Още по темата

Военният журналист от списание „Криле” Димитър Ставрев коментира в „Здравей, България“ по NOVA катастрофата на военния хеликоптер, който падна снощи край гражданското летище в Пловдив. „Българската армия е пред технологичен срив и колапс. Техниката не се поддържа 30 години“, заяви той.

„Надявам се инженерно-техническият състав да не опере пешкира, защото нямат вина”, заяви още Ставрев.

Колко опитни са пилотите?

„Чухме от министър Каракачанов, че командирът на машината е 48-годишен. За 25 години във ВВС той има 600 летателни часа, което е по 25 часа на година. Този нальот трябва да бъде равномерно разпределен, при 25 часа на година и при изпълнението на такива сложни задачи каквито са аварийно спасителните дейности и гасенето на пожари, за какво говорим?

Инцидент с единствения ни "Спартан"

Военен хеликоптер падна в Черно море

Авиатори: Авиационната мощ на страната е сведена до критично ниско ниво

От този тип вертолети имаме само един летящ, както разбрахте, при четири екипажа няма как да се получат нещата с нальота и подготовката. Прието е между 160 и 180 часа на година да летят пилотите в натовските държави“, обясни Ставрев.

Какво се е случило?

Експертът сподели и своята хипотеза за катастрофата: „На този етап всяко изказано предположение ще е чиста спекулация, докато е излезе експертизата на техническите органи. Това, което мога да предположа е някакво внезапно разрушаване на вала, който задвижва опашния винт. Обикновено при такова разрушаване се получава такова внезапно прекъсване на полета“.

Прекалено стар ли е този хеликоптер?

„Това е един от най-използваните хеликоптери в света. В момента той се експлоатира в 78 държави в целия свят. Разбрахме, че в България е доставен през 1989 г., но в случая не е важна възрастта, важно е как и колко добре се поддържа.

Има и по-стари машини по света. Например в американските ВВС бомбардировачите Б-52, които продължават да летят, най-новият от тях е произведен през 1962 г., така че хеликоптерът като години е стар, но той е летял много малко, тъй като България няма средства. Хеликоптерът няма черна кутия, която да покаже какво се е случило, за да се стигне до инцидента“, каза той.

Имало ли е опасност за други хора?

„Разбира се има я опасността от взрив при досег със земята. Все пак на борда на вертолета има гориво. Именно затова оцелелият е изпълнил аварийната процедура и се е отдалечил максимално от машината. Предполагам, че шансът е предотвратил взрив. В случая събитията са се развили толкова бързо, че не е имало възможност за никаква реакция, за никакви преднамерени действия за извеждане на машината встрани или да направи екипажа каквото и да било.

На парада говорих с командира на хеликоптера, който беше изключително притеснен, че посрещаме сезона на пожарите само с една машина и че много трудно ще се осъществи подготовката на екипажите при тези условия“, подчерта журналистът.

Как и къде се ремонтират тези хеликоптери?

„Двата завода в България, този в София и този в Пловдив, които ремонтират такива машини, имат сертификат от международното бюро, което е проектирало и произвело въпросния вертолет, така че по отношение на надеждността на ремонта не би трябвало да има съмнения. Въпросът е как се извършва самият ремонт и колко бързо се извършва.

Последната процедура на МО за ремонт на този тип вертолети започва със заповед на министъра от 27 юли 2017 г. и след множество перипетии, включително обжалване на една украинска фирма, която спря между другото и ремонта на МиГ-29, финишира през февруари 2918 г. Т.е. на министерството на отбраната му отне 9 месеца само да извърши процедурата – само по документи, без реалния ремонт.

През това време хеликоптерът стои на земята и чака, другите четири хеликоптера от този тип и те чакат. Чакат пари. А в авиацията нещата не са като да отидеш в магазина и да вземеш резервна част, по принцип всяка една резервна част в авиацията има т. нар. ресурс. В момента, в който я произведеш, този ресурс започва да тече и никой не би си позволил да я произвежда, без да има клиент. Затова ремонтите се планират много отдалеч, отнемат повече време и нашите органи в МО много добре знаят кога изтичат тези ресурси и би трябвало по-своевременно да провеждат процедурите“.

Целия разговор чуйте във видеото горе.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.