Още по темата

Утре приключва приемането на кандидатури за четвъртото издание на конкурса за социални предприемачи ПРОМЯНАТА на фондация Reach for Change и Нова Броудкастинг Груп. Конкурсът е отворен както за нестопански организации, така и за отделни граждани, които имат идея как да подобрят живота на децата в България. За новостите в конкурса тази година и за критериите за избор на проекти, които ще бъдат развивани разказва Юрий Вълковски, представител на фондация Reach for Change.

ПРОМЯНАТА с приз за подкрепа на социалното предприемачество

Ани Салич: Ние сме големи длъжници към децата ни

Как бихте обяснили какво е да си социален предприемач?

Да правиш добро по устойчив начин. Казано по друг начин – да решаваш социални проблеми дългосрочно, а не еднократно; да разчиташ на разнообразни източници на финансиране (включително собствена стопанска дейност), а не само на дарения и субсидии; да бъдеш не само ентусиаст, но и прагматик; да можеш да увличаш другите да те последват и да подкрепят каузата ти; да разбираш и да обичаш хората – включително тези, които са в затруднена ситуация. За да си социален предприемач трябва да имаш много таланти. И много силна мотивация, за да не се откажеш при първите трудности.

Конкурсът се провежда за четвърта поред година. Може ли да се обобщи, на базата на проектите, които кандидатстват, кои са основните проблеми на децата в България, на които социалните предприемачи търсят решение?

Да. Всяка година в ПРОМЯНАТА кандидатстват между 200 и 300 проекта от над 50 населени места от всички части на България. Не можем да претендираме за представителност и изчерпателност, но се очертават много ясни проблеми, които се повтарят в десетки кандидатури. Такава тема е началното и средното образование и общото усещане, че обучението в училище не винаги отговаря на съвременните нужди на обществото. Усещането, че образователната система се нуждае от промяна и то на различни нива. Разбира се, изскачат и специфични теми като насилието в училище, което все повече тревожи обществото. Друга повтаряща се тема е истинската грижа и интеграция за децата с увреждания – и то по активен начин, включително чрез нови технологии, чрез активно включване и т.н. – а не просто чрез помощи и благотворителност. Същото важи и за децата, които са израснали в институции – какво да направим, за да станат те пълноценни граждани, които учат, работят и са полезни на обществото. Напоследък засилен интерес предизвиква и темата за здравословния начин на живот, за здравословното хранене, за спортуването на децата и младите хора. Отчасти свързана е и темата за екологичното образование и опазването на околната среда. Но всичко това са само примери, които не са изчерпателни. За съжаление, в България, а и по цял свят, все още има страшно много, което да направим за нашите деца – за да ги спасим от глад, от тормоз, от изключване, както и за да сме сигурни, че те ще се развиват пълноценно и ще разгърнат пълния си потенциал. Всички ние имаме много работа…

Има ли нещо ново и различно тази година?

Различното е, че проектите стават все по-смислени. Хората все повече разбират какво е ПРОМЯНАТА и какво представлява социалното предприемачество. Затова си мисля, че през следващите години ще почнем да получаваме по-малко, но по-качествени проекти. Поне това е тенденцията в Швеция, където имаме същата програма.

Другата нова тенденция е, че получаваме все повече проекти от хора, чиито основен опит е в бизнеса, а не в социалната сфера. Ако преди почти всички кандидати бяха от фондации и сдружения, сега имаме все повече хора, които са работили в банки или други големи бизнеси, но сега търсят други възможности и искат да променят обществото към по-добро, като използват натрупания опит в бизнеса. Все още са малко, но тенденцията е интересна.

През трите години на ПРОМЯНАТА до колко деца стигнахте?

От 2014 г.- досега ПРОМЯНАТА достигна до над 13 000 деца в цяла България, благодарение на усилията на 15-те проекта, които подкрепихме финансово, с обучения, с бизнес ментори от Нова Броудкастинг Груп и чрез достъп до международната ни мрежа. С девет от тези проекти продължаваме да работим и да им съдействаме да се развиват и да разрастват обхвата си. Като част от съвместната ни работа всеки проект подава подробен отчет на всеки 3 месеца, включително точната бройка на деца и младежи, с които работи.

Има ли проблем, който благодарение на ПРОМЯНАТА, е решен или е намерен пътят за решаването му?

Социалните проблеми винаги са сложни и многоизмерни. Не е като да решиш едно математическо уравнение и да знаеш, че то завинаги ще си остане решено. В социалната сфера е по-сходно с приказката за ламята, на която пораствали 2 нови глави за всяка отсечена от юнака. Но за да бъда по-конкретен ще ви дам един пример: Фондация „Заслушай се“ създаде ефективно работеща система за видео-жестови превод за деца и възрастни с увреден слух. Тази система им позволява да бъдат обслужвани в болници, магазини, общински администрации. Това е огромна крачка напред, но има още много работа.

Можете ли да кажете какво, според вас, е най-важното, което трябва да притежава един човек, за да се развие като успешен социален предприемач?

В Reach for Change казваме, че социалният предприемач трябва да е „smart, brave and passionate“, тоест „умен, смел и изпълнен със страст (за промяна)“. И най-интересното е, че нито едно от тези качества само по себе си не е достатъчно. Може да си много умен, но ако ти липсва смелостта да стартираш нещо ново и рисково, то ти може да не си готов за предприемач. И още – може да си много предприемчив и супер умен, но ако ти липсва социална чувствителност и желание да помогнеш на другите, то може би ти не си социален предприемач.

Имаме ли вече изградена система у нас за подкрепа на социалните предприемачи? Кой ги подкрепя, бизнесът или държавата трябва да са по-активни, за да се развиват успешно?

Не. В началото сме. Има различни инициативи за развитие и подкрепа на социалното предприемачество, но е трудно да говорим за цялостна екосистема. Липсват така наречените „социални инвеститори“, държавната и общинските политики са все още в зародиш, самите социални предприемачи не са много. Още по-малко са истински успешните примери, които съчетават успешна социална работа и истинска финансова устойчивост. Но сме на прав път – виждаме го по нарастващия интерес и нарастващото качество на проектите, които получаваме.

Ти можеш да си новият Герой на ПРОМЯНАТА! Кандидатствай тук