Футболни клубове, медийни и работодателски организации възразиха остро срещу внесените в парламента промени в Закона за хазарта.

В свое становище Интерактив Адвъртайзинг Бюро България (IAB България), която обединява българския дигитален бизнес, заявява, че, ако бъде приет в сегашния му вариант,

законопроектът ще засили доминацията на нашия пазар на големите международни платформи

като Google и Facebook за сметка на българските.

"Макар през последните години пазарът на интернет реклама да бележи ръст, големите международни платформи като Google и Facebook продължават да доминират на този пазар, като само Facebook привлича 27% от всички приходите от онлайн реклама през 2017 г., а Google около 23%. Третият голям играч е разбира се Youtubе с 11%.

С дял от приходите повече от 60%, посочените играчи ще имат възможност да публикуват и излъчват реклама на хазартни игри, без да са ограничени от националните правила, което няма как да се прилага за местните администратори. Ето защо, за нас е от особено голямо значение всяко законодателство, регулиращо рекламата да бъде съгласувано и обсъдено", заявяват от IAB България и предлагат експертна помощ и експертиза за формулиране на ясни текстове в ЗИДЗХ, които няма да дискриминират местните играчи за сметка на чуждестранните.

От IAB България заявяват още, че спазват Етичния кодекс и Етичните правила за реклама и търговска комуникация на хазартни игри и са учудени защо тази работеща разпоредба се отменя. В документите, придружаващи законопроекта на практика липсват мотиви за това.

Според тях текстовете в законопроекта се нуждаят от сериозно прецизиране, за да могат да бъдат защитени интересите на всички страни – гражданите, рекламодателите, пъблишърите и администраторите. Това може да бъде постигнато ако бъде спазена законовата процедура по обществени консултации, преди приемането. По този начин ще се даде възможност на бизнеса да участва при решаването на стратегически въпроси от значение за сектора на електронните онлайн медии, посочват от организацията.

Срещу предлаганите законови промени се обяви и Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ).

Подобни промени са в противоречие с европейските модели на правна уредба

на игралната индустрия в държавите от Европейския съюз, заявяват от КРИБ и отбелязват, че в Европейския съюз този сектор е най-силно регулиран, действащите в момента в България регулации на лотарийните игри са едни от най-строгите в Европейския съюз, а корпорациите, които държавата е лицензирала за тази дейност, са стриктно контролирани от данъчните органи и работят на светло.

"Ако бъде приет новият законопроект за промени в Закона за хазарта, внесен от депутати от НФСБ, ще бъде нанесен тежък удар на лицензираните хазартни оператори в България за сметка на нелицензираните такива. В целият свят една от мерките в борбата с нелегалния хазарт е даване на възможност на легалните, плащащи данъци хазартни оператори да се рекламират чрез средствата за масова информация. Забраната за реклама на легалните хазартни оператори ще намали значително приходите в бюджета от данъци", мотивират се от КРИБ.

Те отбелязват, че по официални данни на Държавната Комисия по Хазарта

към 2012 г. данъкът, платен от хазартните оператори, е под 20 млн. лв., а за миналата 2017 г. година е над 200 млн. лв.

Компаниите, които организират лотарийните игри, са едни от най-крупните данъкоплатци в страната и ограничаването на тяхната дейност ще доведе до сериозни загуби за държавния бюджет, а оттам и за обществото, които се измерват в десетки и стотици милиони годишно, посочват от КРИБ.

Готвените промени в закона биха довели и до

тежки последици за множество малки търговци,

които разчитат много на продажбите на лотарийни билети, за да развиват своя бизнес. През 2017 г. над 70 млн. лева са изплатени под формата на комисиони на разпространителите на лотарийни билети. Ако предлаганите промени станат факт, това на практика ще  означава и ликвидация на много работни места, заявяват от КРИБ.

Конфедерацията възразява "срещу порочния законодателен подход да се обявяват промени, които засягат широк кръг предприемачи и граждани, без да е извършена изискуемата предварителна оценка за тяхното въздействие и да са оценени фискалните ефекти от евентуалното им прилагане".

КРИБ заявява готовността си да защити българската индустрия и представлявания от тях бизнес от 900 хиляди заети като цяло, от които 177 хиляди заети пряко или косвено в игралния сектор, от законодателен волунтаризъм, воден от популизъм, предизборни нагласи и неясни интереси.

Асоциацията на радио и телевизионните оператори (АБРО) настоя текстовете да се подложат на обществена дискусия

с бизнеса, експерти, медии и с всички, които имат отношение по темата. Прибързаното приемане на неясна редакция на закона няма да доведе до ползи за обществото, смятат от АБРО.

Българският футболен съюз (БФС) и футболни клубове призоваха вносителите да оттеглят законопроекта

В отворено писмо, публикувано в сайта на БФС, те изтъкват подкрепата, която компаниите в сектора оказват на българския спорт.

"Обръщаме се към управляващите – моля, оттеглете тези предложения! Не съсипвайте едни от малкото икономически субекти, които генерират устойчиви и солидни приходи в държавния бюджет и заедно с това реално подпомагат спорта и българския футбол, който така или иначе няма достъп до бюджетни средства и през годините се е справял със собствени ресурси", се казва в отвореното писмо.

"Щом няма желание да се помогне, нека поне не се пречи, за да има български футбол и утре. Нека не убиваме спорта в България", заявяват от ФК "Левски" в своята позиция.

Ръководството на ЦСКА също изрази публично притесненията си от готвените законодателни промени. Червените се обърнаха към вносителите с въпрос на какво основание дават предимство на чуждестранните компании за сметка на българските.

"Спонсорирането на футбола в България - от хазартни компании, букмейкъри и лотарии, не е преценент в Европа. Не правим изключение и ние, като клуб с многобройна публика, в никакъв случай не подценяваме интелекта на своите фенове и не вярваме, че те могат да бъдат подведени от телевизионен клип, в който дори не присъства апел към залагане, а по атрактивен начин бива представен продукт или услуга. С какво българската аудитория е по-различна от тази, на която и да е европейска държава, където големи футболисти носят логата на хазартни компании върху спортните си екипи? У нас, като клуб с традиции в Европа, е залегнало вярването, че футболният път на Стария континент е отъпкан и няма нужда тепърва да търсим модел, който би ни помогнал да се чувстваме финансово стабилни и да вървим в правилната посока. Напротив, такъв модел вече съществува и от няколко години се прилага у нас, което видимо подпомогна израстването на българския спорт", заявяват от ЦСКА.