Фалшивите новини се превърнаха във водеща тема за медиите по цял свят. Предоставянето на непроверена и невярна информация може да има разрушителен ефект не само върху аудиторията, но и върху бизнеса и репутацията на въвлечените обекти. В опит да помогне за решаването на този проблем, най-голямата медийна и технологична компания в България Нова Броудкастинг Груп стартира онлайн услуга за проверка на новините.

Платформата nova.bg/proveri предлага надеждно решение: потребителите имат възможност да изпращат линкове към новини, в чиято достоверност се съмняват. Екипът на Новините на NOVA ще ги проверява и щe публикува част от тях в секцията, класифицирайки ги като „достоверни/недостоверни“ или „частично достоверни“, с кратко обяснение защо новината попада в дадена категория. Всеки изпратил линк на новина за проверка ще получи официален отговор от Новините на NOVA.

Процесът е максимално улеснен за крайния потребител – чрез изпращане на линк на новината в системата, тя ще достига до дежурeн редактор на Новините на NOVA. За да бъдат одобрени за проверка и проверени, изпратените новини трябва да са свързани със събития, които са от значителен обществен интерес, да са публикувани на български език в български сайтове и в рамките на 24 часа, считано към момента на изпращането им за проверка. Всеки потребител има право да изпраща до пет (5) новини в рамките на един календарен ден.

Като допълнение към основната услуга, всяка седмица водещ репортер от Новините на NOVA във формата на подробен анализ ще предоставя информация за това как е направил проверка на дадена новина, изпратена от потребител на сайта, какви са инструментите, които е ползвал и по този начин своеобразно ще предава своята професионална експертиза на потребителите с цел да изостри вниманието им към това как да четат новините критично.

„За нас е важно да дадем инструментите в ръцете на потребителя и той сам да се научи да разпознава достоверното от недостоверното. Нямаме претенция да можем да се справим с целия организиран поток от фалшиви новини, защото това е сериозен бизнес и ние знаем това, но ще направим толкова, колкото можем. Нямаме и за цел да създаваме комерсиален продукт, а да бъдем максимално полезни на хората и да дадем своя принос в борбата с разрастващото се влияние на неверните новини“, коментира Дарина Сарелска, директор Новини и актуални предавания в Нова Броудкастинг Груп.

Работата по създаването на секцията започна още през пролетта на тази година, а основната мотивация на Новините на NOVA е поддържането на чиста информационна среда в България.