази и другите новости в юбилейното издание на ПРОМЯНАТА и каква е равносметката дотук, си говорим с Юрий Вълковски - ръководител на конкурса.

- Здравей, Юрий, вече започна петото юбилейно издание на ПРОМЯНАТА, очакваше ли в началото този проект да има такъв успех и да се провежда вече за пета поред година?

- В началото всички имахме големи очаквания, но те бяха някак абстрактни. Много добре си спомням как през първата година се срещах със социални организации в Русе, Пловдив, Бургас, Варна, Стара Загора и други градове и си говорехме за социалното предприемачество и че то е бъдещето. Но ни липсваха добри български примери. Няколко години по-късно вече имаме десетки подкрепени проекти, които заедно стигат до десетки хиляди деца и младежи в България. Проектите от първата ни година като Враца Софтуер Общество, Социалната чайна във Варна и Loveguide са най-добрата визитка на ПРОМЯНАТА и доказателство за нашия успех.

Не мога да не споделя, макар и малко нескромно, че българската програма ПРОМЯНАТА се смята за една от най-успешните партньорски програми на Reach for Change на глобално ниво, тоест в сравнение с 16 други държави на 3 континента. Така че сме горди и изпълнени с оптимизъм, но и със съзнанието, че имаме да свършим още ужасно много работа за по-доброто бъдеще на децата в България.

- Тази година в ПРОМЯНАТА има няколко новости, ще ни разкажеш ли за тях – вече подкрепяте проекти за деца и младежи до 24 г. и как дойде идеята за DMS кампания?

- Да, наистина една от рецептите за успеха на ПРОМЯНАТА е, че се стремим да развиваме програмата и да я адаптираме към нуждите на хората. Едно от нещата, които ясно видяхме през годините, е че проблемите на едно дете със специални нужди, например, не изчезват когато то стане на 18 години. Напротив, в много случаи децата се ползват със специална закрила и приоритетно внимание, но само до 18 години. А след това става още по-трудно. Но това важи и за образователните проекти, които подкрепяме – много често те са насочени и към младежи, които са над 18 години. Затова решихме да не поставяме изкуствена граница твърде рано и да приемаме проекти, насочени и към младежи до 24 години.

От своя страна, DMS кампанията е отговор на запитванията на десетки хора, които всеки ден ни питат: "Аз нямам конкретен проект за по-добро бъдеще на децата, но все пак искам да се включа в ПРОМЯНАТА по някакъв начин! Как мога да ви помогна?". Затова и създадохме тази възможност за дарения чрез SMS или онлайн. Набраните средства ще отидат изцяло за социалните предприемачи – финалисти в ПРОМЯНАТА.

- Вече имаш достатъчно опит с различни по същност участници, проекти и кампании в ПРОМЯНАТА, имаш ли някакви очаквания за тази година и искаш ли да видиш определени каузи, които да бъдат застъпени?

- Очакванията ми са, че тази година проектите ще са още по-качествени. Тенденцията през последните години е да получаваме по-малко, но по-подходящи кандидатури. Кандидатите вече имат по-ясна представа какъв тип проекти и инициативи търсим. Аз лично бих искал да видя повече дигитални проекти - тоест проекти, които използват възможностите на новите технологии, за да решават важни социални проблеми.

Източник: NOVA

По отношение на социалните проблеми се надявам да имаме качествени проекти, които да адресират насилието над деца, както и проекти, насочени към детската бедност. Същевременно, темата за реформата на образователната система и възможностите тя да се обновява отдолу-нагоре, тоест чрез стимул от отделни иновативни инициативи ми се струва много важна.

Въобще, темите и проблемите са много и това е едно от най-ценните качества на ПРОМЯНАТА – ние сме отворена платформа, която подкрепя много широк спектър от иновативни социални инициативи. Важното е те да водят до системно подобряване на живота на децата в България.

- Момичетата от "Оле Мале" са победители от предното издание, какво се случва с тях с към момента?

- "Оле Мале" е уникален проект, защото съчетава по много силен и убедителен начин двата елемента на социалното предприемачество. От една страна, те пряко и конкретно помагат на майки на деца с увреждания, като им предоставят възможност за работа и възможност да получават допълнителни доходи. От друга страна, те имат ясен и успешен бизнес модел – онлайн магазин за продукти, създадени от майките, както и активни продажби по време на базари в България и чужбина. "Оле Мале" използват нашето финансиране и подкрепа, за да разраснат и стабилизират дейността си, да стартират нови инициативи и да се подготвят за нов скок. Ще спра дотук, защото не искам да издавам плановете им, но предстоят хубави и интересни неща. Гордеем се, че Елисавета и Красимира са част от ПРОМЯНАТА.

