Още по темата

Отрупаните с цигарени кутии рафтове и многобройните цветни и лъскави реклами на цигари в магазините трябва да изчезнат, категорични са организациите, обединени в Коалиция за живот без тютюнев дим.

Тютюневите реклами въздействат върху децата и младежите, а в над 96% от училищните райони в София се продават и рекламират тютюневи изделия, показват данни от тяхно изследване. 

Коалицията за живот без тютюнев дим призовава за промяна в законодателството, която да защитава децата от “потенциалната опасност на тютюневата реклама” и настоява за приемането и прилагането на пълна забрана на излагането, рекламата и промоцията на тютюневи изделия в местата за продажба.

Цигарите не бива да са изложени по витрини, рафтове и стелажи в магазините, категорични са експертите на Коалицията, като предлагат тютюневите продукти да са скрити от погледа на купувачите.

“Когато децата влязат в кварталния магазин, близо до дома или училището им, те трябва да минат през касиера. А там най-често ги очакват отрупани с цигарени кутии рафтове и стелажи”, коментира д-р Маша Гавраилова, експерт по политики на Коалицията за живот без тютюнев дим.

Д-р Гавраилова се позова на данни от изследване на Центъра за глобален контрол на тютюна към Института за обществено здраве Хопкинс“, според което в радиус от 250 метра от училища в София са отбелязани 350 магазина, в които се продават тютюневи изделия.

“Децата не просто имат улеснен достъп до цигари, но се оказват под въздействието на рекламите на тютюневи изделия и на маркетинговите послания от самите цигарени кутии”, обръща внимание д-р Гавраилова, като се позовава на редица проучвания, според които децата са по-склонни да пропушат, когато са изложени на реклама на тютюневи изделия.

България е на второ място в Европа по брой на младежите на 15-годишна възраст, които пушат поне веднъж седмично, като това са 30% от момичетата и 21% от момчетата, сочат данни на Световната здравна организация.

В началото на 2016 г. Коалицията за живот без тютюнев дим изготви предложения за законодателни промени, насочени към въвеждането на пълна забрана на рекламата, промоцията и спонсорството на тютюневи изделия, включително и забрана на реклама в местата за продажба. “Такава забрана би помогнала на обществото да предпази децата от безспорните вреди на тютюневите изделия върху здравето им”, вярва д-р Гешанова, председател на Коалицията за живот без тютюнев дим.