Още по темата

До спешни проверки на работата в Центъра за спешна медицинска помощ в София и столичните болници „Пирогов” и „Александровска” доведе пореден случай, в който комбинация от забавена линейка и лошо отношение от медицинския персонал води до смърт на пациента.

Проверката е разпоредена от здравния министър проф. Николай Петров, който днес се срещна с Евелина Добрева – жена, изпратила му отворено писмо чрез социалните мрежи, предизвикано от смъртта на съпруга й.

Защо скъпа апаратура за линейки не се използва

Облян в кръв на прага на „Пирогов”, няма кой да помогне

Спас Добрев умира на 16 септември заради остра сърдечна и дихателна недостатъчност, според акта за смъртта му, и заради „остра недостатъчност на морал, на съвест и от пълната липса на човечност”, според съпругата му.

Трагичната история на неговата смърт е разказана в нейното отворено писмо до министъра, пълният текст на което можете да прочетете по-надолу. 

В деня на смъртта му Добрев получава криза в дома си и диша трудно. Съпругата му звъни на Бърза помощ, но линейката се забавя повече от 1 час. През това време състоянието на пациента се влошава, а на спешния телефон не успяват да свържат жената с медицинско лице, което да й даде указания.

Тя звъни и в „Пирогов”, където отказват да пратят линейка за домашен случай и не й дават телефон на лекар.

След като линейката все пак пристига мъжът е свален в нея от 3-тия етаж с помощта и на случайни хора. Оказва се, че не е оборудвана за реанимация.

„Ние живеем в ж.к. „Лагера” и екипът на Бърза помощ прецени, че най-близкото лечебно заведение е „Пирогов”. Веднага го закараха в кардиологичния кабинет . Пред кабинета и вътре нямаше пациенти. Въпреки това ни посрещнаха с думите: „Защо ни го карате, той има ли сърдечно заболяване? Казах, че има „сърдечна недостатъчност”, носех подредена папка с всичките му епикризи, лабораторни изследвания, скенери, заключения на специалисти и т.н. Обясних, че до преди ден е бил на кръвопреливане в УМБАЛ „Св. Ив. Рилски”. „Ами, карайте си го там” – беше отговорът”, разказва Добрева.

След настояване на лекарката от Бърза помощ, че пациентът може да умре по пътя към другата болница, от кардиологичния кабинет в „Пирогов” отговарят „Че при нас ли да умре”, твърди още съпругата.

„През цялото време съпругът ми със сетни сили молеше за помощ, за глътка въздух… Молех и аз… Съмнявам се, че изобщо е регистриран като пациент. Няма човек – няма проблем… Това е най-добрият начин да си спестиш обясненията защо не си оказал помощ!Изгониха ни от кардиологичния кабинет, а това беше „Пирогов”, това бяха лекари… Но със сигурност не бяха ЧОВЕЦИ”, допълва Добрева.

Впоследствие пациентът е закаран до спешното отделение на близката „Александровска”. Там първоначално също отказват да приемат умиращия човек, но след увещания от спешния медик все пак се съгласяват.

В нея обаче човекът умира.

Защо можете да умрете, докато чакате Спешна помощ

Абсурди за много пари в „Бърза помощ”

„До края на живота ми ще ме преследват няколко „Ако”-та”, пише жена му.

„Ако ЦСМП беше изпратил линейка навреме? Ако линейката беше оборудвана за реанимация? Ако в УМБАЛСП „Пирогов”, в спешно кардиологично отделение екипът беше действал, вместо да ни изгони. Ако в спешно отделение на УМБАЛ „Александровска болница” не искаха също да ни отпратят, а бяха предприели мерки веднага. Ако в реанимацията бяха положили адекватни грижи, а не да карат апаратура отнякъде”, са нейните реторични въпроси.

Нейният призив към министъра завършва с желанието той да изрази позицията си и да покаже реални действия.

„Не мисля, че за да има такива трябва непременно да се намесва телевизията”, допълва опечалената съпруга.

След днешната им среща Петров разпореди проверка в намесените медицински институции, от която очаква резултат в началото на следващата седмица, гласи съобщение на министъра на здравеопазването. 

Само няколко дни след случая със Спас Добрев в "Пирогов" отказаха спешна помощ на човек, блъснат на кръстовище на метри от болницата. Дежурните лекари се оправдали с факта, че не могат да напуснат кабинетите, защото носят административна отговорност. Случаят не е прецедент.

В самата болница има и вътрешни конфликти между лекарите и ръководството заради недостатъчния брой на медицинския персонал. 

В средата на тази година пък стана ясно, че системата за спешни обаждания на телефон 112 е с проблемна поддръжка и в много случаи това води до понякога фатални забавяния. Въпреки големия им брой и глаността при такива случаи продължава да е наличен и проблемът с недостатъчния брой на линейките и качеството на оборудването им.