Елисавета и Красимира са част от ПРОМЯНАТА.
Елисавета и Красимира са част от ПРОМЯНАТА.

- А как би обобщил резултатите от ПРОМЯНАТА досега?

- За тези години сме получили над 700 кандидатури, от над 50 населени места в цяла България. От тях, през различните програми на ПРОМЯНАТА, сме подкрепили над 70 проекта, включително чрез обучения, финансиране, медийна подкрепа, международни контакти и т.н. Благодарение на това 13-те най-добри проекта само за миналата година са набрали над 1,6 милиона лева допълнителни средства от грантове, дарения, продажби и други източници на финансиране. И най-важното – от 2014 г. досега проектите на ПРОМЯНАТА са стигнали до над 35 000 деца в цяла България. И всяко от тези деца си има име и своя история.

Детето с аутизъм, което посещава уроци по плуване и това му помага да бъде по-комуникативно; ученичката, която печели олимпиади по география; детето, преживяло сексуално насилие, което има към кого да се обърне за съвет и подкрепа; младежът, който започва предизвикателна и добре платена IT работа във Враца и това го кара да остане в града; детето, което се научава как да се предпази от хранителни разстройства; семейството, което прекарва време заедно, слушайки качествена българска музика за най-малките; детето с церебрална парализа, чиято майка има по-стабилни финанси и може да се грижи по-добре за него, и т.н, и т.н.

"Маргаритка" - финалист в четвъртия сезон на ПРОМЯНАТА
"Маргаритка" - финалист в четвъртия сезон на ПРОМЯНАТА

- Преди по-малко от два месеца тазгодишните финалисти пътуваха до Стокхолм, каква бе целта на пътуването и какво се случи там?

- Както знаете, ПРОМЯНАТА е най-голямата социално отговорна инициатива на Нова Броудкастинг Груп, която се осъществява в партньорство с фондация Reach for Change. Reach for Change от своя страна е международна фондация, която в момента има дейност в 17 държава на три континента. Това ни дава огромни възможности за обмен на опит със социални предприемачи, които имат сходни проекти или сходни подходи за решаване на важни социални проблеми. В Швеция се намира централата на Reach for Change и за българските социални предприемачи беше изключително интересно да се срещнат с шведските си колеги и да обсъдят техните успехи, но и предизвикателствата, с които се сблъскват.

Най-интересното беше, че в много отношения нашите проекти се оказаха по-напреднали и по-иновативни от шведските. Във всеки случай това "сверяване на часовниците" беше полезно и провокативно. Всички се върнахме от Стокхолм с ново вдъхновение и нови идеи. Важно е да кажа, че това пътуване беше подкрепено от Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" със съфинансирането на Европейски социален фонд, в рамките на проект, спечелен от Reach for Change България. Казвам го, защото е добре да даваме и добрите примери за ефективно изразходване на европейски средства.

- Какво би казал на всички, които се колебаят дали да участват в ПРОМЯНАТА тази година и също така на бъдещите кандидат финалисти?

- Посланието ми е едно: кандидатствайте! Не се страхувайте и не се подценявайте! Понякога най-добрите проекти са най-самокритични и изпитват колебания дали са подходящи за ПРОМЯНАТА. Формулярът е лесен, не се изискват допълнителни документи, всичко става онлайн, така че целия процес може да ви отнеме само няколко часа, ако идеята ви е вече разработена и тествана.

Всяка година има изненади и проекти, които започват в конкурса по-неуверено, понякога успяват да станат фаворити. Много е важно да подчертаем, че като част от процеса на селекция ние организираме безплатна обучителна програма (Акселераторът на ПРОМЯНАТА) за най-добрите кандидати, която им дава възможност да доразвият проектите си, да работят с експерти и със съмишленици. Така че, дори да не сте сред 5-мата финалисти, в процеса на кандидатстване може да получите огромен стимул и подкрепа на идеята си.

До края на срока за кандидатстване (18 юли) остават само 2 седмици.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуално съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.