Още по темата

От остър недостиг на международни шофьори със заплати до 2000 евро се оплакаха от транспортния бранш.

Фирмите и съсловните организации дружно не могат да решат проблема и да дадат ясен отговор защо толкова малко хора у нас не искат да работят при тези доходоносни условия, показа NOVA.

Евтинджийството на бизнеса, заради което българите емигрират

Неудобната истина за доходите в България

“Спря се произвеждането на шофьори в средните училища. От друга страна се наблюдава повишаване на възрастта на шофьорите и липса на желание от страна на младите хора да работят тази тежка професия”, заяви изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев.   

Според него заплатите у нас съответстват на тези на международните шофьори в целия ЕС – 1800 – 2000 евро чисто. Той изтъкна, че разликата е незначителна със заплатите в Германия, които са около 2200 евро.  

„Осигуряването зависи от политиката на превозвача, но за нас е важно колко получава един шофьор. Тези цифри ги получава всеки международен шофьор – те са комбинация от заплата и командировъчни”, изтъкна Арабаджиев.

 „Професията наистина е тежка, защото е работа на колела, но условията са такива за всички. Насочили сме се към младите хора между 21 и 29 години, но те предпочитат да работят друго или въобще да не работят”, смята Арабаджиев.

Хиляди българи не работят, чакат пари от семействата си

Защо ниските заплати са разрушителни за България

В затруднена ситуация заради липса на персонал е попаднала пловдивската транспортна фирма на Георги Райчев. Там бизнесът не спира да се разширява и се нуждаят от 150-200 човека.

Райчев разкри и някои от по-реалистичните причини защо в сектора има недостиг на персонал.

„Част от нещата, които се говорят, не са чиста монента. Не навсякъде, където им предлагат нещо, то се случва реално”, заяви Райчев за условията на работа в българските транспортни фирми. В неговата заплатите започвали от 1700 евро, но се изисква и сериозно отдаване. 

„Търсим и реципрочност. Не може условията да са еднакви за всички. Зависи кой колко километри кара и колко е полезен за фирмата. Парите могат да стигнат до над 2000 евро стига на човека да му се работи”, допълни пловдивският предприемач.

Българската компания, в която се инвестират милиони

Защо Борислав остана да живее във Враца

По думите му, ако пазара го наложи, може да се стигне до наемане на шофьори от страни с по-ниски доходи като Украйна и Молдова.

„Тези страни могат да ни дадат кадри, които работят само в България, което на нас не ни е достатъчно”, допълни Райчев.

Кадровият проблем в транспортният сектор продължава от години, като от бизнесът неколкократно са се чували предупреждения, че неизбежно ще започнат да се „внасят” шофьори от трети страни.

Същевременно рядко се търси гледната точка на самите шофьори, които да обяснят защо професията се оказва толкова непривлекателна.