Още по темата

От антикорупционните закони има смисъл, но те не биха могли да изкоренят корупцията.

Това заяви вицепремиерът Томислав Дончев, който отговаря за административната реформа, в интервю за NOVA.

Чиновниците са 3 пъти повече от армията, някои със заплати над 2000 лв.

Борисов даде месец на администрацията

Дончев нарече „илюзия” допускането, че закон и ново звено срещу злоупотребите по високите етажи на властта ще могат да изцяло да решат проблема с корупцията.

„Корупцията не е запазена марка на висшия държавен ешелон. Тя е навсякъде и в нея участва голяма част от българския народ”, смята вицепремиерът, според който борбата трябва да се води от всички.

Дончев внесе разяснения и относно обявения преди няколко дни план за реформа в администрацията през следващите две години.

Напълно е възможно да има съкращения сред държавните служители, но това ще се направи с цел администрацията бъде променена и да работи по-добре,

обяви вицепремиерът.

Първата стъпка е започналата дигитализация на архиви, регистри, документи и услуги, която е „ключът към административната реформа”.  

„Гражданинът да вземе удостоверение от една администрация и да го носи на друга е дълбоко порочно, защото така той влиза в ролята на куриер на администрацията”, смята Дончев.

Около 100 закона и 200 подзаконови нормативни акта трябва да бъдат променени само за да отпаднат 8 документа, които вече да се предават между администрациите по дигитален път, разкри вицепремиерът.

„Това е само първата крачка, а докато стигнем до финалната линия имаме още 10 или 20”, допълни той.

Дончев заяви, че се надява до 2020 повечето от административните услуги да са достъпни по електронен път и много рядко да има повод да се ходи до гишета.

Дотогава не предстои „самоцелно” съкращаване на 1/3 от служителите в държавните и общински админситративни служби,

уточни вицепремиерът.

Целта е оптимизация на работата чрез централизиране на определени услуги.

„Във всяка държавна или общинска служба има счетоводител, IT-специалист, юрисконсулт, звено за човешки ресурси. Не във всяка служба има нужда от отделни звена”, обясни вицепремиерът плана за реформа.

Идеята е всички тези услуги да станат споделени между администрациите – тоест по едно звено „човешки ресурси”, счетоводство или IT да работи с всички държавни администрации.  

“От това се повишава качеството. Дали ще доведе до съкращаване на хора? Напълно е възможно. Голямата цел обаче е администрацията да ни струва по-малко пари и да работи по-добре”, заяви Дончев.

В държавната администрация ще има промени и „няма нищо лошо” един счетоводител след време да е на пазара на труда и да си търси работа в с частна компания, допълни той.